Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - lidská práva
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Úterky s Gender...

6. 11. 2002
Marta Ljubková [Econnect] -


V Centru pro Gender Studies probíhá od října do ledna pravidelný přednáškový cyklus Ženy, muži a média. V šesti večerech vystoupí šest různých odbornic a odborníků, kteří se z nějakého hlediska zabývají genderovou problematikou ve vztahu k masmediální komunikaci.

Na druhém setkání 29. 10. vystoupila se svým příspěvkem na téma Média, gender a jazyk germanistka a genderová lingvistka a publicistka Jana Valdrová . Hned v úvodu jasně formulovala svůj negativní postoj k bipolaritě muž-žena ve všech směrech: zatímco u nás je všeobecně stále populární tzv. „teorie dvou kultur“ (texty D. Tannenové, kniha Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše), Jana Valdrová je zastánkyní „vzájemného porozumění“ mezi pohlavími. Nejde tedy o první krok – rozdílnosti si uvědomovat a pojmenovat, ale už o krok následující – pokusit se je překlenout.

Vlastní přednáška byla zaměřena především prakticky – na materiálech z českého tisku a z českých televizí dokládala, jaké stereotypy ve věci vnímání obého pohlaví tu vládnou. Snažila se především dokázat, že jazyk médií udržuje a posiluje stávající genderové rozvržení. Podle použitého jazyka je tedy možné (bez vizuálního podnětu) například v reklamě identifikovat, ke komu se odkazuje: muž si v novém automobilu odpočítává DPH, zatímco žena „si medí“ (a pes si lebedí). Muž totiž ve většině situací pracuje, zatímco žena se „setkává s přáteli“. Z těchto stereotypů je ovšem obtížná cesta ven – my, jakožto vnímatelky a vnímatelé jsme (přinejmenším podvědomě) zasaženi „genderovou slepotou“, asociační řetězce nám naskakují okamžitě a je nutné vědomě se jim bránit.

Obraz ženy a muže v médiích rozděluje Valdrová podle dvou hledisek: 1. kvantitativního a 2. kvalitativního. Z kvantitativního hlediska převažují muži: ti se mnohem častěji v masmédiích tematizují a počítá se apriori s mužskými konotacemi. V tom smyslu pochopitelně dochází k zásadnímu zkreslení (jako příklad uvedla dokumentární film o trampingu).

Kvalitativní pojetí autorka dále rozděluje na tři skupiny – „doing gender“, „undoing gender“ a „gender freaks“. „Doing gender“ znamená „vyrábění“ gender podle společenských požadavků. Mediální žena musí být především krásná a mladá. Je elegantně až vyzývavě oblečená, upravená, vstřícná. Chová se submisivně, roztomile. Explicitně zdůrazňuje ženskost a její kvality. Příkladem mohou být hlasatelky počasí na Nově a nebo Bára Štěpánová v pořadu Trní.

„Undoing gender“ představuje pravý opak – v tomto případě se gendrem vůbec nemanipuluje a do popředí se dostává přirozený projev. Žena vystupuje především jako odbornice na dané téma, její genderové zařazení nerozhoduje. Jako příklad uvedla hlasatelky zpráv na ČT, ženy účinkující v pořadu Krásný ztráty či moderátorky pořadu Občanské judo.

Do skupiny „gender freaks“ patří odchylky od výše vymezených skupin. V některých případech se totiž mohou oba postoje mísit: jako zástupce této kategorie J. Valdrová označila Zuzanu Slavíkovou, moderátorku televizního pořadu Nejslabší! Máte padáka!: Slavíková je dokonale upravená, má černé, nevyzývavé šaty, mluví hlubším hlasem, v rychlém sebejistém tempu, ale zároveň nosí jehlové podpatky. Podobný model nabízí Michaela Jílková z pořadu Kotel – ve svém vystupování směšuje mužské i ženské genderové charakteristiky.

K ideálním příkladům narušování genderových stereotypů a nabízení dalších alternativ jazykových průjevů patří podle J. Valdrové například pořady Haliny Pawlowské – především vzhledem k tomu, že Pawlowská veřejně etabluje „pocit“ jako legitimní prostředek vnímání. Zvláštní příklad posunuté gendrovosti představují americké filmy, v nichž žena dokáže vše –střílet, létat, zachraňovat atd. Problém je snad jedině v tom, že všechny tyto činnosti vyvíjí výhradně kvůli muži a pro jeho dobro.

Přednášející na závěr upozornila, že genderové stereotypy nejsou ve skutečném světě tak ostře polarizované jako ve světě médií. Zároveň ale připomněla, že na odcizení pohlaví působí i mimomediální tlaky – tzv. „commitment fobia“ (strach z navazování dlouhodobějších vztahů), zvýšená mobilita, překotný rozvoj služeb a celkový rozpad tradic. Východisko spatřuje v tom, čím přednášku začala – ve vzájemném porozumění mezi pohlavími, ve výchově k „imunitě“ vůči genderovým stereotypům a v odporu ke konsumní společnosti.


Další přednáška v cyklu Ženy, muži a média: 19. 11. 2002 v 18,00 h Ženy a muži v médiích. Přednáší Petr Pavlík: zastává funkci vedoucího Centra studií rodu při Katedře sociální práce FF UK. Po absolvování VŠCHT v Praze studoval populární kulturu a média v USA. Cílem přednášky je seznámit účastnice/-ky semináře s historickým vývojem a současným stavem výzkumu a teoretické konceptualizace gender problematiky z perspektivy mediálních studií. Centrum pro Gender Studies, Gorazdova 20, tel. 2 24 91 56 66, e-mail

Marta Ljubková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-
HLÍDACÍ FENA
Ikona Hlidaci fenyNezávislý občanský projekt Hlídací fena, chce podpořit vstup žen do politiky. Hlavními cíly projektu jsou:

Přispět k tomu, aby voličky nerezignovaly na sílu svého hlasu a pečlivě zvážily svou volbu - aktivní voličství. Hlídací fena
Apelovat na voličky i voliče, aby vyhledávali schopné ženy političky jak na celostátní, tak na komunální úrovni.
Apelovat na muže-politiky i na nepočetné řady političek, aby do budoucna aktivně rozšiřovali řady žen v politice.
Přispět k ozdravění a feminizaci naší politické scény.


Hlídací fena

Stránky ženských organizací a hnutí hostující na serveru Econnectu
Agentura GAIA
Aperio
Azylový dům Nadace Rosa
Centrum pro Gender Studies
Feministická skupina 8.března
Jantar
Jihočeské matky
La Strada
Pražské matky
ProFem

Další stránky na Econnectu

-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz