Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - sociální oblast
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Praha - Linec: Nejdřív dálnice, pak železnice?

16. 7. 2003
Jakub Šiška [Econnect] -


Zatímco na dálnici D3 z Prahy do Českých Budějovic se už v prvním úseku pracuje, výstavba souběžného železničního koridoru nabírá zpoždění. Práce na něm měly začít letos, dnes je jisté, že se tak nestane.

Obce jsou proti

Na mnoha místech není dosud jasné, kudy nový koridor povede. Obyvatelé několika dotčených obcí za podpory svých místních samospráv totiž proti vedení trasy ostře protestují. Požadavky některých obcí (např. v oblasti českobudějovického předměstí Hrdějovice) jsou dokonce zcela protichůdné. Jinde - např. na Táborsku - lidem nestačí ani protihlukové stěny, které je mají před nepříjemnými dopady provozu chránit. "Veřejná projednávání stavby bývají velice emotivní, někdy se mi až zdá, že lidé protestují víc proti železnici, než proti plánované dálnici" popisuje situaci Markéta Šubrtová z jihočeského sdružení Calla.

Problémy na hranicích

Ačkoli je celá trať z Českých Budějovic do Lince už několik let elektrifikovaná, mezi Horním Hvořištěm a Summerau vlaky stále tahají motorové lokomotivy. To znamená dvojí zbytečný přepřah, ztrátu času a energie. "České dráhy zatím nemají elektrické lokomotivy, které by mohly jezdit na rakouské napětí. Rakouské dráhy sice lokomotivy použitelné u nás mají, ale Drážní úřad jim odmítá vydat příslušnou homologaci" zdůvodňuje problémy mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Obavy vyvolává i celý úsek mezi Českými Budějovicemi a státní hranicí, potažmo Lincem. Na českém území sice prošla trať v minulých letech modernizací, stále však zůstala jednokolejná s nejvyšší rychlostí 70 km/h. Rakušané plánují svůj úsek v příštích letech zdvojkolejnit a zvýšit jeho parametry. Česká strana o něčem podobném neuvažuje: "Pokud bychom chtěli zvýšit rychlost až na 160 km/h, vyžádalo by si to výstavbu zcela nové trati v dosti náročném terénu, což by bylo finančně neúnosné. O takovém projektu by se dalo uvažovat až ve vzdálené budoucnosti a za podpory Evropské unie" říká Šťáhlavský.

Rakušané chtějí "ROLU"

Horní Rakousy jsou už dnes znepokojeny tranzitní dopravou, která se přes ně valí. Podle studie, zpracované na zakázku hornorakouské vlády, má navíc tranzit přes tuto spolkovou zemi vzrůst po rozšíření unie až o 60%. Tamní politici se bojí ekologických dopadů rostoucí dopravy a požadují mimo jiné opětovné zavedení kombinované dopravy tedy přepravy kamionů po železnici - tzv. systém ROLA - mezi Českými Budějovicemi a Villachem. Systém ROLA (z něm. rollende Landstrasse) zde již počátkem 90. let jistou dobu fungoval, pak ale zanikl. Podle Českých drah je možné jej obnovit prakticky okamžitě, musí jej ovšem někdo finančně podpořit a zajistit speciální vagóny. Podle informací z Rakouska je zemská vláda v Linci připravena uvolnit potřebné peníze nejpozději v příštím roce. Obyvatelům měst a obcí, ležících na přetížené mezinárodní silnici České Budějovice - Linec, tak svítá naděje na méně hluku a lepší ovzduší.

Jakub Šiška

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

23. 7. 2003
ReakceHlavou myslící

-

Související články

-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz