Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Cena biopotravin stoupá, nabídka stagnuje

19. 1. 2009 -, Econnect

Rozdíl mezi cenou biopotravin a konvenčních potravin trvale roste. Sortiment zboží (zejména českého původu) v biokvalitě se ve srovnání s minulými testy výrazně nezměnil, přesto vzrostl cenový rozdíl mezi konvenčními a ekologickými potravinami na 110 %. Naopak nabídka ve specializovaném obchodě Biotop na rozdíl od cen narostla. Dokazují to výsledky srovnávacího nákupu, který provedla PRO-BIO LIGA v pražských prodejnách.

Z výsledků srovnávacího testu, který porovnával šíři sortimentu a cenu biopotravin v devíti obchodních řetězcích, specializované prodejně Biotop a prodejně konvenčních potravin, byly zjištěny následující závěry:

Nabídka sortimentu
Největší sortiment biopotravin nabízí specializovaná bioprodejna Biotop (98 ze 100 nejčastěji nakupovaných potravin dle spotřebního košíku České republiky). Z obchodních řetězců má nejširší nabídku Hypernova (45 ze 100 položek) Tesco (44) a Interspar (42). Mezi nejsnadněji dostupné biopotraviny patří vybrané mléčné výrobky (jogurt bílý byl v nabídce ve všech z devíti sledovaných prodejních míst, mléko a jogurtový nápoj v osmi), cukr třtinový, rýže, kečup a mouka hladká (osm prodejních míst).

Ceny biopotravin
Průměrný cenový rozdíl bio a běžných potravin všech srovnatelných potravin činil ve všech posuzovaných obchodech průměrně 110 %. Mezi výrobky s největším cenovým navýšením patřilo kuře celé (navýšení o 411 %) a zelenina (papriky o 350 % více, cibule o více než 345 % a okurky salátové o 340 %) a hořčice (cena bio vyšší o 340 %). Zejména u zeleniny je takový cenový rozdíl sledován dlouhodobě, je to pravděpodobně dáno vysokou poptávkou po zelenině „bez chemie“.

Ne vždy však musí být biopotraviny dražší - např. dlouhozrnná biorýže byla v celkem 5 prodejních místech levnější než srovnatelná rýže konvenční (průměrně o 16 %), nižší průměrný cenový rozdíl mělo celkově např. i kakao (o 14 % méně), káva (o 4 % méně) a též mleté hovězí maso (o 9,5 % méně), nicméně jedná se o průměry v maximálně 3 prodejnách, tudíž výsledek může být ovlivněn např. slevou či akcí v jednom n nich.

Při srovnávání cen bioproduktů ve specializované prodejně a obchodním řetězci (hodnocena Hypernova jako řetězec s největší nabídkou) byla celková útrata lehce ve prospěch řetězce (cena nákupu vyšla levněji o 13 %).

České biopotraviny
Pokud zákazník upřednostňuje u biopotravin domácí původ, potom nejlépe nakoupí ve specializované bioprodejně Biotop. Tento bioobchod nabízel ze 100 položek spotřebního košíku 98 položek, z toho jich bylo 57 českého původu. Hypernova a Tesco, které patří mezi obchodní řetězce s nejširším biosortimentem, nabízí více než z 60 % biopotravin zahraničního původu. (Hypernova 73 %, Tesco 64 %).

Nejvíce českých výrobků v biokvalitě nabídly vedle specializované prodejny řetězce Billa a Kaufland (oba 50 % z nabízených položek v biokvalitě). Nejmenší podíl českých biopotravin byl k zakoupení v řetězci DM drogerie, který nenabízel žádný výrobek domácí provenience, a také Interspar (21 %, 9 položek z tuzemska z 42 nabízených). Zajímavostí je, že ve specializované bioprodejně, která jako jediná nabízela výběr mezi některými druhy biopotravin (21 druhů) jak českého, tak zahraničního původu, byly zahraniční biopotraviny průměrně téměř o 55 % dražší než srovnatelné produkty domácí. Nejvyšší cenový rozdíl byl zde mezi zahraniční a českou biošunkou (163 %) a biopárky (149 %).

Výzkum probíhal ve dnech od 27.10. do 1.11. 2008. Srovnáváno bylo 100 nejčastěji nakupovaných potravin dle spotřebního koše České republiky (dle údajů ČSÚ). Srovnávací nákupy byly realizovány v osmi super/ hypermarketech, které v době provádění testu deklarovaly nabídku biopotravin, jednom drogistickém řetězci s nabídkou biopotravin, jedné specializované prodejně biopotravin a jedné samoobsluze velikostí odpovídající testované bioprodejně. Všechny sledované prodejny se nacházely na území Prahy.

Více informací o výsledcích, použité metodice a předchozím testu naleznete na stránkách www.biospotrebitel.cz.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

Související odkazy
Biospotřebitel

O Autorech

-red-

(Článek je redakčně upravenou tiskovou zprávou některé z nevládních organizací. Jméno organizace uvádíme v záhlaví zprávy.)

Občanská společnost v EU - návod k použití

http://obcan.ecn.cz/eu
Občanská společnost
Praktické informace jak využít občanská práva v Evropské unii Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz