Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Coca-Cola investuje do mezinárodního výzkumu o zdravém pohybu městem

29.9.2011 - PRAHA (Coca-Cola Česká republika ) - Mezinárodní výzkum je zaměřen na analýzu dopadů cyklistiky a chůze v městském prostředí na zdraví a klimatickou změnu

Společnost Coca-Cola jde příkladem svojí novou kampaní a připravila pro své zaměstnance po celé Evropě v pořadí již třetí ročník iniciativy s názvem Týden Live Positively. Týden pozitivního životního stylu proběhne od 26. září do 2. října a přinese s sebou nejrůznější aktivity na podporu udržitelného rozvoje. Zaměstnanci české pobočky se v rámci letošního ročníku rozhodli podpořit městskou část Praha-Kyje, kde má Coca-Cola v České republice své sídlo a výrobní závod. Ve spolupráci s radnicí Prahy 14 zde zasadí nové stromy a v okolí Kyjského rybníku a přilehlé cyklostezky vybudují odpočinkové místo pro všechny návštěvníky této zajímavé přírodní lokality. Zdravý pohyb městem a to, že i v Praze se dá pohodlně jezdit na kole do práce, si zaměstnanci vyzkoušeli na páteční cyklojízdě vedoucí z  Prahy 14 přes Vysočanskou cyklostezku až do centra města.

Díky projektu Live Positively a podpoře Nadace Coca-Cola se Česká republika stala součástí mezinárodního výzkumného projektu, který se zabývá dopadem cyklistiky a chůze v městském prostředí na zdraví a klimatickou změnu. Mezinárodní výzkumný projekt TAPAS (Transportation, Air pollution and Physical Activities) začal v roce 2008 a zpočátku byly do jeho řešení zapojeny instituce ze Španělska, Švýcarska, Dánska a Francie. Od konce roku 2010 přibyli právě zástupci České republiky a Polska.

„Live Positively je víc než jen slogan. Je to náš závazek pro budoucí generace. Propojením s iniciativou Týden Live Positively a aktivitami Nadace Coca-Cola se nám daří do projektu zapojovat nejen naše zaměstnance a partnery, ale také nejrůznější instituce či organizace a společně upozorňovat na význam udržitelného rozvoje a aktivního života pro nás pro všechny. Projekt TAPAS je jen jedním příkladem,“ říká Daniela Paličková, Public Affairs a Communications Manager společnosti Coca-Cola Česká republika a Slovensko.

Zajímavé údaje o cyklistice
Podíl cyklodopravy v Praze jen mírně přesahuje 1 % v porovnání například se Skandinávii, kde tento podíl dosahuje běžně nad 20 %. Kodaň, která cyklistiku systematicky podporuje od 60. let minulého století, dokonce přesahuje 35 %. Pozitivní jsou pro Prahu naopak údaje o nehodách cyklistů, které za zhruba poslední desetiletí vykazují celkově klesající trend, přičemž za poslední 3 roky v Praze žadný cyklista nezemřel, i když objem cyklistické dopravy narůstá. Předpokladem dalšího nárůstu cyklistické dopravy je kvalitní cyklistická infrastruktura umožňující bezpečný pohyb cyklistů. Často používaná výmluva na kopcovitý terén našeho hlavního města se podle průzkumů umísťuje až na zadních místech v žebříčku překážek pro používání jízdního kola, které lidé uvádějí. Důvodem, proč řada lidí nedává přednost dopravě na kole, jsou podle statistik především obava o bezpečnost a nedostatečná nabídka cyklistické infrastruktury.


Výzkum TAPAS za Českou republiku provádí Kolínský technologický institut a vedoucí týmu, Ing. Mgr. Hana Brůhová-Foltýnová, PhD., o něm říká: „Zajímají nás pozitivní dopady na zdraví těch, kteří se rozhodnou více používat jízdní kolo nebo chodit pěšky, a to zejména díky častější a pravidelné fyzické aktivitě. Vyhodnocujeme však také – v závislosti na místních podmínkách – negativní dopady na jejich zdraví, především v důsledku vyšší inhalace znečišťujících látek v ovzduší (při pohybu člověk dýchá větší objem vzduchu, než když pouze sedí) a riziku dopravní nehody. V druhé fázi projektu se zaměříme na přínosy většího podílu nemotorové dopravy pro všechny obyvatele v důsledku nižších emisí z menšího počtu mobilních zdrojů znečištění (osobních vozidel).“

Cílem projektu TAPAS je popsat a kvantifikovat, jaké dopady přináší implementace různých dopravních politik (např. výstavba cyklistické infrastruktury, pěších zón, zón 30, omezení vjezdu motorových vozidel nebo jejich zpoplatnění) na zdraví městských obyvatel a klimatickou změnu, a tím pomoci tvůrcům těchto politik při formulování cílů a nástrojů politik a jejich hodnocení. Hlavní zaměření projektu je na politické nástroje vedoucí k většímu podílu aktivní dopravy (chůze a cyklistiky) v městských oblastech. Podpora cyklistiky a chůze je přitom považována za nejjednodušší a technologicky ihned dostupný způsob snižování vedlejších negativních efektů dopravy, jako jsou hluk, emise, zábor městského prostoru či dopravní zácpy.



Live Positively
Program Live Positively (Žij pozitivně) je celosvětový závazek společnosti Coca-Cola kladně ovlivňovat svět změnou pracovního i životního stylu tak, aby důraz na trvale udržitelný rozvoj byl součástí všeho a všech. Napořád. Je to způsob, jak prosperovat a zároveň k prosperitě pomáhat okolnímu světu.

Společnost má jasné operační cíle a plány a to v 7 oblastech:
Přidaná hodnota nápojů
Aktivní životní styl
Ochrana klimatu a energie
Obaly/recyklace
Ochrana vodních zdrojů
Komunita
Pracovní prostředí

Informace o Praze a srovnání s ostatními městy TAPAS:
Praha má z těchto 6 měst největší podíl IAD (individuální automobilové dopravy) na dělbě přepravní práce (33 % v roce 2009), zatímco podíl cyklistiky na úrovni cca 1 % je spolu s Varšavou a Barcelonou nejnižší. Průměrný počet cest na osobu je v Praze 2,9 za den (tento podíl je podobný i v dalších městech TAPAS).

Základní data pro Prahu, 2008 (zdroj: UDI)
Délka silniční sítě: 3 411 km
Počet motorových vozidel: 760 726
Z toho osobních automobilů: 627 891
Objem silniční dopravy (průměrný pracovní den): 17,1 mil. vozo-km
Doprava v centru města mezi 6. a 22. hod.: 589 000 vozidel
Nadace Coca-Cola
Nadace Coca-Cola věnovala více než 451 milionů dolarů na podporu komunitních iniciativ udržitelného rozvoje po celém světě. Od začátku roku 2011 podpořila 167 organizací celkovou částkou 47 milionů dolarů.
Více informací naleznete na www.thecoca-colacompany.com/citizenship/foundation_coke.html.

Společnost Coca-Cola
Společnost Coca-Cola (NYSE: KO) je největším výrobcem nápojů na světě a osvěžuje zákazníky více než 500 značkami perlivých a neperlivých nápojů. Spolu se značkou Coca-Cola, která je uznávána jako nejcennější značka světa, patří do portfolia společnosti patnáct značek s hodnotou v řádech miliard dolarů. Jsou to například značky Coca-Cola light, Fanta, Sprite, Coca-Cola Zero, vitaminwater, Powerade, Minute Maid, Simply a Georgia. V celosvětovém měřítku jsme největším dodavatelem perlivých nápojů, džusů, džusových nápojů a čajů a káv k okamžité spotřebě. Prostřednictvím největšího nápojového distribučního systému na světě si spotřebitelé ve více než 200 státech vychutnávají nápoje společnosti v množství 1,7 miliardy porcí denně. Naše společnost se trvale angažuje v budování udržitelných společenství a zaměřuje se na iniciativy, které snižují naši ekologickou stopu, podporují aktivní a zdravý život, vytvářejí bezpečné a otevřené pracovní prostředí pro naše spolupracovníky, a podporují hospodářský rozvoj ve společenstvích, kde působíme. Další informace o naší společnosti naleznete na webové stránce www.thecoca-colacompany.com.


Pro více informací, prosím, kontaktujte:

Agentura mpr Coca-Cola Česká republika
Lenka Šubrtová Daniela Paličková
subrtova@mpr.cz, 602 213 814 dpalickova@coca-cola.com, 230 230 407


Grafická verze tohoto článku