Letní filmová škola navyšuje kapacity
6. 2. 2009 -, Econnect/ACFK
Letní filmová škola se letos bude konat již po 35. v tradičním místě – Uherském Hradišti – v klasickém termínu na přelomu července a srpna. Hlavním pořadatelem je, tak jako v předchozích letech, Asociace českých filmových klubů. Po loňském ročníku, kdy se Letní filmová škola potýkala s velkým diváckým zájmem a s nedostatkem promítacích a ubytovacích kapacit, hledáme již od srpna 2008 možnosti, jak tyto kapacity navýšit. Novými projekčními prostorami bude již v roce 2007 vyzkoušený Zimní stadion, další dva sály v Redutě a kreslírna Střední uměleckoprůmyslové školy.Michal Surma, výkonný ředitel LFŠ a ředitel produkce AČFK, říká: „Divákům můžeme slíbit, že situace z loňského roku, kdy bylo obtížné dostat se na projekce některých filmů, se letos nebude opakovat. Promítací kapacity navyšujeme o 900 míst.“
O stálé oblíbenosti Letní filmové školy svědčí mimo tradiční podporu města Uherské Hradiště, Zlínského kraje, Ministerstva kultury, Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie a dalších institucí i zájem nových hlavních partnerů RWE a SYNOT TIP a také záštity významných osobností kulturního a politického života.
„Podporovat kvalitní kulturní projekty, obzvláště pokud se konají v našem domovském regionu, patří k dlouhodobé donátorské strategii holdingu SYNOT. I proto jsme stáli u zrodu a dodnes podporujeme například Slovácké slavnosti vína a otevřených památek v Uherském Hradišti nebo letos nově v pozici generálního partnera také Mezinárodní dětský filmový festival ve Zlíně. Letní filmová škola bezvýhradně toto naše portfolio doplňuje, neboť jde nejen o odborně uznávaný, ale také veřejnosti oblíbený projekt. Jsme proto rádi, že jsme mohli navázat na někdejší tradici a k podpoře Letní filmové školy se vrátit. Věříme, že náš finanční dar pomůže dále zlepšovat program i zázemí pro účastníky tohoto jedinečného festivalu,“ uvedla Kateřina Luisa Daňhelová, generální ředitelka holdingu SYNOT.
"Jsem rád, že se nám po loňském přelomovém ročníku daří pro spolupráci a podporu myšlenky Letní filmové školy získávat stále nové osobnosti z odborné i komerční sféry. Tato symbióza je pro nás silnou motivací a důkazem, že dlouhodobé aktivity Asociace českých filmových klubů jsou nejen přínosné, ale i perspektivní", dodává předseda AČFK Petr Korč.
Záštitu nad LFŠ 2009 zatím převzali:
· Ministr kultury Pavel Jehlička
· Ministr zahraničních věcí Karel Schwarzenberg
· Ministr školství Ondřej Liška
· Velvyslankyně rakouské republiky Dr. Margot Klestilová-Löfflerová
· Velvyslankyně belgického království Renildy Loeckx
· Ředitel Slovenského filmového ústavu a předseda ASFK Peter Dubecký
· Předseda federace polských filmových klubů Maciej Gil
· Ředitel NFA Vladimír Opěla
· Děkan FAMU Pavel Jech
Na dalších stránkách přinášíme přehled programových cyklů a jejich obsahy:
· Přehlídka belgické kinematografie
· Přehlídka rakouské kinematografie
· Napříč Evropou – migrace jako syndrom
· Zmrzlý obraz / Freeze Frame – komiks a film
· Panorama filmové kritiky a středoevropské kino
· Přepisování minulosti - Filmy na hraně (roku 1989)
· Filmové neobaroko
· Woodstock – čtyřicet let poté
· Film a živá hudba
· Odborný a popularizační program
· Doprovodný program
Program 35. Letní filmové školy
Pavel Bednařík, umělecký ředitel LFŠ k programu 35. LFŠ říká: "Druhý ročník Letní filmové školy s novým dramaturgickým konceptem bude náročnější než ročník první, to je klasický paradox obhajování změn a nového přístupu. Jsem rád, že představíme rakouskou a belgickou kinematografii v roce našeho předsednictví EU, u našich jižních sousedů zejména s ohledem na geografickou a společenskou blízkost a také na souvislost s rokem česko-rakouských vztahů, který byl stanoven právě na letošní rok. Cílem LFŠ by mělo i nadále být objevovat, neformálně a přesto důsledně vzdělávat a rozšiřovat znalosti v oblasti filmu a audiovizuální kultury, stále by to však mělo být především místo nečekaných či vytoužených setkání..."
Přehlídka belgické kinematografie
Přehlídka belgické kinematografie představí surrealistické tvůrce (Henri Storck, Charles Dekeukeleire, Thierry Zéno, Gustave de Kervern, Benoït Delépine, Jan Bucquoy), animované a komiksové filmy Raula Servaise a Géralda Frydmana, retrospektivu bratří Dardennů, profil Chantal Ackermanové i současné belgické filmy. K cyklu uvedeme i výstavu belgické židovské fotografky Justine Frankové, jejíž dílo bylo silně ovlivněno surrealismem.
Přehlídka rakouské kinematografie
Němý film bude reprezentován díly Johanna Schwarzera, první rakouské režisérky Luise Fleckové a Saschou Kolowratem, prvním významným rakouským producentem. V programu nazvaném Österkitsch čeká diváky historický exkurz do podob rakouského kýče, maraton projekcí filmů o císařovně Sissi či představení fenoménu Heimat filmů. Směr Hollywood připomene tvorbu režisérů, kteří měli významný vliv na rozmach Hollywoodu ve 30. letech 20. století – Ericha von Stroheima, Josefa von Sternberga, Freda Zinnemanna a Otto Premingera. Představíme i současné rakouské filmy, zejména v retrospektivách Michaela Hanekeho, Christiana Bergera, Ulricha Seidla, Michala Glawoggera, Barbary Albertové, Nikolase Geyrhaltera, Haralda Sicheritze, Erwina Wagenhofera či Huberta Saupera, a také v aktuálním programu sestaveném festivalem Diagonale Choice, který patří mezi nejprestižnější festivaly národní kinematografie ve střední Evropě. Součástí programu budou i rakouské experimentální filmy.
Napříč Evropou: migrace jako syndrom
Cyklus bude rozdělen do sekcí Děti větru (třináctidílný cyklus Martina Slivky, který představuje život kočovných Cikánů, doprovodí tvorba Tonyho Gatlifa), „Jiné“ Rakousko (tvorba rakouských imigrantů, kteří ve svých filmech zejména v posledním desetiletí reflektují problémy xenofóbní a konzervativní rakouské společnosti a přílivu přistěhovalců) a věnovat se budeme i profilům tvůrců, kteří se tématem migrace zabývají ve větší míře (mimo jiné Emir Kusturica, Nina Kusturica, Jim Jarmusch, Tony Gatlif, Fatih Akin, Gurinder Chadha).
Zmrzlý obraz / Freeze Frame – komiks a film
V cyklu se představí tvorba filmových autorů, kteří jsou s komiksem osobně spjati (Terry Zwigoff, Frank Miller, Marjane Satrapi a další) a také komiksoví kreslíři, kteří zanechali otisk ve filmových dílech (Robert Crumb, Harvey Pekar, František Skála a další). Jistě atraktivní podsekcí budou Formy adaptace, kde uvedeme tvorbu Kevina Smithe, filmy s komiksovými hrdiny, současné snímky i maraton filmů s Batmanem. Stranou nezůstanou ani komiksové rarity (Old Boy, American Splendor, Crumb, Comic Book Confidential). Samostatnou sekci věnujeme Václavu Vorlíčkovi, jednomu z mála tvůrců, který do svých filmů zakomponovával západní filmové postupy a věnoval se i postupům komiksovým a jejich propojování s filmem. Pocta Václavu Vorlíčkovi bude poctou jednomu z invenčních českých filmařů 60. a 70. let, který stojí mimo novou vlnu.
Panorama filmové kritiky a středoevropské kino
Panorama filmové kritiky má za cíl každoročně soustředit přední filmové časopisy a periodika k prezentaci výběru toho nejlepšího, co v zemích visegrádské čtyřky vzniklo. Součástí cyklu je také vydání sborníku, který se věnuje jednotlivým osobnostem, dílům a tématům konkrétního ročníku. Vedle samotného programu má Panorama za cíl vzdělávat nové filmové kritiky a v roce 2009 se opět uskuteční Dílna mladé publicistiky, která má přimět mladé filmové žurnalisty k reflexi středoevropské kinematografie.
Z tvorby visegrádských zemí plánujeme uvést i retrospektivy vybraných tvůrců:
Polsko: Janusz Morgenstern, Jerzy Skolimkowski
Slovensko: Peter Solan, Ondřej Šulaj
Česká republika: Václav Vorlíček, Věra Chytilová dokumentární
Maďarsko: György Pálfi, Attila Galambos
Přepisování minulosti - Filmy na hraně (roku 1989)
Přepisování minulosti je nejen prací historiků či filmových historiků, ale také samotných tvůrců, ačkoliv se děje mnohdy nezáměrně. Přepisování minulosti, cyklus věnovaný interpretaci dějin a dobových děl české a československé kinematografie se v roce 2009 zaměří na filmy, které před 20 lety podlehly společenským změnám a nebyly uvedeny do české distribuce nebo se v ní objevily jen okrajově. Společně s tvůrci těchto filmů připravujeme sérii diskusí a přednášek na téma novodobých českých dějin a jejich vztahu k produkčnímu systému zestátněné kinematografie.
Filmové neobaroko
Jako filmové neobaroko je označována autorská tendence ve francouzské kinematografii, která se jako první brání odkazu francouzské nové vlny a využívá postupů tzv. reklamní estetiky. Dnes již historický fenomén byl novým přílivem inspirace do francouzské kinematografie, vedle sebe stála skupina autorů se svébytným estetickým cítěním a autorským přístupem, mimo jiné Leos Carax, Jean Jacques Beineix, Jean-Pierre Jeunet a další.
Woodstock – čtyřicet let poté
Významným výročím, které bylo zásadní pro formování společnosti v 70. letech si připomeneme společně s hudebníky: čtyřicetileté výročí Woodstocku spojené s formováním konformní kultury i kontrakultury po éře květinových dětí. V sekci uvedeme několik klíčových filmů, které v té době formovaly myšlení liberální části společnosti a také jedinečnou kulturní událost.
Film a živá hudba
Samostatnou sekcí, která soustavně oživuje tradici hudebních doprovodů k filmovým představením, se snažíme naznačit možnosti aktualizace a interpretace klasických němých děl v současných podmínkách. Restaurované nebo raritní kopie filmů spadají do jednotlivých tématických cyklů LFŠ, k jejich doprovodu jsou přizváni hudebníci z Čech i zahraničí. V letošním roce připravujeme především výběr němých rakouských filmů a filmů belgického surrealismu.
Odborný a popularizační program
Součástí LFŠ je samozřejmě výrazný podíl přednášek, besed s tvůrci, workshopů a prezentací. Jednotlivé filmové cykly tvoří základ pro přípravu konkrétně zaměřených diskusních fór, přednášek, které navazují na loňské úspěšné Respekt Forum. Pozvaní hosté pak mohou divákům zprostředkovat zkušenosti s filmovou tvorbou v master class, neboli Lekcích filmu podle...
Pokračovat bude i workshop pro zájemce o filmovou tvorbu, v letošním roce přijala záštitu nad programem Filmová akademie múzických umění (FAMU). Dílna Mini-FAMU pod vedením pedagogů FAMU bude doprovázena přednáškami věnovanými jednotlivým oborům studovaným na FAMU v popularizační podobě.
Na rok 2009 také připravujeme cyklus přednášek věnovaný filmové historii v souvislosti s tématy a regiony uvedenými letos na LFŠ. Program nazvaný Film aktivně! je konkrétním příspěvkem k filmové a mediální výchově, jíž je AČFK a zejména LFŠ výraznou součástí.