Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - regionální rozvoj
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Tisíce spotřebitelů požadují regulaci vyjednávací síly supermarketů

20. 6. 2012 -, Econnect/NaZemi

Zástupce Generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž Philippe Chauve dnes v Bruselu přijal od koordinátorů mezinárodní kampaně Za férové banány! petici podepsanou více než 14 300 spotřebiteli z celého světa včetně České republiky. Spotřebitelé a neziskové organizace prostřednictvím petice požadují úpravu evropské legislativy, která by regulovala obrovskou vyjednávací sílu supermarketů – nejmocnějších aktérů na trhu s potravinami.

„Díky koncentraci moci – velikosti supermarketů a relativnímu nedostatku konkurence, mají řetězce obrovskou vyjednávací sílu. Jejich dodavatelé přistupují na podmínky, které by u jiných odběratelů nikdy nepřijali. Bojí se, že jinak ztratí neúnosně velkou část svého odbytu,“ vysvětluje Barbora Mrázková ze společnosti NaZemi, jedna z aktérek, která petici předávala.

Supermarkety v mnoha zemích ovládají většinu trhu s potravinami a čím dál častěji i s nepotravinovým zbožím. Podle údajů společnosti Incoma GfK se v ČR 10 největších obchodníků (mezi nimiž je 9 supermarketů) dělí o 70 % českého trhu s rychloobrátkovým zbožím. Tím se blížíme západní Evropě, kde je podíl těchto firem na trhu ještě vyšší – například ve Velké Británii, kde mají 4 největší maloobchodní řetězce 75 % trhu s potravinami. Supermarkety nutí své dodavatele k velmi nízkým cenám, často odmítají uzavírání smluv, mění dohodnuté ceny, platí faktury dlouho po době splatnosti nebo vyžadují „poplatky za věrnost“. Zjistit přesně, jaké praktiky supermarkety používají, je poměrně těžké – většina výzkumů ztroskotala na strachu dodavatelů mluvit o nich. Jen málokterá firma si může dovolit tlaku neustoupit. Přesto se ale již pár případů objevilo – český Kaufland opustila značka Danone nebo Ferrero Rocher, Tesco se pak nedohodlo s Pepsi, která označila podmínky firmy za „vyděračské“.

Tlak supermarketů se přenáší celým dodavatelským řetězcem a nejvíce ovlivňuje ty, kdo jsou na jeho konci: pracovníky na plantážích nebo v továrnách v rozvojových zemích. Ve snaze udržet nízké ceny se dodavatelé a jejich subdodavatelé uchylují ke snižování nákladů za každou cenu. „Vyplácí nízké mzdy, mnohdy pod hranicí legálního minima, zaměstnávají nelegální migranty – levnou pracovní sílu, která si nestěžuje na podmínky či nutí zaměstnance pracovat dlouhé hodiny bez jakýchkoli ochranných pomůcek. Odmítají kolektivní vyjednávání a uzavírají krátkodobé smlouvy, které prodlouží jen těm, kdo si na pracovní podmínky nestěžují,“ popisuje situaci Barbora Mrázková.

Supermarkety jsou také nejvlivnějšími hráči v dodavatelském řetězci tropického ovoce. V důsledku jejich tlaku na cenu trpí v Latinské Americe a Africe porušováním základních lidských práv a devastací životního prostředí stovky tisíc lidí, kteří pěstují tropické ovoce prodávané i českými supermarkety. Petice organizovaná koordinátory mezinárodní kampaně Za férové banány! proto požaduje regulaci vyjednávací síly supermarketů a úpravu legislativy, které by snížily negativní dopady jednání supermarketů na pracovníky, malé pěstitele a jejich komunity v rozvojových zemích.

V České republice stejně jako ve světě přitom stále roste zájem o produkty, které byly vyrobeny v důstojných pracovních podmínkách a s ohledem na životní prostředí. Podle výzkumu společnosti Ipsos z roku 2011 jsou 3/4 populace v ČR ovlivněny při nákupu produktů či služeb skutečností, zda je firma společensky odpovědná či nikoliv. V České republice jsou například banány s certifikací Fairtrade, která zaručuje, že výrobci v rozvojových zemích dostali za svou práci odpovídající odměnu a že nebylo nadměrně poškozováno životní prostředí, na pultech obchodů dosud spíše výjimkou. „V Británii je každý třetí prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková.

• Mezinárodní kampaň Za férové banány! se snaží upozornit na otřesné podmínky při produkci banánů a prosadit jejich zlepšení. Jednání s firmami probíhají především v rámci vícestranné iniciativy World Banana Forum, kde se vytvořily pracovní skupiny (jejichž členy jsou i firmy) řešící nejpalčivější problémy banánového průmyslu.

Cílem kampaně Za férové banány! je:
• pro zaměstnance banánových plantáží zajistit důstojné pracovní podmínky a zabránit porušování jejich lidských práv
• zabránit poškozování životního prostředí v místě produkce
• přimět české maloobchody, aby za rozumnou cenu nabídly banány s certifikací Fairtrade® svým zákazníkům

• NaZemi – prosazuje globální rozvojové vzdělávání do škol i mimo ně, zasazuje se o zodpovědnost firem v jejich dodavatelském řetězci a propaguje fair trade jako účinnou podporu chudým pěstitelům a řemeslníkům z rozvojových zemí. Do 1. dubna 2011 existovala pod názvem Společnost pro fair trade.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

24. 6. 2012

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz