Buďte jako švédští hokejisté, jezděte do práce na kole, láká Auto*Mat
23. 3. 2011 - Martin Singr, Ekolist
Jaký je rozdíl mezi švédskými a českými hokejisty? Ti švédští podle šéftrenéra Českého svazu ledního hokeje Slavomíra Lenera jezdí na tréninky a zápasy na kolech. „Nedovedu si představit, že by hokejista Sparty nebo Slávie přijel na zápas na kole,“ říká Lener, který sám kolo jako dopravní prostředek hodně využíval při svém pobytu v Kanadě. Nyní se rozhodl podpořit soutěž Auto*Matu „Do práce na kole“, která má lidi nalákat k tomu, aby tento dopravní prostředek zkusili používat.Slavomír Lener byl v Kanadě zvyklý jezdil na kole patnáct kilometrů do práce a z práce. A jezdil i ve dvacetistupňových mrazech. „Soupeřil jsem sám se sebou, měřil jsem si čas a když jsem dokázal být třeba jen o vteřinu rychlejší než minule, byl jsem vítěz. Někdy se stalo, že jsem přijel domů jako poražený,“ vzpomíná dnes Lener.
Ke kampani se přidali i další osobnosti. Záštitu soutěži poskytl ministr dopravy Vít Bárta (VV), který považuje kolo za dobrý dopravní prostředek. „Kolo není dobré jen ke sportu. Je prokázáno, že na cesty do čtyř kilometrů je ve městě nejrychlejším dopravním prostředkem,“ říká ministr dopravy, jehož úřad se do soutěže také zapojí. Zaměstnanci ministerstva mají cyklostezku a cyklostojany hned před úřadem. Praha podle ministra není stavěná na nadměrný automobilismus a trpí jím.
Kampaň do práce na kole podpořili na videu také ekonomové Jan Bureš a Tomáš Sedláček. Zatímco Jan Bureš říká, že je pro něj jízda na kole zábavou, při které si psychicky odpočine, Sedláček vyzdvihuje také rychlost cyklodopravy. „Po centru je cyklistika rychlejší než cokoli jiného včetně helikoptéry,“ řekl Sedláček a neodpustil si poznámku, že spěchající ministři by měli jezdit na kole. Sedláček prý díky dopravě na kole denně ušetří asi hodinu času.
Untitled from Maquor on Vimeo.
Konference se zúčastnil také dánský velvyslanec v ČR Ole E. Moesby. V Dánsku patří jízda na kole mezi nejoblíbenější způsoby městské dopravy, do práce prý jezdí zhruba 36 % obyvatel. Devět z deseti Dánů prý vlastní jízdní kolo a i Moesby jezdí po Praze na speciálním kole. „Prostřednictvím cyklistiky pomáháme vytvářet lepší prostředí pro život ve městech. Když jedete do práce na kole, děláte tím něco nejen pro sebe, ale také pro zdraví ostatních,“ tvrdí Moesby.
Manažerka kampaně Iva Nevečeřalová uvedla, že se současným životním stylem souvisí nárůst obezity a zdravotních problémů. Cyklisté si podle ní neničí nervy v dopravních zácpách a ušetří kromě času také peníze za benzín a parkování. „Jízda na kole pomáhá předcházet civilizačním chorobám, zlepšuje fyzickou kondici, odbourává stres a formuje postavu,“ říká Nevečeřalová a dodává: „Není nic příjemnějšího, než si cestou z práce provětrat hlavu při vyjížďce na kole.“
Kdo najede nejvíc?
Auto*Mat letos připravil soutěž „Cyklozaměstnavatel roku“, ve které může každá firma postavit tým o dvou až pěti zaměstnancích, kteří poté budou nabírat “zelené“ kilometry. Soutěží se v kategoriích jednotlivců, týmů a firem. Přestože jsou pro vítěze připravené ceny, podle tvůrců jde spíše o hru a zábavu. Zúčastnění by měli prostě zkusit, zda je jízda do práce na kole osloví nebo ne. Auto*Mat nabízí i pomoc podnikům, které chtějí zlepšit podmínky pro své zaměstnance preferující dopravu na kole. V soutěži bude vyhlášena také kreativní kategorie, kde budou hodnoceny zaslaná videa a fotky.
Pravidla dovolují započítat jen kilometry, které cyklista ujede na cestě do práce a z práce. Například messengeři si tedy nemohou započítat vzdálenost, kterou ujedou během své práce. Při registraci totiž každý vyplní vzdálenost svého domova od zaměstnání a denně smí najet maximálně o 6 km více, řekla Nevečeřalová.
Firmy již staví své týmy
Své týmy již staví zhruba dvacítka zaměstnavatelů a další pravděpodobně přibudou, registrovat se mohou ještě měsíc na stránkách www.dopracenakole.net. Samotná soutěž o „zelené kilometry“ pak bude probíhat od 29. dubna (termín jarní cyklojízdy) do 29. května.
Jednou z firem, které se přihlásí, je i webdesignérská společnost Et Netera. Její zaměstnanec Jiří Štěpán dojíždí do práce v Praze z třicet kilometrů vzdáleného Kladna. Štěpán se ve svém volnu účastní hobby závodů. U svého zaměstnavatele se mu podařilo prosadit vstřícná opatření k cyklistům. „Sešla se skupina lidí, kteří sportují a chtěli v rámci tréninku dojíždět do práce na kole,“ říká k hlavní motivaci něco změnit. Firma tedy zřídila garáž na kola, zaměstnanci mají k dispozici sprchy a zařízení pro sušení dresů a koupila služební městské kolo. Díky účastem na hobby cyklistických závodech a triatlonech se zlepšují osobní vztahy mezi zaměstnanci.