Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - sociální oblast
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Otevřenými dopisy proti hypermarketu

23. 3. 2006
Milan Štefanec [Nesehnutí] -


V těchto dnech dostanou vrcholní představitelé šesti provozovatelů obchodů typu hobby market (hypermarket pro kutily) v ČR otevřený dopis. V něm je občanské sdružení NESEHNUTÍ vyzývá, aby respektovali názor občanů městské části Brno-Ivanovice a neprosazovali výstavbu Hobby marketu v této lokalitě. Dopisy reagují na skutečnost, že v provedeném sociologickém průzkumu se více než 72 % občanů obce vyslovilo proti realizaci záměru. Otevřený dopis je adresován všem potencionálním provozovatelům Hobby marketu, jelikož developerské firmy prosazující stavbu dosud nezveřejnily jméno konkrétní společnosti, která by objekt využívala. Navíc developeři Hobby marketu veřejně prohlásili, že se názorem veřejnosti nehodlají řídit. Nesouhlasný dopis adresovaný konkrétně firmě Bauhaus poslala také starostka Brna-Ivanovic.

Zástupci společností Bauhaus, Baumax, Hornbach, OBI, Globus-baumarkt a Mountfield obdrží v těchto dnech otevřené dopisy s žádostí, aby sladili své podnikatelské aktivity s vůlí občanů a respektovali výsledky nezávislého sociologického průzkumu. V něm na otázku "Souhlasíte s výstavbou HOBBY MARKETU, BRNO IVANOVICE na dotčeném území?" odpovědělo záporně 72,6 % dotázaných. Sociologické šetření proběhlo na žádost starostky městské části a pod odbornou garancí Katedry environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Na tyto výsledky reagovali veřejně zástupci developerských společností (Moravská stavební INVEST a.s. a Fuertes Developement s.r.o.) vyjádřením: "Ať rozhodně nikdo nepočítá s tím, že se toho záměru vzdáme." (Rovnost, 7. 3. 2006). Navíc developerské firmy do dnešního dne nezveřejnily, pro jakou konkrétní společnost Hobby market připravují. "Věříme, že společnosti provozující hobby markety budou více dbát názorů občanů - svých potenciálních zákazníků a sousedů, než developerské firmy. Developeři nemají k dané lokalitě vztah, ani není jejich zájmem budování dobrých sousedských vztahů," říká Milan Štefanec z NESEHNUTÍ.

Proti výstavbě Hobby marketu se také postavilo více než 300 obyvatel Ivanovic, kteří podepsali protestní petici místního sdružení Klidné Ivanovice, které ji předalo místnímu zastupitelstvu. To také na svém zasedání dne 9. března 2006 jednohlasně schválilo usnesení, které pověřuje starostku, aby nesouhlas obce vyjadřovala v následných povolovacích řízeních.

Starostka obce Eva Slavíková navíc odeslala firmě Bauhaus otevřený dopis, ve kterém píše: "Považuji za svoji povinnost ctít většinový názor občanů a učinit vše pro to, aby jejich vůle byla naplněna. Proto žádám společnost Bauhaus, aby ustoupila od záměru stavby obchodního centra Hobby market." Konkrétně na tuto společnost se starostka obce obrátila kvůli tomu, že jí před několika týdny osobně potvrdil zájem společnosti Bauhaus postavit v Ivanovicích Hobby market její jednatel Aleš Pacal.

V současné době také probíhá územní řízení o stavbě, ve kterém mohou účastníci řízení uplatnit své připomínky, námitky či nesouhlas. Jedním z těchto účastníků je také občanské sdružení NESEHNUTÍ. To se problematikou výstavby hypermarketů dlouhodobě zabývá. "Provedli jsme terénní průzkum lokality i celé obce a zhodnotili záměr výstavby s pomocí dokumentace, leteckých snímků a mapových podkladů. Na základě takto získaných informací považujeme záměr pro dané území za nevhodný," vysvětluje postoj NESEHNUTÍ Jiří Koželouh. "Největší rizika spatřujeme v nárůstu dopravy a znečištění ovzduší, zvýšení hluku, devastaci krajiny a hrozbě další podobné plánované výstavby v dané lokalitě," dodává Koželouh. Své připomínky mohou účastníci řízení podávat u stavebního úřadu do 7. dubna 2006.

bližší informace:
Milan Štefanec (605 239 579)
Jiří Koželouh (723 559 495)

=============================================================================
Dopis Nesehnutí zástupcům hobby marketů v ČR (Bauhaus, Baumax, Hornbach, OBI, Globus-baumarkt a Mountfield)

V Brně dne 22. března 2006

Vážený pane ...

