Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Projekt podpořený ČRA upozorňuje českou veřejnost na skutečnost, že klimatická změna zhoršuje genderovou nerovnost

4.2.2025
Praha [Česká rozvojová agentura]
Autor: Filip Šebek

Klimatická změna je jedním z nejpalčivějších problémů naší doby. Letošní nárůst klimatických katastrof a rekordní vedra nejen v rozvojových zemích jsou toho důkazem. Vztah mezi klimatickou změnou a nerovnostmi mezi pohlavími je však stále málo známým faktem. Česká rozvojová agentura proto podpořila osvětový projekt organizace CARE Česká republika, který se snaží prostřednictvím každodenních příběhů žen a dívek z rozvojových zemí motivovat českou veřejnost k hlubšímu pochopení dopadů klimatické změny zejména na nejzranitelnější skupiny.

Projekt s názvem Klimatická změna diskriminuje - Příběhy žen z rozvojových zemí pod tlakem klimatické změny a jejich řešení, realizuje CARE Česká republika ve spolupráci s globální sítí přímých příjemců, expertů a kolegů z CARE International. Projekt reaguje na nízkou informovanost a zájem české veřejnosti o globální souvislosti a rozvoj a zároveň o fakt, že klimatické změna má výrazně vyšší dopad na ženy a dívky a je tak nejen ekologickou, ale i genderovou krizí. Jak vyplývá z průzkumu, který realizovala Masarykova univerzita v Brně v roce 2021, povědomí o klimatické změně má víc než 80 % oslovených respondentů. Jak ji řešit ale neví ani polovina z nich. Z tohoto důvodu je projekt zaměřený na posilování povědomí české veřejnosti o tématu, specificky ve vztahu k dopadům na ty nejvíce zranitelné. Ženy v první linii v rozvojových zemích a příklady řešení, které tyto ženy přináší.

Z řady příkladů dokládajících souvislosti mezi klimatickou krizí a genderovou nerovností je možné uvést např. souvislost mezi přírodními katastrofami, prohlubujícím se globálním oteplováním, a nárůstem předčasných a nucených sňatků v určitých regionech světa. V Bangladéši se v letech, kdy vlna veder trvala déle než třicet dní, počet sňatků dívek ve věku 11 až 14 let zvýšil o 50 %. V roce 2021 trpělo hladem o 150 milionů žen více než mužů. Ženy tvoří vysoké procento chudých komunit, které jsou silně závislé na místních přírodních zdrojích ovlivněných změnou klimatu. Ženy například převládají ve světové produkci potravin (50-80 procent).

„Ženy jsou primárně zodpovědné za časově náročnější domácí práce. Například když se během sucha, které postihlo Somálsko v roce 2017, stávaly vodní zdroje stále vzácnějšími, CARE týmy kromě jiného pomáhaly patnáctileté dívce, která musela chodit sedm hodin denně, aby našla vodu. Sedm hodin denně! Čas, který by tato mladá dívka měla věnovat svému vzdělání. Ženy mají také omezený přístup k environmentálním službám a jejich účast na rozhodování je zanedbatelná. V důsledku toho jsou ženy méně schopné čelit změně klimatu. Například pouze 34 % členů Konference smluvních stran (COP) v roce 2021 byly ženy,“ říká strategická ředitelka CARE Česká republika Katarína Král.

Osvětová kampaň zacílená na českou veřejnost měla více podob. Spolupráce s influencery a výstavy velkoformátových fotek s doprovodnými akcemi ve veřejném prostoru např. umožnily, aby se téma klimatické změny v kontextu dopadu na ženy a dívky dostalo k široké české veřejnosti, která používá sociální sítě a pohybuje se ve městech. Pro výstavy byl vybrán mix městských parků a obchodních center ve čtyřech českých městech. Cílem kampaně bylo zpřístupnit osvětové sdělení projektu zhruba 3 milionům lidí z cílové skupiny a oslovit z nich cca 1 milion. Na základě zkušeností z dřívějších kampaní tým CARE ČR předpokládá, že až 10 % oslovených se interaktivně zapojí do projektových aktivit, jako je osobní účast na akcích, vyplnění online dotazníků, výzva k akci, odběr informačních materiálů, dobrovolná podpora nebo sdílení komunikačních sdělení.

„Máme k dispozici komplexní vizuální identitu, kterou vhodně adaptujeme pro české publikum. Pro osvětový program jsme zvolili mix komunikačních nástrojů, abychom oslovili co nejvíce lidí z naší cílové skupiny. Osvětová kampaň proběhla v online i tradičních médiích pomocí výrazných vizuálů, článků, příběhů a videí, které zachycují život žen z rozvojových zemí ovlivněných klimatickou změnou. Jedná se o autentické příběhy každodenního života i inspirativní příklady řešení,“ přibližuje některé z podob osvětové kampaně Katarína Král.

Hlavní téma kampaně, které je svým způsobem stále překvapující, je založené na silných číslech, faktech a působivých osobních příbězích konkrétních žen z Vietnamu, Filipín, Bangladéše, Ekvádoru, Keni a také Zambie, kde jsou využity i projekty podpořené ČRA. Osvětová kampaň využila i inovativní praktická řešení, která vyvinuly školy agroekologie a ekologického zemědělství CARE k ochraně životního prostředí. Například zajímavé “triky” farmářek čelících klimatické změně, jako je používání rostlin coby přírodních pesticidů či využívání alpaka vlny k filtrování a úspoře vody.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz