Šetření na veřejné dopravě Praze škodí. Radní porušují svůj slib o podpoře MHD
15. 1. 2010 -, Econnect
Aby bylo možné stavět další silnice pro auta, je nutné redukovat veřejnou dopravu, čímž v ulicích přibude více aut. Pak možná nebude stačit ani tunel Blanka a bude potřeba stavět další silnice. Takový začarovaný kruh vytváří rozhodnutí pražské radnice o omezení veřejné dopravy v letošním roce o pět procent oproti loňsku.„Veřejná doprava je typem výdajů, na nichž je nepřípustné šetřit, podobně jako třeba na školství. Jinak město poškodíme,“ říká Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat.
„Radnice by měla investovat do dalšího rozvoje a zlepšování veřejné dopravy. To by Pražanům pomohlo přesednout z automobilů do tramvají, autobusů a metra. Ulehčilo by se tak ulicím a město by mohlo lépe dýchat,“ říká mluvčí Auto*Matu Michal Křivohlávek.
Namísto toho hodlá magistrát právě veřejné dopravě utáhnout opasek. A to paradoxně kvůli výstavbě tunelů a dálničních křižovatek pro auta. „Výstavba tunelu Blanka polyká podstatnou část městského rozpočtu. Nezbývají pak peníze na provoz metra a autobusů, ani třeba na zdánlivou banalitu, jakou je odklízení sněhu. Takové kroky nepomohou přesvědčit Pražany, aby více používali MHD, spíše naopak. Aut v ulicích může dále přibývat,“ dodává Křivohlávek.
Rozpočet, který vedení radnice schválilo na letošní rok pro dopravní podnik a Ropid, odporuje programovému prohlášení Rady hlavního města Prahy. V něm politikové slíbili občanům rozvoj hromadné dopravy a zlepšování dopravní obslužnosti. „Přestože nás magistrát ujišťuje o opaku, je zřejmé, že snižování rozpočtu veřejné dopravy v době, kdy počet spojů i cestujících roste, zhorší kvalitu cestování. Intervaly se prodlouží, některé spoje zaniknou a atraktivita MHD poklesne,“ obává se Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.
Podle ní je jasné, že se Praha snaží v letech hospodářské krize šetřit. Nesouhlasí nicméně s tím, aby se šetřilo primárně na MHD, zatímco do betonování tunelů pro auta proudí miliardy stále stejnou rychlostí. „Upřednostňováním automobilové dopravy před veřejnou, cyklistickou a pěší se problémy města zhoršují. Je to vidět na míře hluku a znečištění ovzduší, kvalitě veřejného prostoru a koneckonců i úpadku obliby Prahy mezi turisty,“ uzavírá Vohryzková.