Obracím se na Vás jménem občanského sdružení NESEHNUTÍ (NEzávislé Sociálně Ekologické HNUTÍ) ve věci plánované výstavby Hobby marketu v brněnské městské části Ivanovice. Na základě informací, které vyplynuly z několika veřejných projednávání tohoto záměru a také z projektové dokumentace, se naše sdružení domnívá, že právě Vaše společnost ... hodlá být provozovatelem tohoto Hobby marketu.

Rád bych Vás proto informoval o tom, že v městské části Brno-Ivanovice proběhl na žádost starostky a pod odbornou garancí Katedry environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity sociologický průzkum. Ten zjišťoval názor občanů Ivanovic na výstavbu Hobby marketu v jejich obci. Většina z dotázaných (více než 72 %) se vyslovila proti realizaci záměru. Navíc více než 300 obyvatel Ivanovic podepsalo petici nesouhlasící s výstavbou Hobby marketu a předalo ji místnímu zastupitelstvu. To také na svém zasedání dne 9. března 2006 jednohlasně schválilo usnesení, které pověřuje starostku, aby nesouhlas obce vyjadřovala v následných povolovacích řízeních.

K podnikatelské etice podle našeho názoru patří i schopnost respektovat většinový názor veřejnosti (tedy potencionálních zákazníků) a zohlednit jej při svých komerčních aktivitách. Z tohoto důvodu věříme, že Vaše společnost nebude záměr výstavby Hobby marketu v Brně-Ivanovicích prosazovat proti vůli občanů, a přispívat tak k negativním vztahům mezi podnikatelskou sférou a veřejností.

Za Váš vstřícní přístup děkuji

Jiří Koželouh
statutární zástupce NESEHNUTÍ

============================================================
Dopis starostky MČ Brno Ivanovice jednateli společnosti Bauhaus

Statutární město Brno
Městská část Brno Ivanovice
Mácova 3 621 00 Brno

Č. j. /Sl/2006
V Brně dne 20. března 2006

Bauhaus, k. s.
Aleš Pacal
jednatel společnosti
Strážní 7
639 00 BRNO

Vážený pane jednateli,

před několika týdny jste osobně potvrdil zájem společnosti Bauhaus k. s. postavit v naší městské části, v lokalitě východně od ulice Černohorské obchodní centrum Hobby market.

Protože názory občanů Ivanovic, jejichž jsem zprostředkovatelem, byly na tuto plánovanou výstavbu velmi rozdílné, provedli pro nás studenti FSS MU anketu – výzkum názoru občanů. Výzkumu se aktivně zúčastnila nadpoloviční většina obyvatel Ivanovic (53,8 %) přihlášených k trvalému pobytu a z nich velká většina (72,8 %) s výstavbou nesouhlasí.

Další velká skupina budoucích obyvatel (70 domů), která stavby svých nemovitostí právě dokončuje, nemohla být do výzkumu zahrnuta, neboť dosud není přihlášena k trvalému pobytu a taktéž projevila svůj nesouhlas s výstavbou podepsáním petice (338 podpisů).

Považuji za svoji povinnost ctít většinový názor občanů a učinit vše proto, aby jejich vůle byla naplněna. Proto žádám Vás a společnost Bauhaus k. s. ustoupit od záměru stavby obchodního centra Hobby market.

Rovněž Zastupitelstvo MČ Brno Ivanovice na svém zasedání dne 9. 3. 2006 po seznámení s výsledky ankety podporuje moje stanovisko nesouhlasit s výstavbou. Můj nesouhlas předám stavebnímu úřadu, k jehož podání mám za samosprávu ze zákona právo.

S pozdravem
Mgr. Eva Slavíková
starostka
MČ Brno Ivanovice

Na vědomí:
Zastupitelstvo MČ Brno Ivanovice
SÚ MČ Brno Ivanovice
Milan Štefanec

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-
Ivanovičtí řekli NE hypermarketu
V sociologickém průzkumu, který ve dnech 27. 2. – 5. 3. 2006 prováděla mezi obyvateli městské části Brno-Ivanovice Katedra environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity, se 72,6 % dotazovaných vyslovilo proti výstavbě nového Hobby marketu v Ivanovicích. Zároveň více než 350 občanů Ivanovic podepsalo petici občanského sdružení Klidné Ivanovice proti výstavbě tohoto hypermarketu. Starostka Ivanovic se zavázala, že bude názor veřejnosti respektovat ve vydaných stanoviscích obce v následných rozhodovacích řízeních. Otázkou zůstává, zda mínění ivanovických občanů bude respektovat i investor, kterým je podle dosavadních informací firma Bauhaus.

