Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Slouží spotřebitelům

4.12.2003 - Beroun (Sdružení obrany spotřebitelů ČR ) - Možnost konzultovat bezplatně svůj spotřebitelský problém získávají od 8. prosince 2003 spotřebitelé z Berouna a okolí. Své služby jim nabídne od uvedeného data každé pondělí od 9 do 11 hodin poradna SOS, zřízená při Občanské poradně Beroun, v objektu Panský mlýn, ulice Na Příkopě 1 v Berouně.

Její provoz zajišťuje Sdružení obrany spotřebitelů České republiky ve spolupráci s Občanskou poradnou Beroun na shora uvedené adrese. V poradně lze získat základní informace o právech spotřebitele, případně poradna poskytne stručné vyjádření ke konkrétnímu případu; není však v jejích možnostech zastoupit spotřebitele či účinně zasáhnout do řešení konkrétního spotřebitelského problému. Osobní návštěvu je vhodné sjednat předem telefonicky (telefon: 311 625 206 nebo 603 115 377, popřípadě prostřednictvím e-mailu: radkor@quick.cz ).

Sdružení obrany spotřebitelů ČR dává v současné době možnost spotřebitelům konzultovat svůj spotřebitelský problém již v osmi krajích České republiky. V loňském roce tuto možnost využilo celkem na 6100 spotřebitelů, v letošním roce počet podání opět vzroste. Navíc se spotřebitelé již naučili využívat služeb telefonní linky „SOS po telefonu“ 900 969 091 (za dotovanou cenu 6 Kč/min), kde je v každý pracovní den od 8 do 17 hodin přítomen poradce, aby jim operativně poradil ve spotřebitelském problému.

Písemný spotřebitelský dotaz lze předat buď prostřednictvím informačního serveru Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info), který provozuje Sdružení obrany spotřebitelů ČR, anebo poštou na adresu SOS, Rytířská 10, 110 00 Praha 1.

Přihlášením do systému infoSOS se zájemci z řad spotřebitelů i podnikatelů mohou stát pravidelnými příjemci pohotových informací, šířených Sdružením obrany spotřebitelů ČR.

Na poradny SOS i na telefonní linku se ve většině případů obracejí zákazníci prodejen či provozoven služeb, kteří nejsou spokojeni s vyřízením reklamace vady, jež se u jimi zakoupeného zboží či služby projevila.

Celkem zaregistrovalo SOS ve všech formách poradenství za uplynulých 10 měsíců letošního roku cca 7151 podání. Naprostá většina se týkala reklamací (49 %), což se dá vysvětlit i tím, že po novele občanského zákoníku č.136/2002 Sb., která nabyla účinnosti 1. ledna letošního roku, vzniklo mnoho nejasností. Spotřebitelům, a mnohdy ani podnikatelům, nebylo zřejmé, nač má spotřebitel právo.

Nejčastěji se stížnosti zákazníků týkají obuvi (19 % z výrobků), elektroniky (15 %), oděvů a textilu (12 %) a mobilních telefonů (10 %).

V oblasti služeb si nejčastěji spotřebitelé stěžují na telekomunikace (46 %), na služby spojené s bydlením, dodávkami a placením energií (10 %) a stavební služby, opravny a cestování (po 8 %).

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky hájí od roku 1993 zájmy spotřebitelů ve všech oblastech a svou činností pokrývá celé území České republiky. Jeho cílem je aktivně se podílet na posilování práv spotřebitele a zároveň spotřebitelům všemi dostupnými způsoby zpřístupňovat informace, které pro jejich orientaci na trhu mohou být užitečné. Šíří osvětu mezi spotřebiteli a povzbuzuje je, aby nebyli lhostejní k přezíravému postoji prodávajících či dodavatelů. Postupně vytváří na základě dostupných objektivních informací, garantovaných akreditovanými zkušebnami, Knihovnu spotřebitelských informací. Spotřebitelům nabízí účast na besedách a seminářích, brožury, letáky i předplatné časopisu Štít spotřebitele. Informace šíří také prostřednictvím internetového serveru Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info), na kterém má každý spotřebitel mimo jiné možnost zaznamenat svůj konkrétní spotřebitelský poznatek do Databáze spotřebitelských zkušeností.

Činnost SOS zahrnuje spolupráci na zdokonalování právních i technických norem. Přirozeným partnerem SOS je státní správa i samospráva, stejně jako cechy, asociace či svazy a sdružení podnikatelů. Klíčová je i spolupráce s novináři a médii. Od roku 1999 je SOS členem celosvětově působící organizace Consumers International. Od roku 2001 je SOS rovněž členem svazu evropských spotřebitelů BEUC, který sdružuje spotřebitelské organizace s celostátní působností z jednotlivých evropských zemí.


Kontakty a spojení:

Poradna pro spotřebitele (každé pondělí od 09 do 11 hod.)
Občanská poradna Beroun
Objekt Panský mlýn, ul. Na Příkopě 1
266 01 Beroun

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
Rytířská 10, 110 00 Praha 1
Poradenská linka SOS po telefonu 900 96 90 91 (za dotovanou cenu 6 Kč/min)
On-line poradna: www.spotrebitele.info

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info

Ivana Picková, public relations, pickova@spotrebitele.info, 604 956 114
František Lobovský, předseda Republikového výboru, lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od září 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.


Grafická verze tohoto článku