Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Jaká je současná praxe neziskových organizací v získávání financí? (celorepublikový výzkum)

3.2.2004 - PRAHA (Spiralis ) - Výzkum o současném stavu fundraisingu v neziskových organizacích ČR je prvním výzkumem uskutečněným v České republice, který zjišťuje, jak získávají neziskové organizace (NO) finanční prostředky pro svoji činnost. Výsledky šetření byly poprvé veřejně prezentovány u příležitosti mezinárodním workshopu „Cesty k účinnému fundraisingu“, který proběhl ve dnech 29. a 30. ledna 2004 v budově Ministerstva zahraničí.

Respondenty výzkumu byla reprezentativní skupina 455 NO (osloveno jich bylo 2 814), cílovou skupinou tvořili ředitelé NNO, členové vrcholového managementu organizace, členové představenstva a zástupci správních rad. Skupina respondentů byla sestavena tak, aby zahrnula NO všech druhů činnosti, organizace různých právních forem (občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, účelová zařízení církví, nadace a nadační fondy), organizace sídlící ve velkých a středních městech i v malých obcích a pokrývající rovnoměrně všechny kraje České republiky). Do výzkumu jsme zahrnuli NNO s celonárodní působností i organizace regionální, organizace s tzv. malými ročními rozpočty (do 100 000 Kč) i organizace hospodařící s mnohamilionovými částkami.

Sběr dat se uskutečnil v červnu - červenci 2003, poté probíhalo vyhodnocení výzkumu a zpracování studie (zpracovatel Marketing Vision s.r.o.).

Z výzkumu jsme mj. zjistili, že v současné době NO pracují na základě podpory pocházející buď výlučně nebo většinou z domácích zdrojů (85% NO). Neziskové organizace kombinují příjmy z průměrně 4 různých typů zdrojů. Neznamená to však, že podíl těchto zdrojů na jejich ročním příjmu je vyrovnaný.
Klíčovým zdrojem jsou příspěvky z veřejných rozpočtů, tzn. z ministerstev, krajů, měst a obcí (36%). Nejvyšší percentuální podíl státních příspěvků mají organizace sociální a zdravotní a organizace zaměřené na práci s dětmi a na sport. I do budoucna považuje 44% NNO tento finanční zdroj za klíčový, což nelze považovat za příliš dobrou zprávu. Na druhé straně asi 36% NNO se bez finanční podpory státu obejde a nevyužívá ji. Jde zejména o servisní organizace a organizace zabývající se regionálním rozvojem.

Zhruba 20% finančních prostředků získávají organizace vlastní činností, 11% od firem, 10% od nadací. Přesto, že v současné době probíhá v republice více než 400 veřejných sbírek, tvoří jejich výnos asi 2% ročních příjmů neziskových organizací.
==============================================================

SOUČASNÝ STAV FUNDRAISINGU
V ČESKÝCH NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH


Proč výzkum
V českém neziskovém sektoru chybí korektní data o fundraisingu českých neziskových organizací (NO). Mnohé jenom odhadujeme. I když jsou naše odhady často kvalifikované, v diskusích s partnery (s veřejnou správou, zákonodárci, komerční sférou, atd.) nám chybí fakty podložené argumenty. Proto jsme se rozhodli podniknout relativně komplexní výzkum stavu fundraisingu v českých NO. Našim cílem bylo též zjistit, kam je potřeba zaměřit další vzdělávání ve fundraisingu, poskytnout NO informace k tomu, aby mohli svoji situaci porovnat se současnými trendy a se standardem současného českého fundraisingu a upozornit NNO na rizika jejich fundraisingových aktivit.

Metoda
Kvantitativní výzkum na reprezentativním vzorku NNO metodou samo vyplňování dotazníků. Výzkum byl prováděn anonymně.

Podrobněji k výsledkům

Objem rozpočtů neziskových organizací
24 % NNO hospodaří s ročním rozpočtem menším než 100 000 Kč, 31% s rozpočtem 100 000 až 1 milion, 28% s rozpočtem 1 – 5milionů, 15% s rozpočtem větším než 5 milionů.

Původ financí
85% NO čerpá finanční prostředky výlučně nebo většinou z domácích zdrojů, pouze 5% pracuje většinou se zahraničními zdroji.

Struktura finančních zdrojů
Struktura finančních zdrojů je ovlivněna tím, na co se jednotlivé organizace zaměřují. Organizace zaměřené na oblast sociální a zdravotní a na volnočasové aktivity jsou vysoce závislé na veřejných rozpočtech. U ostatních organizací stoupá podíl soukromých zdrojů.
Průměrná NO využívá 4 typy finančních zdrojů, i když jejich podíl na ročním rozpočtu organizace není vyvážený. S jedním finančním zdrojem pracuje 5 % NO. Čím je rozpočet organizace větší, tím je větší i počet jejích zdrojů. S menším počtem zdrojů pracují organizace sociální a zdravotní.

