Biobedničky se chystají na česká města
27. 3. 2008 -, Hnutí Duha/Econnect
-foto-
Místní a čerstvé biopotraviny přímo ze statku si mohou pořídit rodiny, které se ve svém městě přidají k takzvaným bioklubům. V sobotu 29. března se lidé z celé republiky sejdou na praktickém semináři, kde Hnutí DUHA bude radit, jak podobná neformální sdružení založit. Ekologická organizace zde také poprvé představí sadu nových publikací, které slouží jako praktický návod pro zájemce o vytvoření bioklubu. Každý si je může stáhnout zdarma na webové stránce www.ceskebiopotraviny.cz.
„Biokluby jsou elegantní způsob, jak nakoupit biopotraviny, které jsou zaručeně čerstvé a od místního zemědělce. Navíc máte jistotu, že peníze opravdu dostane statkář a většinu útraty neschlamstne supermarket. Osobně poznáte svého zemědělce, takže víte nejen co, ale také od koho jíte. Na semináři či v publikacích se lidé dozví, jak mohou s přáteli založit bioklub i ve svém městě,” řekla Kateřina Kotásková z Hnutí DUHA.
Biokluby úspěšně fungují v řadě evropských měst. Sdružují se v nich rodiny či lidé, kteří chtějí odebírat biopotraviny přímo od nedalekých ekologických zemědělců. Vědí tak, čí zboží kupují, mohou svého statkáře osobně poznat a hlavně mají zaručený místní původ potravin. Zákazníci rovněž takto obejdou supermarkety, jež svoji nabídku často dovážejí z velké vzdálenosti a velkou většinu vydělaných peněz si ponechávají. V bioklubu veškerou útratu dostane přímo zemědělec.
Rodiny v bioklubech si pravidelně – obvykle jednou týdně – objednávají potraviny podle své potřeby. V určený den pak dostanou domů nebo na domluvené místo bedničku se zbožím přímo od zemědělce.
První české biokluby vznikly před několika lety v Praze, Brně a Olomouci. Třeba pražský Klub přátel biofarem, který organizují manželé Růžičkovi, funguje od roku 1995, soustavně rozšiřuje sortiment a přidává další a další statky. Hnutí DUHA chce tento trend rozšířit do dalších měst. Podpora silného místního trhu s biopotravinami je totiž velmi důležitá pro rozvoj českého ekologického zemědělství.
Ekologická organizace zároveň vede kampaň Hledá se česká buchta, která chce hlavní výrobce – velké pekárny, mlékárny, výrobce uzenin či zpracovatele ovoce a zeleniny – přimět, aby do obchodů dodávali více domácích, českých biopotravin.
Podle čísel, která v úterý publikovala agentura Green marketing, 62 % biopotravin prodaných loni v českých obchodech pocházelo z dovozu. Často mezi ně patří i zboží, jež by mohli dodávat domácí zemědělci. Hnutí DUHA spustilo web www.ceskebiopotraviny.cz, odkud lidé mohou psát emaily přímo velkým výrobcům potravin a žádat po nich lepší nabídku.
Praktického rádce Čerstvé biopotraviny na dosah lze stáhnout na Čerstvé potraviny na dosah nebo na www.ceskebiopotraviny.cz.