Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Nils Petter Molvaer nabídne svůj koktejl jazzu a elektroniky

11. 11. 2009 -, Econnect

Trumpetista Nils Petter Molvaer spojuje prvotřídní jazz s trip-hopem, drum'n'bass a samply. Jeho hudba znamenala epochální průlom v produkci elitní značky ECM, která ji vydala v remixové verzi. Do Prahy přijíždí s dlouho očekávaným novým projektem Hamada. Na pódiu Paláce Akropolis se objeví v pátek 13. listopadu v rámci cyklu koncertů The Other Music.

Norský trumpetista Nills Petter Molvaer (známý též pod zkratkou NPM) vytváří most mezi improvizovanými zvukovými krajinami jazzové produkce ECM a pulsujícím světem trip-hopu, drum'n'bass, ambientu a samplů. Jeho nahrávky s předními skandinávskými hudebníky i Elvinem Jonesem, Gary Peacockem či Georgem Russellem jazzová veřejnost dobře zná, ale NPM má také obrovskou zkušenost v rocku a taneční hudbě. První album které natočil jako kapelník, Khmer, je velkou syntézou jazzové svobody.

Molvaer se narodil na ostrově Sulam severně od přístavu Bergen, a v devatenácti letech odešel do Trondheimu, kde vystudoval konzervatoř. Spolu s Arild Andersenem, Jon Christensenem a Tore Brunborgem hrál ve skupině Masqualero, pojmenované podle skladby Wayne Shortera, kterou původně natočil Miles Davis. S Masqualero natočil NPM několik alb pro renomovanou jazzovou značku ECM. Jeho první sólové album Khmer, unikátní fuze jazzu, elektronických krajin i rytmických smyček vzbudilo obrovskou vlnu zájmu veřejnosti i médií. Získalo norskou Grammy, cenu Německé gramofonové kritiky, a znamenalo i průlom v produkci ECM, která poprvé ve své historii vydala nahrávky z alba na singlech a poté i remixy, vyprodukované lidmi jako např. The Herbaliser, Mental Overdrive a Rockers Hi-Fi.

Poznávacím znakem Nills Petter Molvaera je zvuk trubky, inspirovaný nahrávkami Milese Davise z 70. a 80 let. Druhé album Solid Ether bylo rozvinutím a prohloubením konceptu debutového Khmer, ale protože Molvaer nebyl spokojen s tím, jak si s jeho remixy poradila ECM, odešel k Universalu, skladby z alba Solid Ether nabídl k remixu umělcům jak Funkstörung, Bill Laswell, Joakim Lone a Cinematic Orchestra a výsledek vydal na albu Recoloured.

Následující album NP3, klade ještě větší důraz na elektronické zpracování zvuku trubky, aniž by ale hudba ztrácela duši. "Všechny ty nové pomůcky jsou jak pozitivní, tak negativní. Důležité je jen časování, kdy se zastavit, a ze zmrazeného momentu vše vysát." Dalším albem je Streamer, koncertní záznam z legendárního londýnského klubu Marquee a Tampere Jazz Festivalu ve Finsku. Následuje studiové album Er, prostor tu získávají elektročarodějové Knut Saevik, DJ Strangefruit, Reidar Skaar, Jan Bang, a také norská zpěvačka Sidsel Endresen, nahrávka získala norskou Grammy.

Roku 2007 odehrál ve městě Kristiansand na tom nejjižnějším cípu Norska svůj poslední koncert se svými dlouholetými spoluhráči, což byli kytarista Eivind Aarset, hráč na samplery v reálném čase Jan Bang, DJ Strangefruit a bubeník Rune Arnesen.

Letošní, dlouho očekávané album Hamada vyšlo po čtyřleté pauze (kterou vyplnilo jen album filmové hudby Re-Vision). Přináší i návrat dvou dřívějších spoluhráčů, kytaristy Eivind Aarseta a Jana Banga. Po Er představuje novinka velký kontrast: někteří označují album za nejtemnější v Molvaerově historii, jiní naopak za hudbu jasnou a zářivou. "Někdy je agresivní, dokonce brutální. Ale já o hudbě nikdy nemyslím jako o temné a jasné, či v jiných podobných odstínech. Důležité je si uvědomit, že mezi agresivitou a temnotou není žádné spojení. Agresivita může být bílá a oslepující. Jako vždy, to záleží na dispozicích posluchače." Ke zvukovým zdrojům alba Hamada patří i terénní nahrávky z hlučných ulic Káhiry i z Buddhistického kláštera v Ulan Batoru v Mongolsku.

Od renomované značky ECM odešel Molvaer i proto, že chtěl zůstat výhradním vlastníkem svých autorských práv, a na hudební copyright má zcela odlišný názor než nedávno odsouzení Švédové z webového serveru The Pirate Bay. Letošní proces ve Švédsku i Norsku inspiroval vznik pro-pirátského politického hnutí: "Pro mě je zcela nepřijatelné, že téhle kauzy využívají oportunistické politické strany. Stahovat hudbu zadarmo je naprosto arogantní. Co jsou ti lidé zač, že si myslí že moje hudba je zadarmo?"

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související odkazy
Stránky Nils Pettera Molvaera

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz