Brno se připravuje na změnu klimatu, pomohou elektromobily na zelenou elektřinu i motivace k využívání hromadné dopravy
2.3.2023
Brno [Autonapůl, družstvo]
Autor: Michal Šimoník, tel: 606468579
„V roce 2022 najezdily v Brně sdílené elektromobily téměř 50 tisíc kilometrů a přispěly tak ke snížení problematických emisí prachových částic a oxidů dusíku ve městě. V naší flotile preferujeme využívání elektřiny z obnovitelných zdrojů, což snižuje emise CO2 zhruba o polovinu oproti emisím ze spalovacích aut. A hlavně, k úsporám emisí z dopravy vede už samotný fakt, že provozujeme sdílená auta, protože jedno sdílené auto nahradí až 15 soukromě vlastněných vozidel,“ vysvětluje jeden za zakladatelů Autonapůl Stanislav Kutáček.
Z výzkumů i anket vyplývá, že uživatelé carsharingu většinu svých cest namísto autem uskuteční pěšky, na kole nebo hromadnou dopravou. Emise CO2 z jejich dopravy jsou tak řádově nižší, než kdyby jeli osobním autem.
„Lidé, kteří využívají náš carsharing, nad svou dopravou přemýšlejí jinak a auto berou spíše jako doplněk při řešení svých dopravních potřeb. Sami také poptávají elektrická a nízkoemisní auta, i proto jsme loni do brněnské flotily zařadili tři hybridní vozy a dvě auta na LPG. Už teď přitom Autonapůl provozuje pro brněnskou veřejnost tři elektromobily včetně ikonické Tesly 3 a preferujeme pro ně především elektřinu z obnovitelných zdrojů,“ dodává ředitel Autonapůl Michal Šimoník.
V následujících letech plánuje Autonapůl dále rozšiřovat flotilu sdílených vozů včetně elektrických. Podle provozovatele bude ale kromě preferencí uživatelů záležet i na tom, jak se budou zlepšovat ekonomické podmínky provozování elektromobilů, dostupnost nabíjecích míst a nabídka modelů vhodných pro sdílení.
O Memorandu:
Statutární město Brno jako signatář Paktu starostů a primátorů se dobrovolně zavázalo snížit emise CO2 na svém území nejméně o 40 % do roku 2030 a zároveň zvýšit svou odolnost vůči dopadům již probíhajících klimatických změn. Město Brno si je vědomo, že musí jít samo příkladem, a proto přijímá opatření především na vlastních objektech, zařízeních, vozovém parku apod. Závazku města ale nelze dosáhnout bez zapojení inovačního průmyslu, výzkumu a vývoje i navazujících služeb, který se na emisích podílí z 46 %.
O carsharingu:
Carsharing nabízí výhodné řešení pro ty, kdo potřebují auto spíše nepravidelně a vědí, že za rok ujedou zhruba do deseti tisíc kilometrů. Představuje flexibilní způsob, jak řešit vlastní mobilitu. Zároveň šetří veřejný prostor od aut, která by většinu času jen zabírala parkovací místa. Sdílená auta totiž využívají uživatelé Autonapůl průměrně 30 % času každého dne, kdežto auta v soukromém vlastnictví jezdí průměrně jen 24 minut denně.
Autonapůl provozuje po celé republice flotilu necelých sto sdílených aut různých kategorií, od malých městských vozů, přes úsporná rodinná kombi po osobní dodávky či elektromobily včetně Tesly Model 3. Působí v Brně, Praze, Pardubicích, Hradci Králové, Liberci, Plzni, Ostravě a Olomouci. Podrobnosti o výhodách a podmínkách prvního českého carsharingu Autonapůl jsou na www.autonapul.cz. Například cestující Českých drah mohou své ČD body využít jako slevu na služby tohoto carsharingu.
Kontakty:
Mgr. Michal Šimoník, ředitel Autonapůl, e-mail: simonik@autonapul.cz, telefon: +420608468579
Galerie ilustračních fotografií Autonapůl na https://www.zonerama.com/Autonapul/Album/49e3186c-2f11-4860-bc2c-5326db555c59 (zdroj: archiv Autonapůl)