Lidé uctili smrt Jana Bouchala
15. 1. 2007 -, Econnect/Auto*mat
Minulý pátek si v Praze připomínali památku Jana Bouchala jeho blízcí i mnoho dalších lidí, kterým záleží na bezpečnosti dopravy. Nejprve představili výtvarníci své návrhy na památník. Odpoledne v čase a trase poslední Bouchalovy jízdy vyrazilo téměr sto cyklistů. Další lidé se pak připojili ke smutečnímu shromáždění na Nábřeží Kapitána Jaroše, kde pokládaly svíčky a květiny na místě tragédie.Ve 14 hodin proběhla v kavárně Modrý mlýn veřejná prezentace 4 návrhů pomníku Jana Bouchala, které postoupily v neveřejné soutěži vyhlášené Bouchalovými přáteli do užšího výběru. Autory prezentovaných návrhů jsou David Černý, Krištof Kintera, Markéta Poislová a Zděnek Ruffer.
Vítězný návrh pomníku Jana Bouchala bude umístěn na křižovatce Nábř. kap. Jaroše a Dukelských hrdinů. Má být nejen vzpomínkou na něj a přípomínkou jeho tragické nehody, ale také mementem každodenní situace pražských cyklistů. Křižovatka, která se stala Janu Bouchalovi osudnou, byla už dříve předmětem kritiky o.s Oživení, jehož byl Bouchal předsedou. Představitelé Oživení upozorňovali na to, že křižovatka je nebezpečná a vypracovali návrh její úpravy, který by bez omezení plynulosti dopravy vedl k větší bezpečnosti pro všechny účastníky silničního provozu.
Občanská iniciativa Auto*mat kritizuje průběh vyšetřování nehody, které neobjasnilo její příčiny a policisté od počátku předpokládali zavinění cyklisty. "Vyšetřování bylo vedeno s vědomím, že Jan Bouchal nemůže vypovídat, že výpovědi svědků jsou málo konkrétní. Již první hypotéza vyšetřovatelů předpokládala zavinění cyklisty," uvedl zástupce Auto*matu Otakar Strunecký.
Jan Bouchal, mezi přáteli a spolupracovníky též známý jako Pup, byl předsedou sdružení Oživení, které se mimo jiné zabývá rozvojem obcí a měst s ohledem na životní prostředí, budováním zelených koridorů a plánováním a realizací pěších a cyklistických tras. Jan Bouchal také koordinoval iniciativu Auto*mat, zaměřenou na redukci automobilové dopravy a podporu cyklistické, pěší a hromadné dopravy. Patřil mezi pravidelné účastníky čtvrtečních pražských cyklojízd - manifestací za práva a větší bezpečnost cyklistů. Podílel se na vzniku projektu Bezpečné cesty do školy. Pro EkoList Jan Bouchal pracoval od roku 2000, napsal desítky článků a zpráv. Zástupce šéfredaktora dělal od roku 2001. V Praze je Jan Bouchal znám také z protikorupčních projektů - byl neformálním leaderem Aliance Bezkorupce, koalice občanských sdružení za větší transparentnost státní správy a samosprávy. Na protikorupčních projektech pracoval od konce devadesátých let. Od té doby také pomáhal pražským občanským sdružením z koalice SOS Praha s medializací jejich problémů z oblasti životního prostředí a územního plánování.