V Praze roste nabídka i cena biopotravin
19. 10. 2009 -, Econnect
Sílící trend oblíbenosti biopotravin posiluje jejich nabídku, ale i vzrůst cen. Cenový rozdíl mezi konvenčními potravinami a biopotravinami meziročně vzrostl o 30% (na 140 %), oproti tomu vzrostla i nabídka biopotravin původem z České republiky. Dokazují to výsledky srovnávacího nákupu, který provedla Pro-Bio Liga v pražských prodejnách.Z výsledků srovnávacího testu, který porovnával šíři sortimentu a cenu biopotravin v devíti obchodních řetězcích a v 15 specializovaných prodejnách, byly zjištěny následující závěry:
Cenový rozdíl
Biopotraviny mohou být o stovky procent dražší, ale i srovnatelně drahé nebo levnější než konvenční potraviny. Největší cenový rozdíl mezi konvečními a biopotravinami byl nejvyšší u dětských piškotů (534%) a nejmenší u kozího sýra, v tomto případě byl biovýrobek levnější o 23% oproti konvenci.
Pokud zákazník nakupuje biopotraviny v obchodních řetězcích ušetří průměrně 20 % z ceny oproti nákupu biopotravin ve specializovaných obchodech. Nicméně bioobchody nabízejí vyšší standard informací, atp. o biopotravinách a ekologickém zemědělství.
Nabídka sortimentu
Z poptávaného košíku 100 nejčastěji nakupovaných potravin nabízely obchodní řetězce průměrně 36 položek v biokvalitě. Specializované obchody s biopotravinami nabízely z tohoto souboru průměrně 50 položek biopotravin.
Nejširší nabídku testovaných biopotravin poskytovala Bioprodejna v Dejvické ulici (86 ze 100 nejčastěji nakupovaných potravin dle spotřebního košíku České republiky), z obchodních řetězců nejvíce poptávaných biopotravin nabízel Albert Hypermarket s 53 položkami.
Mezi biopotraviny, které nabízel největší počet zkoumaných prodejních míst patří rýže, olivový olej, zeleninový bujón, bílý jogurt a třtinový cukr.
Pokud spotřebitel upřednostňuje tuzemskou produkci může ji shodně nalézt jak v obchodních řetězcích, tak ve specializovaných obchodech. V obou místech bylo ze 100 poptávaných položek průměrně 37 z tuzemských zdrojů.
Výzkum probíhal v červenci a srpnu 2009. Srovnáváno bylo 100 nejčastěji nakupovaných potravin dle spotřebního koše České republiky (dle údajů ČSÚ). Srovnávací nákupy byly realizovány v devíti super/ hypermarketech, které v době provádění testu deklarovaly nabídku biopotravin, v 15 specializovaných prodejnách biopotravin se slovem BIO v názvu či dovětku. Všechny sledované prodejny se nacházely na území Prahy.
Více informací o výsledcích, použité metodice a předchozím testu naleznete na stránkách www.biospotrebitel.cz.