Českou biopotravinu roku 2009 je švestkový biodžem
9. 4. 2010 -, Econnect
Českou biopotravinou roku 2009 se stal švestkový biodžem vyráběný společností Heliavita ve spolupráci s firmou TopBio. Vítězové převzali cenu včera večer na slavnostním vyhlášení výsledků v Praze. Do 8. ročníku soutěže nominovalo 18 výrobců biopotravin celkem 39 výrobků v 6 kategoriích.Ukázka spolupráce biofarmy s obchodem
Švestkový biodžem nadchnul porotce nejen vynikající chutí a chytlavým designem etikety, ale také svým marketingovým konceptem. Společnost Heliavita v obci Nětčice nedaleko od Kroměříže již více než 15 let na 20 hektarech ekologicky pěstuje pestrou směsici ovocných stromů, od jabloní, přes meruňky a broskve, až po švestky, hrušky a ořechy. Produkci čerstvého ovoce však byla nucena vždy prodat co nejrychleji bez toho, aniž by ji byla schopna jakkoli dále zhodnotit. Ovšem ve spolupráci s obchodní společností TopBio, a.s., která pomohla s vybudováním zázemí pro výrobu, vytvořením etikety, marketingovou strategií a sama se postarala o prodej do maloobchodní sítě, se podařilo ovoce zpracovat na vynikající produkt s dlouhodobou trvanlivostí.
„O výrobě ovocných džemů jsme snili od začátku, kdy jsme sad vysadili. Teprve ve spolupráci s firmou TopBio se nám podařilo náš sen uskutečnit. Zpracování ovoce je totiž skvělý způsob, jak zákazníkům poskytnout možnost ochutnat ekologicky pěstované ovoce po celý rok, nejen po velmi krátkou dobu sklizně. Z ocenění máme velikou radost, je to impuls do dalších let, kdy chceme kromě džemů vyrábět i nápoje,“ řekl při přebírání ceny Jiří Karger, jednatel společnosti Heliavita.
Jiří Karger v sadu hospodaří s celou početnou rodinou. Je pionýrem českého ekologického zemědělství a neúnavným experimentátorem a ve spolupráci se společností TopBio připravuje další rozvojové plány v duchu ekologického hospodaření.
„BIO džemy jsou pilotním produktem jedinečného projektu firmy TopBio, která vidí smysl v podpoře českých ekologických farmářů a dokáže přinést zákazníkům kvalitní tuzemské bioprodukty. TopBio disponuje nejen obchodním zázemím, ale do projektu vnáší potřebné „know how“ zahrnující především podporu prodeje, marketingovou komunikaci, právní i případnou finanční podporu. Vítězství potvrzuje správnost naší strategie dlouhodobé podpory českých biofarmářů. Cestu vidíme ve společné tvorbě vysoce kvalitních bioproduktů a jejich úspěšném umísťování na trh“, doplňuje Alexandra Ruberová, ředitelka společnosti TopBio, a.s.
Vítězové produktových kategorií
I v letošním roce byly kromě hlavní ceny vyhlášeni vítězové jednotlivých produktových kategorií.
Tradičně nejvíce obsazenou kategorií byla kategorie mlýnské a pekárenské výrobky. Porotci vybírali z celkem 10 výrobků, které nominovalo 5 výrobců biopečiva: Jan Zeman-Biopekárna Zemanka, Antonín Kolinger ASON, Racio, Country Life a SEMIX PLUSO. Vítězem za rok 2009 se staly Žitné chrupky s česnekem a solí od firmy Antonín Kolinger ASON. Porotě se líbil jednoduchý nápad a možnost uplatnění výrobku i v gastronomických provozech.
Do kategorie mléko a mléčné výrobky nominovaly dvě mlékárny celkem 7 výrobků. Společnost LACRUM Velké Meziříčí nominovala smetanu ke šlehání a Mlékárna Valašské Meziříčí kysané nápoje a jogurtová mléka. Porota za vítěze určila výrobek AMÁLKA BIO smetana ke šlehání 33 % tuku z Lacrumu Velké Meziříčí, která je nadchla skvělou chutí a konzistencí.
