Rozhodnutí o osudu dálnice D3 odloženo
2.5.2002
PRAHA [Arnika - Centrum pro podporu občanů]
Autor: Ing. Petr Hrdina
V roce 1999 vláda rozhodla o tom, že konkrétní podobu D3 v úseku mezi Prahou a okresem Benešov určí územní plán velkého územního celku Pražského regionu (1). V tuto chvíli tak není určeno, kudy má vést nová komunikace z Prahy na České Budějovice ani to, zda to má být dálnice nebo rychlostní silnice. V konceptu územního plánu Pražského regionu byla nejprve navrhována pouze dálnice D3 přes Jílové u Prahy. Po nesouhlasu občanských iniciativ, některých obcí a Ministerstva životního prostředí doplnil zpracovatel územního plánu do nového konceptu též alternativu k dálnici D3 (2).
<br>
"Zpracovatel územního plánu Pražského regionu však alternativní návrh silně znevýhodnil. Nezakreslil jej do hlavního výkresu, nezapracoval do základního textu, nenechal jej posoudit z hlediska vlivů na životní prostředí. Alternativa nebyla ani v internetové prezentaci dokumentace a člověk se tak o ní skoro nedozvěděl," shrnul Petr Hrdina ze sdružení ARNIKA a dodal: <B><I>"Jak by se měli krajští zastupitelé rozhodovat mezi dvěmi variantami, když se o jedné z nich nedozví téměř nic?"</B></I>
<br>
Podle závěrečného sdělení vedoucího odboru regionálního rozvoje Ing. Bíny bude posouzení všech variant dálnice D3 součástí konceptu územního plánu okresu Benešov. Bude se tak jednat o koncept územního plánu velkého územního celku doplněný o strategickou EIA na dálnici D3 v úseku Praha - Mezno. Projednávání tohoto materiálu se dá očekávat o prázdninách. Do doby projednání této navazující dokumentace přislíbil Ing. Bína neuzavírat koncept územního plánu Pražského regionu.
1) Vládní usnesení č. 741/99 k vedení dálnice D3 říká:
- úsek Praha - Benešov u Prahy řešit podle výsledků zpracovávaného územního plánu velkého
územního celku Pražské aglomerace,
- úsek Benešov u Prahy - České Budějovice řešit postupně podle nárůstu intenzit jako dálnici D 3,
- úsek České Budějovice - hranice s Rakouskem řešit jako R 3 (v první fázi jako dvoupruhovou);
2) Studie alternativy k dálnici D3 byla zpracována v roce 2001 ateliérem PROMIKA a navrhuje místo D3 kolem Jílového vybudovat rychlostní silnici R3 v koridoru D1 a I/3 s obchvatem Mirošovic a dalších obcí u silnice I/3.