Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Stanovisko TIC k předloženému návrhu zákona o střetu zájmů

7. 2. 2005 - David Ondráčka, Transparency International ČR

TIC přivítala předložení návrhu zákona o střetu zájmů Ministerstvem spravedlnosti do meziresortního připomínkového řízení. V předloženém návrhu však zůstává několik problematických bodů, na které chceme upozornit:

1. Návrh nezahrnuje vedle veřejných funkcionářů další osoby (např. manžel/manželka, druh/družka, další příbuzní)
Stávající zákon klade povinnost podat oznámení o činnostech i za manžela/manželku, návrh je proto v určitém smyslu zeslabením současného stavu. Při vymezení osob podléhajících povinnostem, resp. podávání oznámení, byl z původního návrhu vypuštěn bod týkající se osob blízkých a tím by se tato povinnost vztahovala pouze na veřejné funkcionáře.

2. Nepochopitelně se ruší křížová kontrola senát/sněmovna
Podle návrhu by senátoři kontrolovali a sankcionovali senátory a navíc by pouze senátor mohl podat podnět k zahájení řízení; stejný princip by platil u poslanců. To je zcela neopodstatněné řešení a je navíc v přímém rozporu se samotnou předkládací zprávou návrhu, která říká, že "rozhodovat by měl vždy orgán, který není personálně úzce svázán s předmětnou skupinou veřejných funkcionářů."

3. Na krajích/obcích mají o porušení povinností rozhodovat rady krajů/obcí
To je opět je v rozporu s předkládací zprávou. Radní by rozhodovali sami o sobě, což nikdy nebude fungovat a nezajistí vynutitelnost zákona (např. pokud by se jednalo o starostovi, je obtížné si představit, že by mu jeho vlastní rada udělila pokutu). Navíc jednání radních jsou neveřejná, což je v rozporu s cílem zákona - umožnit větší veřejnou kontrolu.

Pro tento problém TIC navrhovala tři možné varianty řešení:

- stupňovité rozhodování (viz původní návrh zákon zpracovaný TIC) - o obcích by se rozhodovalo na krajích, o krajích v Parlamentu a o centrálních politicích by rozhodoval nezávislý orgán;
- rozhodovat budou rady, ale jiného kraje/obce (např. o Pardubicích se bude jednat v Brně) - tato varianta však vyžaduje taxativní vyjmenování v zákoně;
- pravomoc rozhodovat nechť dostanou zastupitelstva, jejichž jednání jsou veřejná a většinou existují opoziční názory - veřejná kontrola bude umožněna.

V případě zájmu o další informace se obraťte na:

David Ondráčka
Transparency International - Česká republika
Chlumčanského 5
180 21 Praha 8
tel: 266 790 115
fax: 284 682 872
e-mail: ondracka@transparency.cz
www.transparency.cz

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související články

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz