Econnect - zpravodajství

Tiskové zprávy

Termín dostavby dálnice D47 se zdá být nereálný

21.11.2005 - BRNO (Děti Země ) - Rok 2008 se již začíná hroutit, myslí si Děti Země

Na 51. schůzi Poslanecké sněmovny, která začíná zítra, je naplánováno první čtení návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2006.

Z podrobného zkoumání předložených termínů výstavby řady dálnic jako je D47, D11 a D8 ale vyplývá, že tyto údaje jsou příliš optimistické. Například úsek D47092 u státních hranic se měl začít stavět letos v srpnu, ale územní řízení teprve probíhá. Rovněž dostavba D8 přes České středohoří v roce 2008 je nereálná, neboť stále chybí stavební povolení. Hrozbou je i nedostatek peněz, který může postihnout dálnici D11 na Hradec Králové i D8 přes Krušné hory.

„U tak komplikované stavby jakou je dálnice D47 se nedá počítat, že tak krátký termín bude možné splnit, takže je lepší vidět vše reálnýma očima, co nejdříve,“ myslí si Miroslav Patrik z Dětí Země.

Podle něho dálnici D47 na Ostravsku již nyní hrozí nesplnění termínu její dostavby v roce 2008. Návrh rozpočtu SFDI na rok 2006 proto již u úseku D4706 z Hladkých Životic do Bílovce raději počítá s termínem kolem roku 2010, posuny k tomuto datu patrně nastanou také u úseku D47092 z Bohumína ke státní hranici.

Kromě toho podle plánů z roku 2003 měly mít úseky D4706 Hladké Životice – Bílovec a D4705 Bělotín – Hladké Životice územní rozhodnutí už v srpnu 2003, ve skutečnosti to u úseku D4706 bylo letos v březnu a u D4705 dokonce až v srpnu. Úsek D47092 u Bohumína se měl začít stavět dokonce už letos v srpnu, přitom dosud nemá územní rozhodnutí.

U úseku dálnice D11 z Libic nad Cidlinou do Dobšic se zase loni očekávala její dostavba letos v prosinci, nyní je termín raději posunut o rok. Celá dálnice do Hradce Králové má být podle návrhu rozpočtu SFDI hotova až v září 2007. Navíc důvodová zpráva návrhu varuje, že dálnici D11 může postihnout nedostatek peněz.

Nesrovnalosti v termínech postihují také dálnici D8 z Lovosic přes Ústí nad Labem ke státní hranici, zejména úsek přes České středohoří. Podle návrhu rozpočtu se teď v listopadu měly začít stavět tři mosty, přitom ještě nebylo vydáno ani jedno stavební povolení, takže termín dostavby tohoto úseku v roce 2008 je opět nereálný.

Celkové příjmy a výdaje návrhu rozpočtu SFDI na rok 2006 činí 55,5 miliard korun. Silniční infrastruktura má dostat 30,7 miliardy korun, železniční 15,6 miliardy korun a vodní téměř 700 milionů korun. Z dálnic se v roce 2006 nejvíce investuje do D47 na Ostravsku (9,4 miliardy korun), do D11 na Hradec Králové (1,9 miliardy korun) a do D8 na Ústecku u Ústí nad Labem (1,6 miliardy korun).

Další informace:
SFDI, ředitel = Ing. Pavel Švagr – tel. 266 097 347

Odkazy na některé internetové stránky:
1) Návrh rozpočtu SFDI na rok 2006 (tisk č. 1141)
– http://www.psp.cz/cgi-bin/win/tisk?1141/0
2) Schválený rozpočet SFDI na rok 2005
– http://www.sfdi.cz/files/2005/2005_rozpocet.pdf
3) Stav výstavby dálnic
– http://www.rsd.cz/rsd/rsd.nsf/0/D4B9076AA4E5FAAAC1256E62005478FA


Grafická verze tohoto článku