Ibra Ibrahimovič vystavuje svoje fotky ze Severu 1986 – 2006
24. 5. 2006 -, Econnect
-foto-
„Jedná se o první retrospektivní výběr představený veřejnosti. Galerii, ve které má moje rozsáhlá práce premiéru, jsem si nevybral náhodou. Před dvaceti lety jsem v ulici, na které se galerie nachází, začal fotografovat svůj první dokumentární seriál,“ řekl Ibra Ibrahimovič.
Výstava, je koncipována jako katalog malých fotografií. V prvním patře mohou návštěvníci shlédnout přehlídku malých černobílých fotografií. V podkroví je umístěn Ibrův nejznámější fotografický projekt Příběh sedláka Rajtera, za který v roce 2003 získal cenu Czech Press Photo a nad nímž převzal záštitu tehdejší prezident Václav Havel.
„Příběh Sedláka Jana Rajtera je pro mne příběhem člověka, který navzdory osudu neztrácí naději a víru, byť se jeho boj o půdu může zdát zbytečný,“ říká Ibra Ibrahimovič. Příběh s výmluvným podtitulem Od kolektivizaci ke globalizaci ilustruje jednu z nejznámějších kauz týkající sporu občanů a zájmů velké nadnárodní korporace.
Spor Jana Rajtera a jeho rodiny s mexickou nadnárodní korporací Nemak se v současné době zřejmě dostává do finále. V polovině května vláda oznámila, že uvolní peníze na výkup pozemků Jana Rajtera. Ten v uplynulých letech s pomocí Ekologického právního servisu napadl výstavbu mexické hliníkárny, která v blízkém sousedství potencionálně ohrožovala jeho hospodaření. Podle něj se však v současnosti jedná už pouze o boj s větrnými mlýny, a proto se rozhodl pozemky prodat a s rodinou odstěhovat.
Na výstavu vybíral Ibra Ibrahimovič z téměř dvou desítek fotografických cyklů, které v severních Čechách nafotil. Kromě již zmíněného Příběhu sedláka Rajtera se jedná např. o cyklus Bourání Libkovic z roku 1992, Stávka na dole Kohinoor z roku 2000, fotografie z natáčení několika filmů situovaných do prostředí severních Čech a další.
Expozice v prvním a druhém patře jsou esteticky propojeny použitím dřeva k adjustaci fotografií. V dolním patře je vystaveno zhruba 400 fotek zasazených do dřevěných lišt, které vytvoří 14 dominantních obrazů. Jednotlivá témata odděluje text na tabulkách zasunutých do řady fotografií. Malé fotografie jsou opatřeny archivním číslem, podle kterého si mohou návštěvníci na přiloženém seznamu najít kdy a kdy byl snímek pořízen.
"Od devadesátých let se Sever rychle mění, fotím jej, protože je to mé rodiště, které mám rád. Fotím témata, která usvědčují člověka z bezohlednosti ke krajině a jednotlivcům. Srdcem jsem pro její ochranu, fotím, abychom nezapomněli na svou velkou chybu z minulosti. Lidé se nyní rozdělili na dva tábory, jedni brání zbytky jedinečné přírody, druzí vidí perspektivu v pokračování těžby. Má výstava je určená oběma táborům,“ dodává Ibra Ibrahimovič.