Složitý výběr měli porotci v kategorii maso a výrobky z masa, kde museli vítěze vybrat z celkem 6 nominací. Své loňské novinky do této kategorie přihlásily společnosti Biopark, Roman Řezníček, Váhala a spol. a Masokombinát Plzeň. Vítězem kategorie se nakonec stalo Biokuřecí maso z českých ekologických farem vyráběné společností Biopark.
Čtyři výrobci nominovali své výrobky do kategorie nápoje. Konkrétně to byli Miloslav Košek – EKOPLANET, BIO OVOCE A ZELENINA VERICH, Moštovna Lažany a Tradice Bílých Karpat. Porotce nejvíce zaujala Rakytníková šťáva 100% od firmy Miloslav Košek – EKOPLANET - líbilo se především využití pozitivních zdravotních účinků netradičního ovoce.
Tentokrát slaběji zastoupenou kategorii výrobky z ovoce a zeleniny naplnila svými biodžemy společnost Heliavita, která nominovala švestkový a meruňkový džem. Vítězem kategorie a zároveň vítězem celé soutěže se stal švestkový džem.
V kategorii pochutiny a ostatní potravinářské výrobky spolu boj o přízeň poroty svedly výrobky společností VETO ECO a Amylon. Zatímco výrobce VETO ECO nominoval celkem 9 výrobků z tofu, Amylon se pokusil zvítězit s vanilkovým pudingem v prášku. Porotci jako vítěze vybrali NATURVIA Bio tofu Strips od firmy VETO ECO za výbornou chuť, netradiční zpracování tofu a také za velmi zdařilé grafické zpracování obalů celé řady výrobků NATURVIA.
Do kategorie biovýrobky pro gastronomii nebyla tentokrát nominována žádná novinka. Je to škoda, jelikož oblast gastronomie a veřejného stravování nabízí pro výrobce biopotravin obrovský, zatím nevyužití potenciál. Stále více gastronomických provozoven hledá na trhu vhodné biovýrobky, které by mohly zařadit do své nabídky.
Porota vybírala vítěze na svém zasedání v polovině února. Přihlášené výrobky byly hodnoceny podle kritérií odrážejících nejen chuť, způsob zpracování a výroby a použité suroviny, ale také celkový koncept výrobku, od výhod pro zákazníky, obal, přes celkový vzhled až po použitý marketingový mix. Hodnotící kritéria soutěže také slouží k informování, inspiraci a jako měřítko pro začínající i stávající výrobce biopotravin.
Soutěž má prestiž a silné zázemí
Soutěž vyhlašuje Potravinářská komora České republiky společně s PRO-BIO Svazem ekologických zemědělců. „Soutěž i letos potvrdila, že čeští potravináři jsou schopni vyrobit velmi kvalitní výrobky. Vítězům gratuluji a doufám, že výrobky si získají oblibu i u konečných zákazníků,“ komentoval výsledky soutěže Tomáš Kreutzer, ředitel Potravinářské komory ČR. „Těší nás, že porotci opět nejvíce ohodnotili netradiční koncept a hlavně spolupráci v dodavatelském řetězci. Bez takovéto spolupráce se budou české výrobky jen těžko na náročném trhu prosazovat,“ dodává Kateřina Nesrstová, manažerka PRO-BIO Svazu ekologických zemědělců.
Zlatým partnerem soutěže je společnost Bureau Veritas. „Chceme podporovat domácí výrobce biopotravin a napomoci tím také ke zvýšení povědomí o kvalitách a výhodách biopotravin a představit ty nejlepší biopotraviny českého původu,“ říká Josef Venc, marketingový manažer společnosti Bureau Veritas.
Mediálními partnery soutěže jsou časopisy Moderní obchod, Food Servis a internetové portály Bio-info a Nazeleno. Veletržními a konferenčními partnery jsou Brněnské veletrhy, veletrh BioFach a konference Bio Summit. Další informace o soutěži a vítěze předchozích ročníků najdete na www.biopotravinaroku.cz.