Ve zprávě o závěrech sociologického průzkumu zpracovaného Katedrou environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity se uvádí, že na otázku „Souhlasíte s výstavbou HOBBY MARKETU, BRNO – IVANOVICE na dotčeném území?“ odpovědělo celkem 587 respondentů, z nichž 486 mělo trvalé bydliště v Brně-Ivanovicích a zároveň dovršilo věk minimálně 18 let. S výstavbou souhlasilo 121 dotazovaných (20,6 %), proti se vyslovilo 426 respondentů (72,6 %). Většina respondentů chtěla dotčené území zachovat v současném stavu. Mezi návrhy na jeho využití se nejčastěji objevovala výstavba rodinných domků, park, bazén nebo sportovní areál. Průzkum dále zjišťoval názory občanů na problematiku výstavby velkých nákupních center v celém Brně. Proti jejich další výstavbě se vyslovilo 52,8 % dotazovaných ivanovických občanů, pouze 13,6 % souhlasilo s další takovou výstavbou.

O plánované výstavbě hypermarketu v Ivanovicích se diskutovalo také na několika veřejných projednáváních s občany. Zde se starostka Ivanovic zavázala, že své vyjádření jménem obce k projektu bude formulovat podle názoru, který občané vyjeví v právě ukončeném sociologickém šetření.

NESEHNUTÍ se problematikou výstavby hypermarketů dlouhodobě zabývá. Na místě plánované výstavby Hobby marketu provedlo NESEHNUTÍ terénní průzkum lokality, přehledový biologický průzkum a zhodnotilo záměr výstavby s pomocí dokumentace, leteckých snímků a mapových podkladů. Na základě této práce NESEHNUTÍ varuje před negativními dopady realizace záměru. „Podle projektové dokumentace k hypermarketu by došlo ke zvýšení dopravy o více než 3 000 nových průjezdů automobilů denně. Z toho 600 z nic by se uskutečnilo v těsné blízkosti obytné zástavby. Nárůst dopravy by s sebou přinesl výrazné zvýšení hladiny hluku i znečištění ovzduší,“ vyjmenovává některé z dopadů hypermarketu na život v obci Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ. Mezi další problémy spojené s případnou výstavbou hypermarketu patří konstrukční řešení a zábor plochy hypermarketem. „Obří stavba Hobby marketu svým měřítkem ani vzhledem do místní krajiny vůbec nezapadá. Hrozí nebezpečí stejné devastace krajiny jako způsobil již zde stojící hypermarket Globus. Narozdíl od něj by však nový hypermarket zasáhl pozemky v sousedství osídlené a zachované části Ivanovic,“ pokračuje ve výčtu rizik Milan Štefanec z NESEHNUTÍ. Negativní vlivy vyvolané stavbou Hobby marketu by se navíc mohly znásobit další výstavbou podobného typu, které by realizace otevřela cestu a s níž počítá i projektová dokumentace investora. Hobby market v Ivanovicích navíc počítá se zabráním 80 000 m2 plochy, kterou by mohly rozvíjející se Ivanovice využít pro nezbytnou obytnou výstavbu a s ní související služby, případně drobnou výrobu, plochy pro odpočinek apod. Takové využití plochy podpořilo v provedeném sociologickém průzkumu 41,3 % dotázaných občanů.

Proti výstavbě hypermarketu v Brně–Ivanovicích protestuje také místní občanské sdružení Klidné Ivanovice. Jeho členové již shromáždili pod petici nesouhlasící s výstavbou více než 350 podpisů. Zástupci sdružení předají petiční archy představitelům obce ve čtvrtek 9. března 2006 v 18:00 na jednání Zastupitelstva městské části Ivanovice.

V současné době se každým dnem očekává zahájení územního řízení rozhodujícího o případném povolení k umístění stavby. Účastníkem tohoto řízení bude jak městská část Brno – Ivanovice tak NESEHNUTÍ. Oba tyto subjekty budou svá vyjádření formulovat také na podkladě nesouhlasného vyjádření ivanovických občanů. „Důležitým v tomto momentě zůstává postoj investora a jeho rozhodnutí, jestli bude respektovat názor a vůli obyvatel Ivanovic, či bude prosazovat svůj záměr i proti jejich přání,“ říká k dalšímu vývoji Milan Štefanec. Investorem je s největší pravděpodobností firma Bauhaus, která se však k projektu zatím veřejně nehlásí a všechna potřebná povolení se pro ni snaží získat developerská firma FUERTES DEVELOPMENT.

