Do školy v Klánovicích by děti rády jezdily na kolech
15. 6. 2009 -, Econnect
V pátek 12.6. 2009 předvedly děti z Masarykovy základní školy v Praze-Klánovicích výsledky svého mapování cest do školy zástupcům místní samosprávy, policie a odboru dopravy MHMP, a především mladým projektantům z Dopravní fakulty ČVUT. Na základě tohoto šetření vypracuje diplomantka Dopravní fakulty pod vedením svého profesora Josefa Kocourka dopravní studii, podle které pak Magistrát hl. m. Prahy nechá upravit okolí školy tak, aby dětem zajistil bezpečnější a přitažlivější cesty do školy.Masarykova škola je první ze čtyř základních škol, které s podporou Magistrátu hl.m. Prahy (investor inženýrských opatření) a občanských sdružení Oživení a Pražské matky (koordinátor programu) letos chtějí v rámci programu Bezpečné cesty do školy umožnit dětem, aby mohly do školy samostatně chodit pěšky nebo jezdit na kole.
Žáci vypracovali školní mapu nebezpečných míst, která vznikla shrnutím třídních mapek v rámci vyučování (jež zase shrnují mapky jednotlivců s vyznačenými nebezpečnými místy, které děti vyplnily doma), z nichž vyplynulo, že děti se nejvíce cítí ohroženy dopravní situací na Slavětínské ulici, kde jim brání v rozhledu vysoké křoviny, bojí se hustého provozu na silnici v ranních hodinách a rychlosti aut.
Dotazníkové šetření ukázalo, že téměř polovina dětí jezdí do školy s rodiči autem. „Nejraději by ale jezdily do školy na kole. Brání jim v tom však skutečnost, že v Klánovicích chybí cyklostezky a kola nelze ve škole bezpečně uložit. Program Bezpečné cesty do školy by škole měl vedle podmínek pro bezpečnou chůzi dětí pomoci vyřešit i tyto nedostatky,“ tvrdí Jarmila Johnová z o.s. Pražské matky a Oživení.
Protože bezpečnost dětí na cestě do a ze školy často snižuje hustý automobilový provoz v ranní špičce, což je způsobeno tím, že rodiče vozí děti do školy autem i na krátké vzdálenosti, cílem druhé části programu Bezpečné cesty do školy bude zpracovat na základě mapování cest a dotazníkového šetření kromě dopravní studie i strategii školy (školní plán mobility), jak zvýšit počet dětí, které do školy chodí pěšky nebo jezdí, ať už samostatně či s rodiči nebo staršími spolužáky, na kole. I této aktivity se zúčastní děti, které se s pomocí pedagogů pokusí působit na své rodiče, aby jízdu automobilem redukovali na nezbytné minimum.
„Děti tak aktivně přispějí ke zklidňování dopravy ve své obci a naučí se přemýšlet o dopravě nejen z technického hlediska, ale z hlediska vlastní odpovědnosti za její bezpečnost a udržitelnost,“ vysvětluje Petra Lukešová z o.s. Oživení.