Festival Respect vyvrcholí koncertem senegalské legendy Orchestra Baobab
11. 6. 2010 -, Econnect
Pohanské rituály z jižní Itálie, sibiřský punk, voodoo funk a další objevy ze světové scény etnické hudba a world music se představí na již 13. ročníku festivalu Respect. Ten se uskuteční od pátku 18. června do soboty 19. června na pražském ostrově Štvanice. Vrcholem festivalu budou světoví klasikové senegalské hudby Orchestra Baobab, veteráni dakarských klubů i světových megafestivalů.Pražský festival Respect přináší i letos hudbu z dosud nezmapovaných oblastí: pohanské rituály z jižní Itálie v čistě dámském podání skupiny Assurd, sibiřský punk s tuvinsko-britskými Yat-Kha, voodoo funk z Trinidadu a Velké Británie pod taktovkou Anthony Josepha & Spasm Bandu, kteří přijedou se vzácným hostem Joem Bowiem ze skupiny Defunkt, virtuózní arabské loutny oud z Palestiny v podání sourozeneckého Tria Joubran, i objevy z bouřlivé hudební scény Etiopie, země, jejíž hudbu jsme u nás dosud neslyšeli v podobě Tria Kazanchis. Romskou hudbu bude reprezentovat Mario Bihári a ze Slovenska přijedou stále lepší a lepší Longital.
Pátek 18. června
Anthony Joseph & Spasm Band
Kolize hip-hopu s africkou magií, free-jazz z Trinidadu, černošská rebelie na univerzitní půdě, voodoo funk, to vše dohromady charakterizuje hudbu Anthony Josepha a jeho Spasm Bandu. Termíny jako mluvené slovo či slam poetry tvorbu tohoto kosmického básníka z Trinidadu nevystihují, přesnější je "hudební recitace". Anthony Joseph je hudebník, novelista i rapper a nabízí skvělé koncerty, poháněné masivním funkem a spoustou free jazzové improvizace, kterou řídí karibské voodoo.
Trio Kazanchis
Co mají společného bubeník z Francie, hráč na klávesy a saxofony z Holandska, a virtuoz na tradiční etiopskou lyru krar? Před rokem se několikrát setkali v těch nejlepších klubech bouřlivě expandující hudební scény v Addis Abebě. Jejich hudba vychází jak z moderního, rytmicky unikátního etiopského funku i groove, tak i z tradičních melodií, které spojuje s myšlením evropských avantgardistů-improvizátorů. Krar, menší bratr nejstaršího hudebního nástroje lidské historie, Davidovy harfy, zní v rukou etiopského virtuoza Mesele Asmamawa jako kytara Jimiho Hendrixe.
Longital
Tato dvojčlenná sestava se zvukem plné kapely se letos na jaře probojovala z Bratislavy až na největší přehlídku světové alternativy, festival SXSW v Austinu, Texasu, a její poslední album Gloria, které pokřtila na koncertě v New Yorku, proniklo do americké distribuce. Světová média Longitalu přezdívají "kosmopolitní zvukoví designéři," ve vlivném britském časopise Rock n'Reel získala Gloria pět hvězdiček a přiměla jednoho z redaktorů, aby vyjel na koncert skupiny až do Vídně. Příběh dvojice je zároveň manifestem tvrdohlavé nezávislosti: na šňůrách cestují vlakem, svá debutová alba vypalovali na PC a prodávali s obaly z domácí laserové tiskárny. Chválou nešetří ani Gerald Seligman, ředitel evropského veletrhu Womex: "Pořídil jsem si dvě z jejich alb, je to úžasné duo."
Sobota 19. června
Orchestra Baobab
Legenda západoafrické hudby, která se může chlubit kořeny ještě hlubšími nežli velikáni Ali Farka Toure či Youssou N'Dour. Jejich počátky - podobně jako u skupin Bembeya Jazz či Rail Band - sahají do zlaté éry prvních let africké nezávislosti. Dakarský klub Baobab vznikl roku 1970 z popudu vlády tehdy čerstvě samostatného Senegalu, a Orchestra Baobab se stala jeho domácí kapelou. Během sedmnácti let jejich styl vyzrál do unikátní a sofistikované hudební esence, která jako barevné spektrum propojila senegalský feeling s melodiemi ze sousedních Kapverd i s afrokubánskými rytmy. Po rozpadu se původní nahrávky Orchestra Baobab staly ceněnými sběratelskými artikly. O obnovení skupiny se zasloužil roku 2001 britský producent Nick Gold, který podobně inicioval vznik Buena Vista Social Clubu či spolupráci Ali Farky Toureho s Ry Cooderem.
Trio Joubran
Loutna oud je pilířem arabské klasické hudby, Trio Joubran ovšem k tomuto nástroji přistupuje zcela novátorským způsobem. Kombinace tří špičkových sólistů připomíná legendární střetnutí Al DiMeoly, Johna McLaughlina a Paco de Lucii. Sestavu tvoří bratři Samir, Adnan a Wissam Joubran, původem z biblického palestinského města Nazaret. Pocházejí z rodu hudebníků a nástrojářů, jejich koncerty oslňují tempem, energií i virtuozitou.
Yat-Kha
Tuvinský hrdelní zpěv, khöömei, syrově autentická předloha západního "alikvotního zpěvu", má v kontextu etnických vokálních technik unikátní roli, srovnatelnou se zvukově drásavými experimenty. Hudební potenciál této paralely objevil jako první Albert Kuvezin se skupinou Yat-Kha na albu Yenisei Punk. Spoluzakladatelem a hudebním architektem sestavy je londýnský punkrockový vizionář Lu Edmonds, který prošel tak významnými kapelami jako Mekons, Damned, 3 Mustaphas 3, a v současné době hraje navíc s písničkářem Billy Braggem i reformovanou punkrockovou legendou PiL.
Mário Bihári a Bachtale Apsa
Slovenský romský zpěvák, akordeonista, klavírista a bývalý člen skupiny KOA, žijící v Česku. Vystoupení Mária Biháriho je skloubením romské linie a písničkářské tvorby. Během jeho koncertu zní autorské staré i nové skladby, z nichž některé již téměř zlidověly, a tradiční romské čardáše. Výsledkem je náladově pestrá hudební fantazie. K tomu Mário přimíchává ohnivé koření tradičního cikánského temperamentu, k čemuž si někdy zve také hosty z řad vynikajících romských muzikantů.
Assurd
Svoji transovní hudbu mají i regiony jižní Itálie. Historie syrových rytmů jako pizzica či tarantella, které léčí pavoučí kousnutí zběsilým tancem, sahají do pohanské éry a jejich síla je srovnatelná s berberskými rituály z pohoří Atlas. Sestava ASSURD je jihoitalským all-star-bandem, tvoří ji tři zpěvačky s divokým vzezřením a drsnými hlasy, které se na koncertech doprovázejí na perkuse i akordeon.
Festival Respect založil Borek Holeček z agentury Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt jako odpověď na vlnu rasově motivovaného násilí v České republice.