Budoucnost Labe bez jezů
8.3.2002
DĚČÍN [ARNIKA - Program Ochrana přírody]
Autor: Jan Dostál
Proti vodním dílům se vyslovil i prezident Euroregionu Elbe/Labe Hans-Jürgen Evers, který uvedl, že ač má vodní doprava pro region značný význam, správnou cestou k jejímu zachování je podpora modernizace plavidel.
Zachování přírodě blízkého charakteru Labe na české i německé straně a využití turistického potenciálu má pro budoucnost Euroregionu Labe zásadní význam, zdůraznili ve svých příspěvcích němečtí hosté včetně poslance Klause Brämiga (CDU/CSU).
Výstavbu vodních děl nechtěně zpochybnila i zástupkyně MDS ČR Magdalena Konvičková, když v diskusi uvedla, že výsledky testů Výzkumného ústavu vodohospodářského T.G. Masaryka v Praze prokázaly na modelech jezů nefunkčnost stupně v Malém Březně.
Paní Konvičková se však dopustila i významné dezinformace. Tvrdila například, že zpráva NKÚ neobsahuje údaj o zvýšení nákladu na vodní díla na Labi z 6,3 na 8,8 miliard Kč. Jak lze zjistit nahlédnutím do této zprávy (která je veřejně přístupná i na webových stránkách NKÚ), opak je pravdou (viz příloha).
Výňatky ze zprávy NKÚ 01/15 „Finanční prostředky poskytované na provoz, údržbu a rozvoj vodních cest“:
Citováno z: Věstník NKÚ 2001, Částka 4
Strana 302:
1. MDS v Programu podpory zúžilo problematiku vodních cest v ČR pouze na zlepšení plavebních podmínek Labe. V dalších navazujících materiálech (Harmonogramy 1999 a 2001) značně zvýšilo předpokládaný objem prostředků a prodloužilo termíny realizace investic do Labe.
...
MDS ... v Harmonogramu 1999 zvýšilo investiční náročnost Labe na 8 894 mil. Kč oproti Programu podpory, přičemž projekt týkající se dolního Labe zvýšilo o 2 291 mil. Kč a o rok posunulo trvání jeho realizace. Termín dokončení úprav na Labi posunulo o 4 roky.
Strana 305:
Investiční rizika nachází NKÚ především u navrhovaných úprav na dolním Labi, kde zvýšení nákladů a prodloužení doby realizace snížilo společensko-ekonomickou návratnost na minimum (dle výpočtů NKÚ kleslo aktualizované IRR na nulovou hodnotu).