Zpráva z MUSIC BEATS LOCAL NAZI 14.9.2002 Praha - ostrov Štvanice
27. 9. 2002 - Hanka Gabrielová, Econnect
Kořeny této nevšední akce sahají do loňského roku, kdy vznikla spolupráce na mediální kampani proti rasismu a intoleranci mezi o.p.s.Člověk v tísni, Vládou ČR a kreativní reklamní agenturou. Tak přišla na svět provokativní reklamní kampaň, působící primárně na "náctileté" prostřednictvím zesměšnění a znemožnění nacismu a rasistických postojů. Cílem bylo vyvolat zároveň širokou společenskou diskusi o tématu rasisimu a xenofobie. Součástí reklamní kampaně se sloganem "BE KIND TO YOUR LOCAL NAZI" - Nebuď lhostejný. Pomoz svému obecnímu náckovi najít nějakého chvályhodného koníčka. Ukaž mu cestu, dřív než zdivočí!" probíhající v televizi a formou billbordů a plakátů, měla u široké veřejnosti pozitivní ohlas. Nejen z tohoto důvodu, byli tvůrci této kampaně osloveni k jejímu dalšímu pokračování. Výsledkem bylo více než 10.000 návštěvníků, kteří v průběhu slunečného dopoledne v sobotu, 14. září zcela zaplnili areál pražského ostrova Štvanice a měli tak na výběr z bohatého devatenáctihodinového programu, soustředěného do několika nezávislých scén.Výše vstupného byla cíleně až do 15:00 hodin pouze dobrovolná (poté 350,- Kč), aby účast na happeningu měla co nejširší veřejnost bez ohledu na sociální příslušnost a zároveň, aby značná část diváků přišla již v průběhu dne a vytvořili tak na místě živou atmosféru a prostředí, o něž šlo především. Cílem tohoto projektu totiž nebylo uspořádat velký, ideově zabarvený koncert, ale umožnit různým skupinám lidí, aby se sešly na jednom místě a co nejdéle spolu pobývali v dialogu, pokud ne přímo v harmonii. S touto základní myšlenkou bylo vybudováno několik vzájemně se doplňujících scén, které svému publiku nabízely to nejlepší, co k nim patří.
Nejrychleji se díky převážně mladému osazenstvu a svému strategickému umístění za branou areálu pod zastřešeným skate parkem zaplňovala Hip Hop Street Stage, na níž se mimo jiné představily hip hopové špičky z ČR, Slovenska a Polska (Paktofonika, Kontrafakt, Jižní Pijonýři, Naše věc etc.). Němečtí 12 Dingo se již pražskému publiku představit nestačili pro předčasné ukončení produkce ve večerních hodinách na příkaz policejního důstojníka (více viz níže). V pauzách mezi live vystoupeními skupin a DJs proběhla na Hip Hop Street Stage také série show - beatbox battle, breakdance, hakisak, capoeira a řada dalších.
Podél cesty vedoucí dále do prostor happeningu se pak návštěvníci měli možnost podívat na (na autorovu vlastní žádost) právě u řady veřejných WC instalovanou výstavu fotografií redaktora týdeníku Reflex J. X. Doležala, mapující 'hailíčky' - nechvalně známé protinacistické násilníky z Národního odporu a jiných bizarních organizací na snímcích, dokumentujících jejich srazy v různých českých městech.
Za výstavou následovala Music Beats Live Arena - hlavní scéna, na níž vystoupili DJ Roman Rude Audio, Gang-Ala-Basta, DJ Hoffee & DJ Tall, Gulo Čar, Swamp Safari Sound System, Švihadlo, DJ Mucho, Bengas, DJ Kuba Soulcheck, Stephunk T. live, East Authentic, DJ Jan 2 & Charlie One, Hypnotix a DJ Pandit G, kteří připravili skvělou atmosféru pro hlavní hvězdu večera - světoznámou britskou anarchopunkovou skupinu Chumbawamba.
Postupně zcela zaplněné auditorium bylo bohužel poněkud ošizeno o dva bonusy této scény, jimiž měli být divadelní projekt Sangr Dans Theatre a romský soubor Čačadrom, protože vystoupení prvního ze jmenovaných bylo, podobně jako na Hip Hop Street Stage, zastaveno policejním důstojníkem s poukazem na rušení nočního klidu.
O několik desítek metrů dále se u cesty na špici ostrova nacházela Cirkus Stage skupiny BAW! s performancí Big Klaustrofobig.
