Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
- Technická podpora
[ econnect.ecn.cz > technická podpora > Jaký program ke čtení pošty použít ]
-

 O Econnectu

 Novinky

 Technická podpora Můj koutek Podpora (Nejčastěji kladené otázky) Změny a poruchy serverů Nahlášení závady

 Přehled služeb

 Ceník

 Objednávka služeb

 Reference

 Kontakty

Jaký program pro čtení pošty použít

Email obecně

Elektronická pošta je první službou, která vznikla při tvorbě sítě Internet. Ve své době byla spíše službou doplňkovou a nepředpokládalo se, že by nějak vynikala. Ale postupem času se z ní vyvinula jedna z nejpoužívanějších služeb na Internetu.

Emailová adresa je ve tvaru jmeno@domena.xxx, kde jmeno je volitelné a v podstatě může být libovolné (samozřejmě musí být z povolených znaků), domena.xxx je adresa počítače, na kterém je pošta zřízena. V našem ukázkovém příkladu budeme předpokládat, že máte emailový účet u EConnectu a ukázkový email budeme brát např. novak01@ecn.cz.

Zde se již dostáváme k vysvětlení principu elektronické pošty. Pokud máte emailovou adresu, můžete přes ní přijímat a odesílat zprávy ostatním uživatelům. Protože je pošta koncipována jako služba klient/server, jsou Vaše zprávy doručeny na Váš poštovní server, odkud se na ně dostanete (přes protokoly POP3 a IMAP) speciálním programem - emailovým klientem. Tento klient může být například speciální webová aplikace (pak lze k vaší poště přistupovat přes jakýkoli běžný www prohlížeč), obvykle to je program psaný pro Váš operační systém. Tento klient dále poštu odesílá a to přes další specializovaný server (pomocí protokolu SMTP).

Při stahování Vaší pošty probíhá komunikace následovně:

  1. Programu dáte pokyn pro stažení pošty (nebo se tak děje automaticky v pravidelných intervalech).
  2. Program se připojí na POP3 server (např. pop3.ecn.cz) pod zadaným uživatelským jménem a heslem a zeptá se ho (pomocí počítačového jazyka), má-li pro tohoto uživatele novou poštu.
  3. Pokud žádná nová pošta není, program ukončí komunikaci se serverem.
  4. Pokud je nová pošta na serveru, program jí stáhne do Vašeho počítače (odkud si jí poté přečtete) a podle nastavení poštu na serveru nechá, nebo jí smaže. Doporučujeme poštu na serveru pravidelně mazat, přeplněná schránka na serveru prodlužuje rychlost komunikace s ním.

Při posílání emailové zprávy probíhá komunikace takto:
  1. Napíšete emailovou zprávu a dáte programu pokyn k její odeslání.
  2. Program se připojí na SMTP server (např. smtp.ecn.cz) pod zadaným uživatelským jménem a heslem předá mu tuto zprávu.
  3. STMP server zprávu nasměruje na server adresáta nebo adresátů (pokud jich je více).

Pro zprovoznění emailového klienta potřebujete vědět tyto důležité údaje:

  • emailovou adresu ve tvaru jmeno@domena.xxx
  • přihlašovací jméno a heslo
  • adresu POP3 serveru - zde je Vaše pošta uložena (u Econnectu pop3.ecn.cz)
  • adresu SMTP serveru - přes tento server je pošta odesílána (u Econnectu smtp.ecn.cz)

Veškeré tyto informace získáte od zprostředkovatele (zde od Econnectu) a to po registraci služeb, které poskytuje.

Jaký program ke čtení pošty použít?

Pro čtení pošty existuje velké množství klientů, které jsou co do hlavní funkce naprosto shodné (čtení a odesílání pošty), ale liší se uživatelským komfortem. Zde bych se zmínil o několika důležitých věcech, které jsou u klienta podstatné. Je to například adresář a práce s ním. To je důležité, pokud budete mít mnoho emailových adres a kontaktů na další uživatele. Další věcí je, zda umí klient používat více účtů. To je dobré, pokud máte například firemní emailovou schránku a pak na nějakém jiném serveru svou soukromou. Dále je dobré se podívat, jak klient pracuje s přílohami (elektronickou poštou lze posílat i soubory) a jak je při tom bezpečný.

Mezi nejpoužívanější klienty patří Microsoft Outlook Express (dodává se zdarma k operačnímu systému Windows a k prohlížeči Internet Explorer) a Pegasus Email (ten je zdarma a vzhledem k jeho jednoduchosti a bezpečnosti ho pro naše uživatele doporučujeme). Dále lze použít klient, který je obsažen v Netscape Navigatoru - Netscape Messenger (také zdarma) a nebo The Bat! (který je velmi vyspělý a uživatelsky přívětivý, ale zdarma není).

Outlook Express

Tento klient je jedním z nejpoužívanějších a vyznačuje se jednoduchou obsluhou, přívětivým vzhledem a uživatelským komfortem. Je součástí operačního systému Windows a prohlížeče Internet Explorer. Jeho mírnou nevýhodou je spousta bezpečnostních chyb, které ač jsou odstraňovány, stále se objevují nové (to lze ostatně vidět při lavinovém šíření emailových virů, které se šíří hlavně přes programy Outlook). Existuje několik verzí, podle toho v jakých Windows a s jakým Internet Explorerem byly nainstalovány. Pro uživatele, kteří více používají skupinové práce, existuje verze, která nemá přídomek Express a umožňuje více spolupracovat s dalšími uživately (kalendář, plánovací kalendář, kontakty...).

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz