Kolo se v kritické dopravní situaci osvědčilo. Občanské iniciativy vyzývají pražský magistrát k podpoře šetrných způsobů dopravy.
6. 9. 2002 - Monika Jansová, Econnect
Četná omezení v pražské dopravě vzniklá po nedávných povodních stále přetrvávají. Značná část metra je stále mimo provoz, na nábřeží, Starém Městě a v nejvíce postiženém Karlíně jsou stále dopravní uzávěry pro automobily. Náhradní autobusové a tramvajové linky jsou často přetíženy. Pražský magistrát nadále vyzývá řidiče, aby jízdy do centra co nejvíce omezili. Podle organizací, které se v Praze věnují problematice dopravy, je nyní vhodná doba k přijetí opatření na podporu šetrné dopravy.Podle pražského sdružení Cyklistika a energie budoucnosti (CEB) se v této mimořádné situaci jednoznačně osvědčilo jízdní kolo, které je nyní často nejrychlejším a nejspolehlivějším způsobem přepravy po městě. Počet cyklistů v pražských ulicích se podle CEB po povodních znatelně zvýšil. "Přestože byla MHD zpočátku zdarma, řada lidí zvolila kolo. Přímo v centru vznikla zóna bez aut, čehož okamžitě využily stovky cyklistů a bruslařů na kolečkových bruslích,” sdělil Daniel Mourek ze sdružení CEB. Sdružení proto vyzývá magistrát k výraznější podpoře cyklistiky v podobě budování oddělených cyklostezek, instalování stojanů na kola a dalším zlepšování podmínek a bezpečnosti pro cyklisty.
Zvýšený zájem o jízdu na kole bude podle CEB trvat, dokud nebude zcela zprovozněno metro. Toho by měl magistrát využít a přijmout opatření, která zájem o tento šetrný způsob dopravy podpoří. To že v Praze existuje zvýšený potenciál rozvoje cyklistiky, kterému však brání nevhodné podmínky, ukázal i průzkum provedený na objednávku Ústavu dopravního inženýrství hl. m. Prahy letos na jaře. Například téměř 40% dospělých respondentů v něm uvedlo, že by do školy nebo zaměstnání jezdili na kole častěji než v současnosti, pokud by pro to byly ve městě vhodnější podmínky.
Šetrné dopravní řešení však nespočívá pouze v podpoře cyklistické dopravy. Podle Centra pro dopravu a energetiku (CDE) popovodňová situace naznačila i další možnosti řešení zvýšené dopravní zátěže hlavního města. Podle CDE by v Praze měla být zachována některá mimořádná opatření, která magistrát po povodni zavedl. Zejména výrazné omezení vjezdu automobilů do historického centra nebo vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy by měly zůstat v Praze natrvalo. Tato opatření na zklidňování dopravy - omezení pro automobily a podpora veřejné dopravy – jsou podle CDE běžnou součástí politiky řady světových měst (příkladem může být švýcarský Curych nebo dánská Kodaň), která by měla být Praze vzorem. "Popovodňová situace umožnila v Praze zavést opatření, ke kterým by se jinak magistrát sotva odhodlal. Pokud mají povodně kromě obrovských škod přinést i něco pozitivního, je třeba tato opatření zachovat natrvalo. Sníží se tak dopravní zatížení Prahy," uvedl Aleš Kuták z Centra pro dopravu a energetiku.