Veřejné rozpočty
Zhruba 36% příjmů NO pochází z veřejných rozpočtů. Nejvíce jsou na nich závislé organizace sociální a zdravotní a organizace zabývající se volnočasovými aktivitami. Čím je rozpočet organizace větší, tím je větší i její závislost na veřejných rozpočtech (u tzv. velkých organizací tvoří příjmy z tohoto zdroje až jednu polovinu ročního rozpočtu).
Veřejné rozpočty vůbec nevyužívá cca 36 % NNO. Pro dalších 16% jsou jen malým doplňkem rozpočtu. Naopak pro cca polovinu neziskových organizací přestavují podstatnou část rozpočtu.

- Vlastní činnost
20% celkových příjmů pochází z vlastní činnosti NO. V tomto směru jsou nejaktivnější organizace ekologické, organizace působící v oblasti kultury a ochrany památek a organizace servisní. Pro zhruba 43% NO není jejich vlastní činnost spojena s finančním příjmem. Pro čtvrtinu NO naopak znamená klíčovou příjmovou položkou rozpočtu, pro 30% organizací představují příjmy z vlastní činnosti malou část rozpočtu. Asi 20% NO o vlastní činnosti jako o možném zdroji příjmů neuvažuje.

- Firmy
Komerční sféra naplňuje rozpočty NO cca z 11%. Firmy podporují nejvíce organizace zdravotní a organizace působící v oblasti regionálního rozvoje. Nejméně podporují organizace ekologické. Téměř polovina NO nepracuje s podporou firem, pro 40% organizací jsou firmy malou, pro 12% podstatnou podporu.

- Nadace a nadační fondy
Nadace a nadační fondy doplňují rozpočty NO cca 10 %. Největší podporu získávají ekologické organizace. S nadační podporou se nesetkává asi 60% NO, pro 16% znamená nadační podpora podstatné naplnění rozpočtu.

- Individuální dárci
Podpora individuální dárců je asi 7% a směřuje nejvíce do oblasti charity (účelová zařízení církve). S individuálním dárcovstvím nemá zkušenost 51% organizací, pro 42% představuje malou, pro 6% velkou část příjmů.

- Anonymní sbírky
Anonymní sbírky pokrývají rozpočty organizací ze 2 %. Využívá jich asi jedna čtvrtina NO. 76% NO tuto formu fundraisingu nevyzkoušelo.

Dalšími finančními zdroji jsou členské příspěvky (6%), granty ambasád (2%).

Současnost a budoucnost fundraisingu podle představ NO

Nejdůležitější zdroje
v současnosti v budoucnu
zdroj % respondentů zdroj % respondentů
veřejné rozpočty 46 ministerstva 44
městské úřady 26
krajské úřady 11
EU fondy 14
vlastní činnost 25 vlastní činnost 24
nadace 16 nadace 14
firmy 12 firmy 27
individuální dárci 6 individuální dárci 0
členské příspěvky 6 členské příspěvky 5
veřejnost 2 veřejnost 2
ambasády 2 ambasády 0

Personální ošetření fundraisingu
Při plánování a rozhodování o fundraisingových aktivitách je role vedení organizace a představenstva klíčová, nikoliv však vyrovnaná. Pouze u malých a středních organizací (roční rozpočet 1 milion a méně) je aktivita vedení organizace a představenstva/ správních rad/výkonných výborů při rozhodování o fundraisingu zhruba stejná. V organizacích, které mají roční rozpočty větší, výrazně klesá aktivita představenstva a významně stoupá aktivita vedení. Vlastní výkon fundraisingu je převážně v rukou vedení organizace. Je však zřejmý přesun této činnosti na jiné osoby. U velkých organizací jsou to fundraiseři. Jejich služeb využívá cca polovina velkých NO. U malých NO jsou to dobrovolníci. Celkově se fundraiseři uplatňují asi ve třetině NO.

Pouze třetina NO zpracovává plán fundraisingu, skoro polovina rozvíjí nebo promýšlí alespoň určitou strategii.

PR fundraisingových aktivit
Pouze zhruba polovina NO se domnívá, že jejich PR funguje jako přímá podpora fundraisingových aktivit. Soustředí se přitom hlavně na organizaci veřejných akcí, mediální promo a na vydávání propagačních materiálů a výročních zpráv.

Způsob fundraisingu
Při získávání peněz preferují NO osobní kontakt, ať už jakýmkoli způsobem. Menšinovou formou komunikace je reklama, využívaná asi 20% NO. Jde o organizace s větším rozpočtem. Finance získávají většinou jednorázovým platebním příkazem (82% organizací) nebo v hotovosti (66% NNO). Trvalým bankovním příkazem 24% NO. Zastoupení internetu a mobilu jako nástroje fundraisingu je statisticky nízké (14%) a jen občasné.

Vyhodnocování fundraisingu
Zhruba polovina NO uvádí, že vyhodnocuje své fundraisingové aktivity. Toto hodnocení se však většinou omezuje na hodnocení vlastních akcí. Pouze 15% NO hodnotí návratnost prostředků investovaných do fundraisingu. Ostatní způsoby vyhodnocování jsou percentuelně ještě slabší.

Znalosti o fundraisingu
Respondenti hodnotí své obecné znalosti o fundraisingu jako průměrné. Hodnocení specifických znalostí fundraisingu je podprůměrné.

Kontakt:

SPIRALIS, o.s.
Markéta Židlická
Tel: 222 25 16 13
Email: zidlickam@spiralis-os.cz
Web: www.spiralis-os.cz




Grafická verze tohoto článku