Za ní se rozkládal velký cirkusový stan Nazinfo, jenž měl tři, resp. čtyři programové části. Byl to velkoformátový comics 'Dušane!' nalepený na vnějším plášti a po vnitřním obvodu stanu instalovaná výstava 'Respekt prochází žaludkem', shrnující na sedmi panelech textově i obrazově osobitým způsobem hlavní zdroje rasismu a xenofobie v ČR. Na místě manéže bylo zbudováno (po celý den zaplněné) auditorium pro cca. 150tihlavé publikum, kde proběhly tři velké veřejné diskuse se zástupci vlády, neziskového sektoru, médií, mezinárodních organizací aj. Jednotlivé diskuse oddělovalo téměř nepřtržité promítání filmů - od dechberoucích dokumentů, jako např. britský film Leo Regana '100%' bílý, až po dnes již s úsměvem akceptované klasiky jako je poválečná 'Vzpoura hraček' legendy českého animovaného filmu Hermíny Týrlové.
Volnou součástí Nazinfo stanu byl i přilehlý velký vojenský stan nabízející ochutnávky tradičních jídel etnik a menšin, jež jsou častým cílem skinheadských a neonacistických tlup. Zájem o romské, africké (senegalské), palestinské či třeba bosenské speciality byl po úvodních rozpacích obrovský a stovkám zájemců hromady lahůdek neodolaly déle než necelé dvě hodiny. Velká smůla pro ty co s příchodem na Štvanici v sobotu ráno otáleli. Za zmínku stojí i informační stánky a expozice v sousedství Nazinfo stanu, které zde provozovala společnost Amnesty International, aktivně celosvětově vystupující na obranu a podporu základních lidských práv a o.s. Tolerance a občanská společnost zabývající se projekty k posílení práv romské menšiny.
Tribo zone byla menší alternativní hudební scénou zaměřenou na drum'n'bass (DJs Babe LN a MC Adrenalin, Philip TBC, Katcha etc.), za níž se nacházel velký taneční stan, lehká montovaná stavba �mobilního klubu': C - lounge. Ta sloužila přes den s celou špicí �tvanice jako chill-out a její hlavní program naplno nastartoval až s padající tmou: Schmoov!, James Baseley, Alex Dallas, Lazy Jimy (Jan P. Muchow a DJ Blue), Lumiére a Luger. Program celé akce byl tedy více než bohatý, neboť poslední návštěvníci opouštěli kvalitní taneční hudbou laděný C-lounge až v časných ranních hodinách.
Happening Music Beats Local Nazi proběhl prakticky bez incidentů, podle mluvčí Policie ČR nebyl nikdo zadržen ani předveden, což je u akcí podobného rozsahu a zaměření nebývalé. Policie ČR ostatně spolupracovala s pořadateli MBLN a bez vážnějších problémů zajistila naprostou bezpečnost podniku, počínaje ranní pyrotechnickou prohlídkou areálu až po střežení příchodových a odchodových cest, aby vyloučila možnost napadání účastníků happeningu před či po akci. Stínem na spolupráci s jinak vstřícnou a zodpovědnou Policií ČR (jakož i Městskou policií z Prahy 7) zůstane zásah, kterým s okamžitou platností zrušili produkci na dvou scénách již v cca. 22:30 s poukazem na rušení nočního klidu. Připomeňme, že v sousedství ostrova /za řekou) se nacházely evakuované Holešovice, evakuovaný Karlín, liduprostá hrubá stavba gigantické kancelářské budovy na pravém břehu Vltavy a tou dobou auty k prasknutí přecpaná magistrála, která spolu s přilehlou štvanickou diskotékou produkovaly takový hluk, že nebylo slyšet nic jiného.
Nicméně hlavní cíl projektu, totiž umožnit setkání lidí, kteří by se jinak jen těžko setkali ('bílí' vs. 'ostatní', rodiče vs. děti, jednotlivé subkultury navzájem) v klidné a uvolněné atmosféře (a s bohatým kulturním programem) byl naplněn. Organizátoři, návštěvníci i média hodnotili happening převážně pozitivně, a tak se zdá, že byl úspěšně položen základ nové tradice.
Na Musicbeats navázala od 16. září další část vládní kampaně proti rasismu. První pod názvem Společná jízda je tvořena národnostně smíšenými posádkami, které navštíví 130 středních škol. Projekt Rozmanitost do knihoven dodá 500 knihovnám devět titulů o menšinách. Poslední projekt seznámí veřejnost s terénní sociální prací.
Be kind to your lokal nazi
Music beats local nazi
Fotoreport z akce najdete také na techno.cz