Financování dopravních staveb z fondů EU neproběhne podle Ministerstva dopravy
26. 10. 2007 -, Ekologický právní servis / Děti Země
Podle Evropská komise nemůže Česká republika počítat s tím, že součástí Operačního programu Doprava /1 bude závazek na financování silnic a dálnic podle představ Ministerstva dopravy. Komise bude příspěvek pro každou stavbu schvalovat zvlášť. Čerpání z fondů EU tedy může být ohroženo, nebudou-li některé z nich vyhovovat jejím předpisům. Vyplývá to ze zápisu z jednání mezi zástupci Komise a české strany vedené náměstkem ministra dopravy Jiřím Hodačem z 20. září 2007.„Komise shledala v návrhu operačního programu vážné nedostatky. Nelíbilo se jí, že požadavek na financování konkrétních staveb není dostatečně odůvodněn analýzou, která by prokázala, že se jedná o prioritní investice. Velké výhrady měla i k tomu, že u některých staveb ministerstvo nevzalo v úvahu levnější a ekologičtější varianty,“ komentoval postoj Komise právník Pavel Doucha z Ekologického právního servisu.
Ministerstvo dopravy však výhrady Komise vzalo vážně jen částečně. „Do poslední verze operačního programu například nezapracovalo požadavek Komise, aby Česká republika posoudila alternativní řešení severozápadního obchvatu Prahy a umístění železničního nádraží v Brně,“ upozornil předseda Dětí Země Miroslav Patrik na přetrvávající nedostatky programu.
Komise má tedy na stole ke schválení přepracovaný operační program, který ovšem nezohlednil všechny její výhrady. Aby bylo možné v příštím roce začít čerpat finanční prostředky, měl by být schválen do konce roku, což za této situace nemusí být jisté a tak nás může minout první vlna financování dopravních staveb.