Více než polovina romských dětí nepatří do zvláštních škol!
9.10.2001
PRAHA [Václav Šneebrger - Step by Step Česká republika]
Autor: Vaclav Sneberger
Program Reintegrace romských žáků je realizován organizací Step by Step Česká republika od roku 1999 díky podpoře Open Society Institut New York na pěti zvláštních školách v České republice ( Praha, Ostrava, Kladno, Brno, Ústí nad Labem), kde je vysoké procento romských dětí. V programu je zapojeno i Maďarsko, Slovenská republika a Bulharsko. Výsledky v partnerských zemích jsou srovnatelné se zjištěními v České republice.
Výsledky
Nezávislý výzkum, realizovaný v rámci programu Step by Step ČR - Reintegrace romských žáků potvrdil, že více než polovina žáků zvláštních škol by byla dnes s menší či větší podporou úspěšná v základních školách. Pro tyto žáky se nám podařilo najít základní školy, které je po důkladné profesní přípravě pedagogů, tedy vzdělávacích seminářích a odborné supervizi, přijmou a zajistí tak hladký přechod těchto dětí.
V některých lokalitách chceme nadále podporovat vnitřní změny zvláštní školy na školu, která nabízí více vzdělávacích programů (ZVŠ,ZŠ, přípravné ročníky) a tento systém je plně prostupný tak, aby mohl pružně reagovat na potřeby a možnosti dítěte. Toto by nebylo možné bez podpory MŠMT, které celý program schválilo jako experimentální.
Ministerstvo školství v této problematice učinilo mnoho konstruktivních kroků, které cílům programu napomáhají. Co však selhává je důsledné dodržování legislativy a informovanost veřejnosti, jak ze strany orgánů státní správy i škol samotných směrem k rodičům.
Cíle programu Reintegrace romských žáků:
Na pilotní skupině žáků ověřit procento dětí, které ve zvláštní škole dosahují výsledků srovnatelných ze základní školou a k tomuto přispět i změnou stylů učení těchto dětí implementací vzdělávacího programu Začít spolu do tříd zvláštních škol a zajistit tak maximální rozvoj dětí.
Zajistit hladký přechod těchto dětí do hlavního proudu vzdělávání a tyto modely pak nabídnout ostatním organizacím a institucím.
Zatímco první z cílů se zejména díky tvrdé práci učitelů podařilo naplnit, přechod těchto dětí v současné době probíhá.
Prostředky a realizace:
Implementace vzdělávacího program Začít spolu
Podpořit a umístit do tříd pilotních škol asistenta učitele/ rodinného koordinátora z řad Romů
Zapojit rodiče a komunitu do procesu vzdělávání
Vzdělávat učitele v metodologii multikulturní a protipředsudkové výchovy a vzdělávání.
Vzdělávat děti na úrovni jejich schopností nikoliv předepsaných osnov, tedy důsledně individualizovat výuku.
Realizovat výzkum ověřující cíle programu
Prezentace výsledků mezinárodního programu a jednání o možných řešeních by měla být nápomocna i mezinárodní konference o vzdělávání Romů v Budapešti 3.-4.12.2001, za účasti vysokých státních představitelů zemí, ve kterých program probíhá a velkých světových institucí EU, OECD. World Bank. Za Českou republiku byl pozván premiér Miloš Zeman, ministr školství Eduard Zeman a vysocí úředníci jeho resortu.
V Praze dne 3.10.2001
Pro více informací prosím kontaktujte:
Mgr. Václav Šneberger
ředitel SbS Česká republika
Prokopova 9, 130 00 Praha, 3
Tel: 0603 847474, 02/22781953