| Fair Trade – spravedlivý obchod5. 5. 2003Tomáš Tožička [Econnect] -
 
 
  I přesto, že otázky rozvojové problematiky jsou v České republice na okraji 
  zájmu společnosti i médií, existují i u nás skupinky lidí, které se o pomoc 
  nejchudším zemím naší planety aktivně zajímají, nebo se na ní i aktivně podílejí. 
  Jednou z rozšířených činností je i zřizování a provoz obchůdků jednoho světa. 
  Tyto, většinou malé krámky, se orientují na dovoz a prodej zboží v rámci takzvaného 
  Fair Trade – spravedlivého obchodu. Co je spravedlivý obchod  Spravedlivý obchod je jednou z těch aktivit, které se snaží pomáhat lidem 
  v místě, kde žijí, tím, že jim umožňuje vyvážet jejich výrobky a produkci do bohatých 
  zemí. Při nákupu a vývozu se dbá na to, aby výrobce, vývozce a konečný prodejce 
  byli v rovném postavení a spravedlivě se dělili o zisk. Ve skutečnosti je to 
  tak, že většina prodejců hradí z prodeje zboží Fair Trade pouze náklady a
  mnohdy pracují jako dobrovolníci. V rámci Fair Trade se může prodávat 
  pouze zboží a komodity, při jejichž výrobě byly dodržovány pracovní standardy 
  dle Mezinárodního úřadu práce OSN (ILO).  Vznik a rozvoj Dnes již i u nás lidé vědí o nelidských podmínkách, za kterých se ve třetím světě 
  vyráběly a mnohdy ještě vyrábí značkové výrobky renomovaných firem. Stále 
  je však dost lidí, kterým nevadí, že svůdné šaty od známého návrháře či sportovní 
  obuv, s níž se tak báječně běhá, vyráběly negramotné děti, které neznají nic 
  jiného než fabriku, kde usínají pod špinavými mašinami. V šedesátých letech si pár aktivistů řeklo, že musí existovat alternativa. Byli to většinou lidé, kteří se aktivně zabývali rozvojovou pomocí a spoluprací. Zpočátku lidé, kteří přiváželi pomoc
  či pracovali v rozvojových zemích nejen dováželi, ale také začali vyvážet zboží. 
  Nejprve se toto zboží prodávalo mezi podporovateli rozvojových projektů a peníze 
  sloužily na další činnost. Později, když se výrobky staly populárními, je začali nabízet 
 i širší veřejnosti. V té době se jednalo především o drobné rukodělné produkty 
  drobných řemeslníků – sošky, ozdoby, oděvy.  V sedmdesátých letech postupně vznikaly v řadě rozvinutých zemích rozvojové 
  projekty, které se soustředily na dovoz takovéhoto zboží a jeho následný prodej. 
  Cílem bylo dát drobným výrobcům v chudých zemích udržitelnou možnost obživy 
  za spravedlivých podmínek. Na západě začaly vznikat velkoobchodní společnosti, 
  které zboží kupovaly a dovážely. Zároveň s tím vznikaly sítě obchodů, které 
  se na prodej tohoto zboží orientovaly pod tehdy oblíbeným jménem – obchod třetího 
  světa. Tak dostal Fair Trade svou strukturovanou podobu. Byly podporovány výroby 
  drobných družstev, velká pozornost se věnovala ženám, jejichž produkce je obvykle na 
  trhu silně znevýhodněna. K výrobkům jsou tištěny informační materiály, z nichž 
  se kupující může ve stručnosti dozvědět něco o zemi původu i o výrobci.  Od výrobků ke komoditám  Postupem času si pracovníci Fair Trade Organizací (FTO) začali více všímat 
  také problémů na trhu s komoditami, které se zpočátku jevily jako příliš velké 
  sousto. Podnětem se nepochybně stala rostoucí krize na trhu kávou.   Káva je po ropě druhou nejobchodovanější komoditou. Jako taková se stala také 
  předmětem zájmu západních vládní rozvojových agentur, především pak USAID. Ta 
  investovala mnoho milionů do rozvoje pěstování kávy v Latinské Americe. Výsledkem 
  bylo masivní odlesňování, zvětšování pěstebních ploch a používání pesticidů 
  zamořujících půdu i vodu. Nárůst produkce kávy způsobil tlak na ceny a tak, 
  aby se zabránilo kolapsu výroby, byl uzavřen International Coffee Agreement, 
  který garantoval minimální ceny na burze. Přesto začala produkce kávy pomalu 
  kolabovat, protože obchodníci tlačili nákupní ceny od výrobců dolů. Nakonec 
  celá dohoda zkolabovala a v roce 1989 minimální ceny kávy padly. To byl konec 
  pro mnoho farmářů, jimž nakonec nezbylo nic jiného, než přejít k pěstování drog.  FTO se od počátku osmdesátých let snažily podporovat 
  družstva malopěstitelů kávy. Začarovaný kruh úvěrů a pozdních plateb vyřešily 
  platbami předem a garancí odběru celé produkce. V oblastech, kde jsou odběrateli 
  kávy FTO, stále roste životní úroveň komunity, zvyšuje se gramotnost a zlepšují 
  se komunální služby. Po kávě přišel na řadu čaj, kakao, rýže, banány, výrobky přírodní medicíny, kosmetiky a podobně. 
  
Z malých obchůdků do supermarketů
 Popularita 
  výrobků Fair Trade rychle rostla a sítě obchůdků třetího světa, postupně přejmenované 
  na obchůdky jednoho světa, ani prodeje v kostelech či na dobročinných akcích 
  nestačily uspokojit poptávku. FTO začaly jednat s distributory, zda by neměli zájem nakupovat zboží 
  vyrobené a dovezené v rámci spravedlivého obchodu. Jednání se vedla i se zástupci 
  velkých prodejních řetězců. Jelikož popularita spravedlivého obchodu rostla 
  a stoupalo znechucení spotřebitelů nad otřesnými praktikami některých nadnárodních 
  společností v zemích třetího světa, rozhodly se některé společnosti zařadit 
  Fair Trade výrobky do svého sortimentu. Dokonce i takové řetězce jako Globus, 
  Rewe, Edeka a další mají v zemích EU Fair Trade kávu, čaj a kakao ve svém sortimentu.  Fair Trade jako ochranná známka S rozšířením poptávky po Fair Trade produktech a zvýšením počtu prodejců pracujících 
  na čistě komerčních principech se ukázalo nezbytným, aby všechny Fair Trade 
  výrobky byly označeny jednotnou známkou. Bylo tedy třeba sjednotit etikety používané 
  v různých zemích různými společnostmi a také se domluvit na pravidlech, podle 
  nichž budou tyto etikety přidělovány. Za tím účelem byla založena Fairtrade 
  Labelling Organizations International (FLOI). Toto sdružení vysílá své inspektory 
  k výrobcům, kteří na spravedlivém obchodě participují, nebo se jej chtějí zúčastnit. 
  
    | Značky FAIRTRADE pro 
        potraviny a koberce  
     Bez tohoto označení hrozí, že jsou koberce vyráběny dětmi ve špatných 
        podmínkách
 |  Aby výrobce dostal známku FAIRTRADE musí splňovat podmínky FLOI - mezi ně patří 
  především naplňování standardů ILO, rovné podmínky mužů a žen, spravedlivá mzda, 
  ekologicky nezávadná výroba či pěstování.Známku FAIRTRADE akceptují všichni prodejci, kteří se na spravedlivém obchodě 
  podílejí.
 Spravedlivý obchod dnes představuje sice malou, ale stále rostoucí položku 
  celosvětového obchodu. Navíc přináší prospěch jeho účastníkům a společenstvím 
  v málo rozvinutých zemích:Participujícím rodinám dává možnost výdělku na základě jejich vlastních schopností, 
  a umožňuje jim tak zlepšovat životní podmínky jejich vlastními silami. Zajišťuje 
  bezpečné a přiměřené pracovní podmínky
  Zajišťuje rovné podmínky zaměstnání a spravedlivé mzdy
  Odstraňuje dětskou práci a zaměstnancům umožňuje participovat na rozhodování
  Pomáhá chudým rozvíjet jejich vlastní aktivity, pracovní dovednosti a zvyšovat 
  jejich schopnosti při vytváření vlastních podnikatelských aktivit
  Ve svých důsledcích zlepšuje zdravotní péči, základní vzdělávání, podmínky bydlení 
  i přístup k nezávadné vodě
  Spotřebitelům pak dává jistotu nákupu výrobků, kterými není ničena příroda, 
  které jsou zdravotně nezávadné a šetří přírodní zdroje
  Eticky a esteticky následně pomáhá zvyšovat povědomí o problémech chudých částí 
  naší planety a lidem z bohatých zemí dává možnost se tím nejjednodušším způsobem 
  – uvědomělou spotřebou - podílet na jejich rozvoji. 
Tomáš Tožička 
 
 |