Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - internet
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > 
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Independent: Povolenky nesníží emise z letecké dopravy, shodují se aktivisté i aerolinky

10. 7. 2006
Hugo Charvát [EcoMonitor] -


Emise skleníkových plynů z letecké dopravy budou i nadále růst, přestože se aerolinky připojí k evropskému systému obchodování s povolenkami (ETS), tvrdí hlavní ekonom Britských aerolinií (BA). Ačkoli by obchodování s emisemi oxidu uhličitého mělo pomoci snížit objem skleníkových plynů, omezení dopadne především na velké průmyslové podniky. Letecké společnosti místo toho nakoupí povolenky, které jim umožní dále expandovat, napsal deník Independent.

Toto tvrzení ředitele Britských aerolinií pro otázky životního prostředí Andrewa Sentanceho, vzali za své i ekologičtí aktivisté. Podle nich nebude mít začlenění letecké dopravy do systému ETS, ačkoli se o něm hovořilo jako o velikém kroku kupředu, žádné dopady na snížení emisí skleníkových plynů. Přitom emise z letecké dopravy zaznamenávají v posledních letech ve srovnání s ostatními zdroji největší nárůst. Namísto začlenění letectví do obchodování s povolenkami nyní výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu navrhuje vytvořit jiný systém pouze pro letecký průmysl. Podle tohoto systému by aerolinky soupeřily o povolenky na emise CO2 pouze mezi sebou a nikoli v rámci veškerého průmyslu. To by mělo vést ke skutečné snaze o snižování emisí.

Tento návrh, který silně odmítají letecké společnosti včetně Britských aerolinií, projednává Evropský parlament ve Štrasburku právě v těchto dnech. I když systém nebude automaticky závazný pro evropskou legislativu, mohl by mít silný vliv na konečné rozhodnutí Evropské komise o začlenění letectví do ETS, které se očekává na podzim.

Objem emisí skleníkových plynů z leteckých motorů se pomalu stává důležitým bodem při snaze o snižování příspěvku ke klimatickým změnám. Ve Velké Británii sice připadá na leteckou dopravu jen něco málo přes šest procent všech emisí, nicméně obrovský nárůst počtu pasažérů v celé Evropě vede k přesvědčení, že letectví bude v následujících desetiletích velmi podstatně přispívat ke změnám klimatu. V současnosti se pro členské státy Evropské unie připravují nové limity na emise oxidu uhličitého pro druhé kolo obchodování s povolenkami, které začne fungovat od roku 2008. Nicméně nejbližší datum, od kdy by bylo možné začlenit do tohoto nebo podobného systému i leteckou dopravu, je rok 2012. Do té doby také musí být přijaty příslušné zákony.

Podle článku Michaela McCartyho a Michalea Harissona The Independent 30.06.2006.

Hugo Charvát

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

10. 7. 2006

-
-

Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz