Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Chceme vložky mezi nožky - Společenské stereotypy kontra reklamní průmysl

13. 2. 2004
Zuzana Patočková [Econnect] -


V rámci aktuálního projektu obecně prospěšné společnosti Gender Studies „Tento měsíc menstruuji“ proběhla v úterý 10.2. v pražské galerii Art Factory diskuse s Jiřinou Šiklovou. Součástí večera byla krátká videoprojekce záznamu z demonstrace z konce osmdesátých let (7.11.1988). Ženy, v čele s Olgou Havlovou, tenkrát protestovaly proti nedostatku menstruačních vložek. O fenoménu menstruace v různých kulturách a v různých časech se rozpoutala asi hodinová diskuse.

Jiřina Šiklová připomněla, že téma menstruace dosud nebylo v České republice nijak vědecky zpracováno. Podle ní se jedná o významný kulturní fenomén, který ovlivňuje postavení ženy ve společnosti. Stereotypy našeho myšlení jsou utvrzovány jazykem, který denně používáme. Zatímco u mužů je výrazem plodnosti slovo „potence“, u žen se hovoří o „periodě“, o „cyklu“. Cyklický, biologicky podmíněný čas (dvacet osm dní, devět měsíců, šestinedělí…) kontrastuje s časem lineárním, který je v naší kultuře přisuzován muži. Potence a linearita jakoby zajišťovala konstantní až rostoucí výkonnost, kterou žena v cyklickém čase nemůže nikdy nabídnout. Přirozený přírodní řád a biologická podmíněnost jsou západní kulturou chápány jako omezení, handicap.

Současný reklamní průmysl, podle Jiřiny Šiklové, reaguje na společenské předsudky – cíleně je využívá a prohlubuje. Jako důkaz uvedla tři nesplnitelné požadavky, které se v reklamě zacílené na ženy objevují nejčastěji:

  • jíst tak, abyste zůstaly štíhlé (viz reklamy na nízkotučné potraviny a odtučňovací diety)
  • dokázat se vyprázdnit, přestože nic nejíte (viz reklama na projímadla)
  • menstruovat tak, aby to nikdo nepoznal (viz reklama na vložky)

Reklamní slogany se dají přeložit jednoduše: při menstruaci jste neschopná, páchnoucí, nechutná bytost, trpící naprostým nedostatkem sebedůvěry, která celý den nemyslí na nic jiného než na to, jak menstruaci utajit. Vrcholem absurdity reklamních kampaní jsou pak například vložky v černé barvě.

Tým Gender Studies se chce tématu menstruace dále věnovat a plánuje založit „museum menstruace“, mapující vývoj hygienických pomůcek, jež ženy používaly v časech nedávných i pradávných. Máte-li k dispozici jakékoli materiály osvětlující podmínky, za jakých ženy v historii menstruovaly, můžete je přinést do knihovny Gender Studies v Gorazdově ulici v Praze.

Výstava Tento měsíc menstruuji byla pro velký zájem prodloužena do 20.března!

Zuzana Patočková

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


-
Občanská společnost - návod k použití
Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -
Související odkazy
  • Gender studies o.p.s.
  • O Autorech

    Zuzana Patočková

    Autorka je externí spulupracovnicí redakce. Studuje třetí ročník Vyšší odborné školy
    publicistiky v Praze.

    -

    Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
    Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
    Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz