Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - regionální rozvoj
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Do práce na kole dnes vyrazila třetina Pražanů a Pražanek

16. 6. 2011 -, Econnect

Že je Praha příliš kopcovitá? V souvislosti s dnešní stávkou zaměstnanců v dopravě se ukázalo, že kopce obyvatele Prahy od používání jízdního kola neodrazují. Podle údajů získaných z automatických sčítačů dnes pražskými cyklostezkami projelo už k osmé hodině ranní tolik lidí, kolik jindy za celý den. Celkem na kola usedlo zřejmě až sedminásobné množství lidí oproti běžným pracovním dnům. Kvůli obavám z možného blokování silnic lidé raději nechali doma auta. Pražské ulice patřily zejména cyklistům a překvapily svým klidným provozem a nezvyklým tichem.

„V Praze dnes nasedlo na kolo více lidí než ve Vídni a to jak v poměru tak v absolutních číslech. Podíl cyklistů v ulicích se blíží světově špičkové Kodani,“ řekl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „V Amsterodamu nebo Kodani, kde se na kole uskuteční přes třicet procent cest, má vysoký podíl cyklistů pozitivní vliv i na plynulost automobilové dopravy. Také v Praze dnes hlučící kolony aut nahradily desítky tisíc cyklistů. S nadsázkou lze říci, že protivládní stávka udělala během jediného dne pro rozvoj cyklistické dopravy v Praze více než vedení města za deset let,“ dodal Masare.

Zatímco v běžný všední den projede po Podolském nábřeží mezi sedmou a devátou hodinou ranní asi 330 cyklistů, dnes to bylo 2 328. Podobný nárůst zaznamenaly cyklostezky na Rohanském nábřeží a v Sulické ulici v Krči. Lidé se ale neomezovali na cyklostezky. Vršovickou ulicí projelo ve špičce šestapůlkrát více cyklistů než v jindy. Dokonce i na křižovatce Dukelských Hrdinů, která je jednou z nejnebezpečnějších v Praze, byl zaznamenán trojnásobný nárůst pohybu cyklistů.

Do centra dnes na kolech zamířily desítky tisíc Pražanů. „Zjištěný počet by za běžného dne znamenal v centru patnácti až dvacetiprocentní podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu. S ohledem na omezení provozu MHD můžeme předpokládat, že na kolo dnes nasedla až třetina Pražanů směřujících do centra,“ komentoval dnešní den Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

Podle odhadu iniciativy Auto*Mat byla více než polovina dnešních cyklistů na své cestě po Praze na kole vůbec poprvé. S výběrem tras, bezpečností jízdy, ale také zabezpečením kola proti krádeži a výběrem vhodného oblečení lidem radil server PrahouNaKole.cz.

„Obyvatelé Prahy používají jízdní kolo spíše rekreačně, na víkendy nebo prázdninové výlety. Dnes si velká část z nich vyzkoušela, že bicykl umožňuje rychlý, pohodlný a nezávislý pohyb městem i v tak mimořádné situaci, jakou je stávka a zastavení provozu metra,“ říká administrátor serveru PrahouNaKole.cz Vratislav Filler.

Především v centru města mají ale cyklisté mnoho překážek, jako jsou neprůjezdné jednosměrky nebo náročné průjezdy křižovatkami. Dnešní den potvrzuje výsledky loňského průzkumu sdružení Oživení, podle něhož by v centru mohlo jezdit až třikrát více cyklistů, kdyby byly odstraněny nejzásadnější bariéry. Praha potřebuje kvalitní a bezpečné trasy a propojení cyklostezek končících na hranicích historického centra.

Že Pražané a Pražanky pomalu propadají kouzlu jízdní kola podobně, jako obyvatelé Vídně, Berlína nebo třeba Kodaně, dokazuje i úspěch nedávné kampaně „Do práce na kole“, do níž se vedle bankéřů, herců či obchodníků zapojili také úředníci ministerstev nebo badatelé z Akademie věd. Podle řady mezinárodních studií přináší právě cyklistická doprava levnou a účinnou odpověď na stále více znečištěné ovzduší velkých měst, všudypřítomný hluk, ulice plné parkujících aut, ale také civilizační choroby pramenící ze sedavého způsobu života.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související odkazy
Sdružení Auto*Mat

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz