Radiohead si nechali zpracovat studii o vlivu jejich koncertů na životní prostředí
20. 8. 2009 -, Econnect
Britská kapela Radiohead, která vůbec poprvé vystoupí v České republice 23. srpna na pražském Výstavišti v Holešovicích, patří k nejvýznamnějším a nejobdivovanějším kapelám současné světové rockové hudby. Radiohead jsou také známí svým aktivním ekologickým postojem a zcela určitě první hudební skupinou v historii, která nechala posoudit vliv svých koncertů na životní prostředí samostatnou vědeckou studií.„Ve světě globálního oteplování a klimatických změn přijali Radiohead uvědomělý přístup ke koncertování a snižování jeho vlivu na emise CO2. Kapela se snaží aktivně zmenšit stopu, kterou jejich turné zanechávají na životním prostředí. To zahrnuje například recyklování baterií a odpadu v zákulisí, nepoužívání jednorázových plastových lahví na vodu, omezení letecké dopravy pro transport vybavení a využívání pouze LED světel,“ uvádí kapela ve svých technických podmínkách. Jak ale zdůrazňují, tento přístup se ale nijak neodráží na kvalitě a síle jejich vystoupení - velká, často dvouhodinová, podívaná.
„Z toho vyplývá i řada opatření pro pražský koncert, kterým je věnovaná jedna část rideru a na jejichž dodržení dohlíží zvláštní člen týmu skupiny,“ doplňuje Borek Jiřík, pořadatel pražského vystoupení. Radiohead například vyžadují bionaftu jako palivo pro generátory elektrické energie, přivezou si vlastní světelný LED systém (který využívají dokonce i na festivalech, ostatní vybavení dodává místní pořadatel), nápoje mají být prodávány divákům v obalech, které se dají smáčknout a biologicky odbourat, popř. jsou recyklovány. Nejsou dovoleny plechovky či sklo. Na pražském koncertu proto budou nápoje čepovány do omyvatelných zálohovaných (50 Kč) kelímků.
Z výše zmiňované studie navíc vyplynulo, že při jejich koncertech největší škodu na životním prostředí způsobují diváci svojí dopravou. Proto kapela ve spolupráci s místními pořadateli podporuje alternativní způsoby dopravy a snaží se koncertovat v centrech měst. „To byl i impuls pro spolupráci s iniciativou Auto*Mat na cyklojízdě a zajištění hlídaného parkoviště na kola,“ doplňuje Borek Jiřík.
Radiohead jsou hlavní tváří mezinárodní kampaně Big Ask pořádanou Friends of the Earth. V Česku ji pod názvem Velká výzva vede Hnutí DUHA. Iniciativa prosazuje nový zákon, který závazně stanoví, že Česká republika bude snižovat exhalace skleníkových plynů o 2 % ročně – krok po kroku, rok po roku. Rozhýbe tak investice do moderních zelených řešení, jako je zateplování domů, čistá energie, pohodlná veřejná doprava, místní potraviny nebo snadná recyklace.
„Turné jsou důležitou součástí života kapely, jsou naší radostí a vášní. Snažíme se ale zároveň najít zodpovědnější způsoby, jak koncertování uskutečňovat,“ říkají Radiohead. Kapela se soustřeďuje na tři základní oblasti:
· podporuje fanoušky, aby přemýšleli o tom, jak se na koncerty dopravují a využívali ekologičtější způsoby
· bez toho, aby ubírali na kvalitě koncertů, se snaží organizovat si turné a koncerty tak, aby minimalizovali dopad na životní prostředí
· jednají aktivně s místními pořadateli, aby změny, které učiní na koncert Radiohead, přetrvaly i po odjezdu kapely
Z konkrétních opatření jde například o:
· podpora a spolupráce na recyklaci odpadu při koncertu – jak ze strany týmu kapely tak i diváků
· místo jednorázových lahví s pitnou vodou využití fontánek s pitnou vodou, kterou si členové týmu doplňují své lahve
· tým vyžaduje omyvatelné, znovu použitelné, kuchyňské nádobí, talíře, hrnky, příbory, látkové ubrousky, popř. z recyklovaného materiálu
· kapela vyžaduje třídění bioodpadu z kuchyně a celého cateringu
· kapela vyžaduje nejlépe místní organické potraviny
· používání bezchlorových ekologicky přátelských čisticích prostředků
Studii zadala sama kapela oxfordské společnosti Best Foot Forward a zkoumala dopad, který zanechaly dva různě velké koncerty Radiohead (menší v sálu v centru města a velký na stadionu) na skleníkových plynech a životním prostředí obecně. Cílem bylo najít způsob turné, které má nejnižší dopad na CO2 a životní prostředí „na jednoho návštěvníka daného koncertu“. Zde jsou výsledky:
· doprava fanoušků a jejich konzumace na místě tvořila 86% celkového dopadu koncertu v sále a 97% dopadu u koncertu na stadionu
· z části dopadu, kterou má na svědomí kapela, doprava a spotřeba energie tvoří 60% (sál) a 40% (stadion)
· mezinárodní doprava tvořila dalších 34 – 40% vlivu ze strany kapely na životní prostředí
Jelikož jsou turné pro kapelu zásadní, způsob, jakým se fanouškové na místo vystoupení dopraví, může významně snížit vliv koncertu na životní prostředí. Proto se kapela snaží hrát v centrech měst z důvodu lepší hromadné dopravy. Jak se ale mohou promítnout změny v dopravě do celkového dopadu koncertu na životní prostředí u velkých koncertů?
· pokud se zvýší obsazenost automobilu z 2,2 na 3 osoby, pak emise CO2 z celého turné se sníží o 22%
· pokud by se počet fanoušků, kteří využijí letadlo, snížil na polovinu, dopad turné na CO2 se sníží o 5%
· a jestliže by 10% lidí, kteří normálně cestují autem, přijeli autobusem, sníží se dopad na CO2 o 7%
Kapela, kde může, redukuje emise CO2 tím, že svoje vybavení dopravuje po moři (93% úspora ve srovnání s leteckou přepravou, například při dopravě z a do USA se tak ušetří 47 tun CO2). Cestují co nejméně letecky, plánují co nejefektivněji turné a vyhýbají se charterovým letům. „Radiohead je jasné, že tato studie a výsledky jsou částečné, ale je to začátek,“ uzavírá kapela výsledky studie.