| "Někomu pomůže, nikomu neublíží"26. 9. 2002Kateřina Fialová [Econnect] -
 
 
  Stopadesát billboardů se sloganem "Někomu pomůže, nikomu neublíží"  a obrázkem líbajících se mladíků se na
konci července  objevilo  v několika městech po České republice.  Billboardy,
které zdarma zpracovala společnost BigBoard Praha,  jsou součástí celonárodní
kampaně na podporu registrovaného partnerství. 
Kampaň chce upoutat pozornost domácí, ale i zahraniční,  veřejnosti k otázkám
soužití osob stejného pohlaví, kterou naši zákonodárci neúspěšne řeší již řadu 
let.  V důsledku neexistence  zákonné úpravy jsou homosexuálně orientovaní 
občané České republiky v mnoha směrech diskriminováni. Stejnopohlavním párům je 
například upíráno právo na informace o zdravotním stavu životního partnera,  ve
srovnání s heterosexuálními páry jsou znevýhodnění v dědickém řízení, při 
odvádění daní nebo při styku s bankou a úřady. Realizátorem kampaně je nezávislá 
platforma G-liga. 
     
G-liga vznikla v průběhu července jako platforma pro jednotlivce, spolky a
organizace, které spojuje snaha o dosažení uzákonění partnerského soužití osob 
stejného pohlaví v ČR. Mezi organizacemi a iniciativami zastoupenými v platformě 
je například brněnské sdružení gayů a lesbiček STUD, občanské sdružení Code004 
nebo informační server Kluci.cz. V zářijovém prohlášení  
G-ligy  se říká:    
“Považujeme za zásadní, aby byly uskutečněny následující zákonodárné kroky:
Uzákonění partnerského soužití osob stejného pohlaví.
Postavení partnerů v těchto vztazích na roveň příbuzným. Promítnutí definice 
těchto vztahů do občanského zákoníku, zákona o rodině, zákoníku práce a všech
dalších zákonů, v nichž dnes figuruje vztah manželský. Vytvoření plnohodnotného
právního prostředí dětem, které se v těchto vztazích reálně vyskytují (ať již z
dřívějších heterosexuálních vztahů či pomocí asistované reprodukce), a to
umožněním společné výchovy těchto dětí oběma partnery. “
   
Kromě billboardů chce G-liga oslovit veřejnost prostřednictvím  internetových
serverů i tištěných novin a časopisů, rozhlasu a televize.  Do kampaně chtějí
zapojit také domácí a zahraniční organizace zasazující se za  ochranu lidských
práv.  Osloveni byli také poslanci a poslankyně, kterým organizátoři kampaně
zaslali počátkem srpna e-mail s žádostí o vyjadření  jejich  postoje k zákonu o
registrovaném partnerství.  Autoři se v dopise mimo jiné dotazují:
  
“Proč, když máme vůči státu a institucím stejné povinnosti jako ostatní,
nemáme
stejná práva? (Týká se daňových zvýhodnění manželů, výhodnějších podmínek při
získávání úvěrů, u hypoték, ale i třeba možnosti zařizování úředních záležitostí
za partnera atp.) Jak zde může obstát argument zdůvodňující výsadní postavení
manželských párů jejich reprodukční funkcí, jestliže velká část práv a
povinností není vůbec svázána s rodičovstvím a vztahuje se i na ty manželské
páry, které nikdy během svého života děti nezplodily ani nevychovaly a jsou tedy
pro společnost stejně přínosné jako bezdětné páry homosexuální?”    
Na dopis zatím odpovědělo pouze 23 poslanců. Jejich reakce jsou zveřejněny na
internetových stránkach platformy http://www.partnerstvi.cz .
  
Informační kampaň  na podporu registrovaného partnerství  je v podstatě první
kampaní svého druhu u nás, která má potenciál oslovit veřejnost a iniciovat
celospolečenskou diskusi o  otázkách soužití osob stejného pohlaví.
Kateřina Fialová
 
 
 |