Stromy v alejích je třeba natírat a chránit, ne bezhlavě kácet
26. 3. 2009 -, Econnect/Arnika
Aktivně upozornit na činnost, kterou už léta nikdo neprovádí, se rozhodlo sdružení Arnika – stromy v jedné ze středočeských alejí, u obce Skřipel na Berounsku, tak dnes získají bezpečnostní nátěr.„Dříve bylo běžné označovat kmeny stromů v alejích bílými pruhy a odrazkami. Řidičům tak stromořadí v noci nebo v mlze usnadňovala orientaci na silnici. V posledních dvaceti letech bohužel správci silnic aleje často zanedbávají a špatně viditelné stromy mohou přispět k dopravní nehodě. Ačkoliv vinu nesou neopatrní řidiči a také silničáři, jako recept na zvýšení bezpečnosti se plošně kácejí aleje, které ale ve skutečnosti za nic nemohou,“ vysvětlila mluvčí Arniky Zora Kasiková.
Jak Arnika s překvapením zjistila, některé silniční správy dnes již ztratily staré know-how a jejich pracovníci vůbec nevědí, jak stromy označovat. Proto se rozhodla ve spolupráci s okresní správou silnic a s odborem životního prostředí v Hořovicích vzorově nabílit kmeny stromů v aleji mezi obcemi Hostomice a Skřipel na Berounsku. Do akce se zapojilo zhruba dvacet dobrovolníků a zaměstnanců Arniky a také místní občanské sdružení Symbióza. „Doufáme, že naše akce probudí z letargie majitele a správce silnic a ti začnou věnovat bezpečnosti provozu patřičnou pozornost,“ řekla mluvčí Arniky Kasiková.
Bezpečnostními nátěry jsou sice běžně značeny například rohy domů nebo mostní konstrukce, u stromů se na to již zapomíná. „Přitom správné značení může přispět k větší bezpečnosti provozu na silnici - řidiče lépe upozorní na nerovnosti v terénu. Dobře znatelné stromořadí slouží jako výborná navigace zejména v noci nebo za špatné viditelnosti“ podotkla Jana Vitnerová, jež se v Arnice věnuje i ochraně alejí. „Dalšími nástroji zvýšení bezpečnosti může být instalace svodidel, snížení rychlosti, zákaz předjíždění nebo umístění dopravní značky,“ dodala Vitnerová. Jako inspiraci Arnika vytvořila vlastní originální návrh značky „pozor alej“, kterou dnes symbolicky umístila u silnice mezi Hostomicemi a Skřipelí.
Aleje, jejichž ničení probíhá již několikátým rokem, jsou nenahraditelnou součástí české krajiny. Hromadná likvidace stromů je také hazardováním s lidským zdravím. Stromy stojí v první linii boje proti znečištění ovzduší vlivem dopravy – přímo u silnice zachycují jemné prachové částice a řadu dalších nebezpečných látek, částečně také tlumí hluk. Navíc mají v krajině nedocenitelný význam jako biotop pro živočichy.
Arnika již počátkem března vyzvala ministry dopravy a vnitra, správce silnic policejní ředitelství a hejtmany, aby neřešili bezpečnost na silnicích kácením stromů v alejích, ale právě lepším značením (1). Vzápětí došlo k dohodě mezi ministry o zastavení plošného kácení alejí podél silnic I. třídy a také někteří hejtmani se od kácení distancovali. „To všechno jsou jen krátkodobá provizorní řešení, zapotřebí je především koncepční řešení v podobě novely zákona, který dnes silniční stromořadí nechrání,“ zdůraznil právní expert Centra pro podporu občanů sdružení Arnika Lukáš Matějka.
Masivní plošné kácení umožňuje silničářům současná platná legislativa. Podobně jako například správcům vodních toků nebo železnic jim dovoluje kácet bez povolení (na tzv. oznámení), a to v případě, že stromy ohrožují životy osob nebo hrozí významné poškození majetku. „Tento přístup se však mnohdy zneužívá a namísto odpovídající péče se stromy bez náhrady kácejí,“ dodal Matějka. Návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny již od října leží ve čtyřech parlamentních výborech, ale nikdo se jím dosud nezabýval. Arnika proto minulý týden předala poslancům petici Zachraňme stromy – za lepší paragrafy na ochranu zeleně, kterou k dnešnímu dni podepsalo již více než 12 500 lidí. Společně s iniciativou Naše stromy poslanci obdrželi žádost téměř 15 000 občanů o zastavení kácení a lepší právní ochranu zeleně (2).
Na záměr pokácet na 9000 stromů v alejích poukázala Česká inspekce životního prostředí, která si vyžádala informace od správců silnic. Hlavním argumentem, který měl rozsáhlé kácení odůvodnit, bylo údajné zvýšení bezpečnosti. „ Stromy samy o sobě nejsou příčinou nehody, tou je nejčastěji nepřizpůsobení rychlosti vozidla stavu vozovky. Samozřejmě si nepřejeme, aby lidé umírali následkem nárazu do stromu. Proto chceme přesvědčit zodpovědné orgány, aby více dbaly na bezpečnostní prvky,“ dodala Kasiková.