Více informací: Milan Štefanec (605 239 579), Jiří Koželouh (723 559 495)

Další kontakty: FUERTES DEVELOPMENT (541 243 530), Aleš Pacal – Bauhaus (538 725 101)
Aktivisté varují před novým hypermarketem
V těchto dnech jsou do domácností v Brně-Ivanovicích roznášeny informační materiály, které upozorňují obyvatele a obyvatelky této městské části na možné negativní dopady plánované výstavby nového obřího hypermarketu v těsném sousedství obytné klidové zóny. Ekologičtí aktivisté se v souvislosti s Hobby marketem obávají výrazného navýšení dopravy a tedy i hluku a znečištění ovzduší. Stavbou by utrpěl i ráz krajiny a Ivanovice by přišly o cenné plochy pro rozvoj místního podnikání či prvků občanské vybavenosti. Leták vydalo občanské sdružení NESEHNUTÍ, které se obchodními centry a jejich negativy dlouhodobě zabývá.

Tento týden dostávají občané a občanky okrajové městské části Brno-Ivanovice do svých schránek informační letáky NESEHNUTÍ shrnující nejvážnější možné negativní dopady plánované výstavby obřího hypermarketu s domácími potřebami. Dle oznámení projektanta půjde o velkou stavbu s prodejní budovou 180 x 132 m, parkovištěm pro 500 vozidel, rozsáhlými terénními úpravami a novými komunikacemi. „Provedli jsme terénní průzkum lokality i vlastních Ivanovic, zhodnotili záměr na základě dokumentace, leteckých snímků a mapových podkladů a naším výsledným názorem je, že realizace popsaného záměru by pro Ivanovice byla špatnou volbou,“ říká k záměru Jiří Koželouh z NESEHNUTÍ.

Důvodů k takovému tvrzení mají aktivisté hned několik. Hypermarkety obecně vyvolávají značný nárůst automobilové dopravy. I projektová dokumentace k hypermarketu v Ivanovicích přiznává navýšení dopravy v případě jeho výstavby o více než 3 000 nových průjezdů vozidel denně. Z toho 600 vozidel projede například na ulici Černohorské, na které je jak stávající obytná zástavba, tak zde vyrůstá řada nových rodinných domů. Nárůst dopravy by s sebou přinesl výrazné zvýšení hladiny hluku i znečištění ovzduší (zejména oxidy dusíku a toxickým prachem). Ivanovice jsou městskou částí, kde převažuje spíše venkovský ráz a přírodní hodnoty území. Obří stavba Hobby marketu svým měřítkem ani vzhledem do místní krajiny vůbec nezapadá. Její výstavbou by se devastace krajiny, která již proběhla v relativně skrytém místě současného nákupního centra Globus, přiblížila až k osídlené a zachované části Ivanovic. Hobby market v Ivanovicích počítá se zabráním 80 000 m2 plochy. Ivanovice jsou rozvíjející se sídlo, které potřebuje prostor pro obytnou výstavbu a s ní související služby, případně drobnou výrobu i plochy pro odpočinek. Výstavba hypermarketu by si cenný prostor nenávratně uzurpovala. Negativní vlivy vyvolané stavbou Hobby marketu, by se navíc mohly znásobit další výstavbou podobného typu, které by realizace otevřela cestu dalšími stavbami znásobily. „Obyvatel Ivanovic se záměr bezprostředně týká, neboť oni ponesou většinu negativních dopadů. Projektanti a developerské firmy však tyto dopady záměrně zlehčují. Chceme proto občanům poskytnout informace také o rizicích, kterou výstavba Hobby marketu v jejich obci může, v případě realizace záměru, přinést,“ vysvětluje aktivista NESEHNUTÍ Milan Štefanec důvody informační akce.

Již na veřejných projednáváních dala řada místních lidí najevo svůj nesouhlas s realizací záměru, který jejich obci nic nepřinese, ale zato zhorší životní prostředí i ekonomickou situaci v obci. Nyní mají možnost svoje obavy spojit s konkrétními negativními dopady. Od začátku příštího týdne budou moci svoje názory promítnout do nezávislého sociologického průzkumu, který pořádá Katedra environmentálních studií Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Brno. Průzkum odhalí, jestli je většina občanů pro či proti výstavbě. Výsledkem se bude řídit stanovisko starostky Ivanovic, které podá v územním řízení.

Další informace:
Jiří Koželouh(723 559 495), Milan Štefanec (605 239 579)
http://www.hyper.cz/cz/kauzy.html

Související články

-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz