Avantgardní Tuxedomoon se v Praze představí na multimediálním koncertě
26. 1. 2006 -, Econnect
-foto-
Loňské comebackové album Cabin in the Sky nadšeně přijala mladá generace, která skupinu srovnává s Radiohead či Michaelem Nymanem. "Je to hudební paralela Pollocka, Miroa a Daliho najednou, kombinace surrealismu, magie a vtipu." Elektronický zvuk Tuxedomoon barví impresionistické smyčce, koncerty jsou zároveň multimediálními představeními, DVD verze jejich alba je označována za "mistrovské filmové dílo".
Tuxedomoon založili absolventi sanfranciské hudební univerzity Steven Brown a Blaine Reininger v roce 1977 a poprvé si zahráli o rok později jako předkapela The Devo. Kapela tehdy vydala svůj první singl a EP a objevila se také na kultovní kompilaci Subterranean Modern firmy Ralph Records společně s The Residents, Chrome, MX 80 Sound a hudebníkem Snakefingerem.
Jejich hudba se odlišovala od tehdejší avantgardní scény v San Francisku – v jejich nahrávkách se objevovaly vlivy postpunku, popu, elektroniky, jazzu a jakéhosi kabaretu a soudobé vážné hudby. Jejich smysl pro experiment upoutal i Andy Warhola, který je představil ve svém časopise Interview. Ke kapele připojil avantgardní herec, mim a básník čínského původu Winston Tong a další příležitostní hudebníci a v roce 1980 vyšel jejich debut Half Mute.
„Byli jsme futuristé a romantici, lyrici a vizionáři, naše hudba byla elektronická a akustická s automatickým bubeníkem a doprovázely jí saxofony, kvílející housle a zneklidňující zpěv. Byli jsme Američané, ale velmi evropští…Tuxedomoon byla jednoznačně ta nejevropštější kapela z celé Ameriky,“ vzpomínají na své začátky členové souboru.
V roce 1981 všichni členové souboru opustili Spojené státy a přestěhovali se do Evropy, která jim byla vždy blízká svojí hudební estetikou. Do počátku devadesátých let žili v Bruselu, který byl střediskem experimentujících divadelníků i hudebníků. Tehdy se skupina soustředila na práci s osvětlením, filmy a dalšími multimediálními zdroji, jimiž rozvíjela své koncerty. Alba vydávala u průkopnické belgické značky Crammed, pro kterou natáčeli i Hector Zazou a Minimal Compact či nejrůznější představitelé world music.
V současné době je jejich hudba tak zvukově různorodá jako jejich životy v nejrůznějších zemích světa – členové kapely žijí v Mexiku, New Yorku, Bruselu a Řecku. To vysvětluje i kosmopolitní povahu jejich comebackového alba Cabin In The Sky. Jeho náplň tvoří výpravné elektronické krajiny a texty zpívané v italštině, angličtině a francouzštině. Na nahrávce se zatím nejvíc přiblížili současným elektronickým kapelám jako Air nebo experimentátorům typu Briana Ena a Roberta Frippa.
Cabin in the Sky by mohlo být první opravdové popové album Tuxedomoon, ovšem za předpokladu, že by se pop mohl vymanit z neúprosného komečního tlaku a vydal se cestou kreativní svobody. Přestože jsou jejich kořeny pevně zapuštěny do oblasti kontrakultury, která inspirovala dnešní scénu soudobé progresivní hudby, nezůstávají Tuxedomoon na místě a přinášejí nám poselství neústupnosti a diversity.