Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Magistrát dostal vysvědčení za dopravní politiku

19. 9. 2008 -, Auto*Mat

Přes 3.300 lidí podpořilo výzvu Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům, kterou zveřejnila loni iniciativa Auto*Mat. Po roce dostal magistrát, jemuž je výzva určena, vysvědčení. Dobrými známkami se pochlubit nemůže. Politikové sice slíbili, že požadavky signatářů splní, u většiny z nich se o to ale ani nepokusili. Na mnoha přechodech tak například stále svítí zelená jen pár vteřin a lidé nestíhají bezpečně přejít. Cyklisté nemohou projíždět jednosměrky v obou směrech, nezískali ani předsazené prostory v křižovatkách. Magistrát nicméně zřídil historicky první cyklistické pruhy v centru a také pracovní skupinu pro pěší dopravu.

„Naším prvním pocitem je spokojenost. Výzva Pět bodů pro Prahu způsobila v jistém smyslu revoluci v dopravní politice města. V centru vznikly historicky první cyklistické pruhy a to hned na několika místech – na Štefánikově mostě, v Pobřežní, Chotkově a Vršovické ulici. Byla založena pracovní skupina pro pěší dopravu a městská rada rozhodla o přípravě koncepce,“ říká Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat. „Pokud ale srovnáme novodobý vývoj pražských ulic a veřejného prostoru s Paříží, Vídní či Berlínem, jasně vidíme, že Praha dělá velmi málo, změny se vlečou a za vyspělým světem obrovskou měrou zaostáváme,“ doplnila Vohryzková.

Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu v Praze přetrvává nedostatek politické vůle k zásadním krokům. „Politické vedení Prahy stále prosazuje dopravní koncepce, které v Evropě převažovaly před třiceti lety. Proto je také podle mezinárodních srovnání v Praze velmi nízká kvalita života. Drtivou většinu cest v našem městě lidé vykonají veřejnou dopravou nebo pěšky. Přesto hlavní pozornost i největší investice směřují do dálnic uprostřed města a zlepšování podmínek pro automobily,“ řekl Křivohlávek. „Zatímco radnice města Vídně má jako politický program zlepšení kvality života snížením automobilové dopravy, Praha nemá koncepci žádnou,“ dodal.

Auto*Mat vystavil vedení magistrátu vysvědčení se slovním hodnocením. Vyplývá z něj, že většinu požadavků výzvy Pět bodů pro Prahu město nesplnilo, a ani se příliš nesnažilo. Auto*Mat nicméně ocenil, že k některým pozitivním změnám došlo. Vedle zmíněné komise pro pěší dopravu a cyklopruhů nechalo město také aktualizovat plán rozvoje sítě cyklistických tras. Vysvědčení chtěl Auto*Mat předat radnímu hlavního města Radovanu Šteinerovi. Ten však schůzku na poslední chvíli zrušil a vzkázal přes sekretářku, že s Auto*Matem nemá o čem jednat.

Škodlivý vliv automobilové dopravy na zdraví obyvatel Prahy i životní prostředí města potvrzuje kritika ze strany Evropské unie i nedávná rozhodnutí českých soudů. Podle nich je Praha povinna omezit provoz na severojižní magistrále, protože současná úroveň dopravy vystavuje desítky tisíc lidí nadměrnému hluku. Z podobných důvodů soudy zakázaly také plánované rozšiřování magistrály v oblasti Pankrácké pláně. Další soudní řízení probíhají.

Podle Auto*Matu je právě veřejná, pěší a cyklistická doprava světovým trendem, který řeší hned několik problémů současně. „Lidé se ve městě pohybují zpravidla na krátké vzdálenosti, které mohou urazit i jinak, než autem,“ vysvětluje Michal Křivohlávek. „Pokud lidé chodí pěšky a jezdí na kole, vyhrávají všichni. Ve městě se sníží znečištění ovzduší a hluková zátěž, lidé jsou zdravější a méně nemocní. Navíc ožívají ulice a veřejný prostor, rozkvétá i podnikání,“ říká Křivohlávek.

Iniciativa Auto*Mat bude v prosazování konkrétních opatření ke zlepšení podmínek pro pěší a cyklistickou dopravu pokračovat. „Trváme na požadavcích výzvy, které město dosud nesplnilo. U příležitosti letošního Dne bez aut navíc zveřejníme nové body pro Prahu na školní rok 2008/09,“ uvedla Tereza Vohryzková z Auto*Matu. Magistrát se může napřesrok těšit na další vysvědčení.

Auto*Mat zveřejní nové požadavky pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům v neděli 21. září 2008 mezi 14 a 15 hodinou na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem. Zde budou probíhat oslavy letošního Dne bez aut. V 15 hodin z tohoto místa odstartuje tradiční podzimní cyklojízda centrem Prahy. Organizátoři očekávají až pět tisíc účastníků.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz