Rozšíření magistrály by bylo krokem zpět. Nechme centrum dýchat, vyzývá Auto*Mat
12. 2. 2010 -, Econnect
Zůstane severojižní magistrála v Legerově ulici zúžená, nebo se opět rozšíří na čtyři jízdní pruhy? Právě dnes o tom bude jednat výbor dopravy zastupitelstva hlavního města. Iniciativa Auto*Mat varuje před ukvapenými kroky a vyzývá výbor, aby zúženou magistrálu zachoval.„Komplexní vyhodnocení dopadů zúžení magistrály není k dispozici. Je však evidentní, že dálnice nemá v centru Prahy místo. Zúžení je krok správným směrem,“ říká Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
Dnešní zasedání výboru dopravy bude jednat nad zprávou magistrátního Útvaru dopravního inženýrství (ÚDI), který měl vyhodnotit, zda zúžení magistrály přineslo očekávaný efekt. Tím mělo být snížení intenzity hluku a míry znečištění ovzduší, které v okolí magistrály překračuje hygienické limity na ochranu lidského zdraví.
„Zpráva ÚDI vyznívá ve prospěch zúžení magistrály, přestože její závěr je opačný. Nárůst provozu není důsledkem ubrání jízdního pruhu, ale celkovým nárůstem dopravy ve vnitřním městě. Zúžení vedlo ke snížení znečištění ovzduší. Pro potvrzení tohoto efektu je však nutné další měření v delším časovém období,“ vysvětluje dopravní odborník Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Již v dubnu přitom má být dokončena komplexní studie Útvaru rozvoje města, která navrhne, jak přistoupit ke zklidnění magistrály a jejímu přetvoření ze špinavé a hlučné dálnice v městský bulvár umožňující jak dopravu, tak i běžný život.
„Magistrála je mimořádně citlivé téma, ale o to více je nutné k ní přistupovat s chladnou hlavou,“ doporučuje Michal Křivohlávek z Auto*Matu. „Studie Prahy 2 a Prahy 4 jsou protichůdné, a protože každá městská část vidí řešení v jiném přístupu, narůstají emoce a snahy prosadit rychlá řešení. Ta však nemusí být správná,“ varuje Křivohlávek. „Žádné jiné město v Evropě mimo Prahy nerozšiřuje dálniční komunikace ve svém centru,“ dodává.
Ze studie ÚDI vyplývá, že i po zúžení o jeden jízdní pruh se kapacita magistrály nijak nesnížila. Na objízdných trasách doprava mírně narostla, příčinou je však zřejmě kombinace vlivů nové výstavby v Praze 4, stavby tunelu Blanka a preventivní reakcí řidičů na zprávy v médiích. Opatření naopak mírně snížilo emisní zátěž. Pozitivní dopad je dán zčásti samotným zúžením, zčásti také tím, že po zúžení jezdí řidiči po magistrále pomaleji a netvoří se tak výrazné dopravní zácpy.
Zúžení magistrály na Vinohradech je podle Auto*Matu více politickým gestem než praktickým řešením. „Zúžením dalo město najevo Pražanům, že přišel čas na omezování automobilové dopravy v centru. Pokud nechceme žít ve městě, kde se nedá dýchat a kde není slyšet vlastního slova pro hluk z dálnic, jinou cestu než omezení automobilismu. Praha musí jít cestou moderních metropolí a usilovat o vyšší kvalitu života i veřejného prostoru,“ dodává Michal Křivohlávek.
Podle Auto*Matu by mělo město raději než o rozšíření magistrály uvažovat o smysluplném využití nově získaného uličního prostoru. Mohla by v něm vzniknout například cyklostezka, předzahrádky kaváren a restaurací nebo travnatý pás se stromy, případně parkovací místa pro rezidenty.
Výbor dopravy se koná dnes ve 14 hodin v budově magistrátu na Mariánském náměstí. Výsledek jeho jednání bude podkladem pro rozhodnutí odboru dopravy. Auto*Mat se na členy výboru obrátil dopisem a jejich rozhodnutí se pokusí ovlivnit také svým příspěvkem na jednání.