Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Pro odsun nádraží v Brně lze letos čekat značné kácení dřevin

22.9.2025
[Děti Země]

V centru města a v Židenicích se má kácet více než sto dvacet stromů a téměř hektar keřů


V souvislosti s odsunem nádraží v Brně za asi sedmdesát tři miliard korun povolily dva úřady letos v únoru kácení 122 stromů a keře na ploše asi 0,9 hektarů, a to pro část Bulváru v délce tři sta metrů v centru města a dále pro modernizaci železniční trati v délce čtyř sta metrů v Židenicích.

Obou řízení se účastnily i Děti Země, které mj. upozornily na absenci podkladů ve spise a na různé rozpory, které byly zčásti odstraněny.

„Výsledky obou řízení o kácení dřevin, které pro Bulvár trvalo dva roky a pro trať jeden a půl roku, sice nejsou úplně podle našich představ, neboť v centru Brna se zbytečně kácelo od srpna a v Židenicích se mají sázet nepůvodní druhy dřevin, nicméně je akceptujeme, takže zaslání žalob proti magistrátu neplánujeme,“ uvádí předseda Dětí Země Miroslav Patrik, které odsun nádraží v Brně k řece Svratce kritizují více než dvacet dva let.

Na Brně-střed se mají mezi ulicemi Opuštěná a Uhelná stavět základy části Bulváru v délce tři sta metrů směrem k nové budově odsunutého nádraží, takže se již vykácelo 16 stromů a keře na ploše asi 0,46 hektarů v celkové hodnotě 267,6 tisíc korun.

Řízení o kácení probíhalo dva roky, neboť se do října 2024 čekalo na biologické hodnocení, a skončilo na konci června 2025 rozhodnutím brněnského magistrátu, který zamítl odvolání Dětí Země. Dřeviny se po 1. srpnu již vykácely. Nově se má vysadit 26 platanů za asi 947,8 tisíc Kč.

„Délku řízení dva roky ovlivnila hlavně absence biologického hodnocení, které sice zjistilo výskyt čtyř zvláště chráněných druhů živočichů, ale nikoliv škodlivý zásah stavby. Důležité také je, že ekologická újma za kácené dřeviny je patřičně kompenzována výsadbou vzrostlých 26 platanů podél Bulváru a že ke kácení došlo až po vydání pravomocného povolení. Naopak se nám nelíbí, že se kácet mohlo od 1. srpna do 31 března, nikoliv až od 1. listopadu, což mohlo být způsobené tlakem města Brna pod vedením ODS a developerů,“ uvádí Patrik.

V Brně-Židenicích má proběhnout modernizace železniční trati délky čtyři sta metrů podél ulice Klíny ze dvou kolejí na čtyři a dále i dvou mostů s výstavbou protihlukových stěn, takže na náspu se má vykácet 106 stromů a keřů na ploše asi 0,45 hektarů.

Řízení o kácení probíhalo devatenáct měsíců a skončilo v polovině srpna 2025 rozhodnutím brněnského magistrátu, který zamítl druhé odvolání Dětí Země. Dřeviny se nyní mohou od 1. listopadu do 31. března kácet. Nově se má vysadit 39 stromů a 3.968 keřů za asi 4,1 mil. Kč.

„Rozhodnutí sice správně zohlednilo podmínky povoleného škodlivého zásahu do biotopů deseti zvláště chráněných druhů živočichů, kácet se má až po vydání pravomocného povolení stavby a až od 1. listopadu do 31. března, nicméně náhradní výsadba neodpovídá ekologické újmě, neboť se údajně nenašly vhodné pozemky. Navíc se nám nepodařilo nahradit výsadbu všech 31 nepůvodních druhů jilmů třeba za lípy či javory a ani výsadbu asi tisícovky asijského kultivaru šeříku za zimolez, dřín či ptačí zob,“ popisuje výsledek řízení Patrik.

Podle Centrální komise Ministerstva dopravy z 30. dubna 2024 mají být náklady na odsun nádraží 72,9 mld. Kč a stavět se má údajně v letech 2028 až 2035, takže jeho dokončení do roku 2012 či roku 2026 byly jen pohádky.


* * * * * * * * * * *


I. Řízení o povolení výstavby 1. etapy ulice Bulvár délky 300 metrů v centru Brna s propojením ul. Opuštěná a Uhelná se 14 SO (6/2023-6/2024): https://mapy.com/s/kehavunake


30.06.2023 = SM Brna zasílá žádost
18.01.2024 = MM Brna vydává stavební povolení
19.02.2024 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
06.06.2024 = KÚ v Brně odvolání Dětí Země zamítá pro opožděnost


II. Řízení o umístění a povolení výstavby 1. etapy ulice Bulvár délky 300 metrů v centru Brna s propojením ul. Opuštěná a Uhelná s 10 SO (6/2023-6/2024): https://mapy.com/s/kehavunake


30.06.2023 = SM Brna zasílá žádost
21.03.2024 = MM Brna vydává území a stavební rozhodnutí
22.04.2024 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
06.06.2024 = KÚ v Brně odvolání Dětí Země zamítá pro opožděnost


III. Řízení o povolení kácení 16 ks stromů a keřů na ploše 4.568 m2 pro výstavbu 1. etapy ulice Bulvár délky 300 metrů v centru Brna s propojením ul. Opuštěná a Uhelná (6/2023-6/2025): https://mapy.com/s/kehavunake


13.06.2023 = SM Brna zasílá žádost o povolení kácení
28.06.2023 = ÚMČ Brno-střed sděluje zahájení řízení
24.07.2023 = Děti Země se účastní místního šetření
31.07.2023 = Děti Země zasílají vyjádření
11.08.2023 = ÚMČ Brno-střed řízení přerušuje do 15.08.2024 k vyjasnění, zda je nutné povolit škodlivý zásah
05.08.2024 = ÚMČ Brno-střed řízení přerušuje do 31.12.2024 k vyjasnění, zda je nutné povolit škodlivý zásah
24.01.2025 = Děti Země zasílají vyjádření
07.02.2025 = ÚMČ Brno-střed povoluje kácení od 01.08.2025 s náhradní výsadbou 26 ks stromů
04.03.2025 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
24.03.2025 = Děti Země zasílají důvody svého odvolání
30.06.2025 = MM Brna odvolání Dětí Země zamítá


IV. Řízení o povolení modernizace železniční trati délky 400 metrů v Brně-Židenicích se 2 SO (8/2023-3/2024): https://mapy.com/s/huvuluture


29.08.2023 = Správa železnic zasílá žádost o povolení 2 SO
02.01.2024 = Děti Země zasílají vyjádření
19.03.2024 = MM Brna vydává stavební povolení


V. Řízení o povolení modernizace železniční trati délky 400 metrů v Brně-Židenicích se 4 SO (11/2023-3/2024): https://mapy.com/s/huvuluture

20.11.2023 = SM Brna zasílá žádost o povolení 4 SO
18.03.2024 = MM Brna vydává stavební povolení


VI. Řízení o povolení škodlivého zásahu modernizace železniční trati délky 400 metrů v Brně-Židenicích do biotopů 10 zvláště chráněných druhů živočichů (5/2023-2/2024): https://mapy.com/s/huvuluture


24.05.2023 = Správa železnic zasílá žádost o povolení zásahu
15.06.2023 = KÚ v Brně sděluje zahájení řízení
07.08.2023 = Děti Země zasílají vyjádření
30.08.2023 = KÚ v Brně povoluje škodlivý zásah
21.09.2023 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
27.11.2023 = Děti Země zasílají důvody svého odvolání
14.02.2024 = MŽP rozhodnutí mění doplněním další podmínky a odvolání Dětí Země zamítá


VII. Řízení o povolení kácení 106 ks stromů a keřů na ploše 4.488 m2 pro modernizaci železniční trati délky 400 metrů v Brně-Židenicích (1/2024-8/2025): https://mapy.com/s/huvuluture


31.01.2024 = Správa železnic zasílá žádost o povolení kácení
13.02.2024 = ÚMČ Brno-Židenice sděluje zahájení řízení
12.04.2024 = Děti Země zasílají vyjádření
26.06.2024 = ÚMČ Brno-Židenice povoluje kácení s náhradní výsadbou 39 ks stromů a 5.373 ks keřů
29.07.2024 = Děti Země zasílají odvolání
21.11.2024 = MM Brna rozhodnutí ruší
20.02.2025 = ÚMČ Brno-Židenice povoluje kácení od 01.11.2025 s náhradní výsadbou 79 ks stromů a 3.968 ks keřů
25.03.2024 = Děti Země zasílají blanketní odvolání
14.04.2024 = Děti Země zasílají důvody svého odvolání
14.08.2025 = MM Brna rozhodnutí potvrzuje odvolání Dětí Země zamítá


VIII. Stručná historie diskusí o poloze nádraží v Brně a jeho schvalování (1987-2018)


1987 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 1 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2002 (06.05.) = usnesení vlády č. 457 o poloze nádraží podle územního plánu Brna
2002 (04.07.) = smlouva mezi MDS, SM Brnem a JMK o financování nového nádraží

2004 (leden) = studie proveditelnosti č. 2 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně
2004 (11.03.) = zahájení sběru podpisů za referendum pro nádraží v centru
2004 (20.04.) = kritické prohlášení 19 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (1)
2004 (21.06.) = změna ÚP Brna pro výstavbu odsunutého nádraží
2004 (19.07.) = předání petice s 24.686 podpisy za referendum s volbami do JmK
2004 (09.10.) = místní referendum č. 1 o poloze nádraží (25 % účast, 86 % pro nádraží v centru= 67.440 voličů)
2004 (15.-16. 10.) = volby do zastupitelstva JmK

2005 (13.01.) = vydání stanoviska SEA pro odsun nádraží: 4 varianty
2005 (14.10.) = vydání stanoviska EIA pro odsun nádraží: 1 varianta
2005 (09.12.) = zahájení územního řízení pro odsunuté nádraží (1. etapa = 20,4 mld. Kč)

2006 (duben) = dostavba odsunutého nádraží podle plánu Brna má být v září 2012
2006 (listopad) = studie proveditelnosti č. 3 (aktualizace č. 2) ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2007 (březen) = studie OK NvC a externích expertů o nádraží v centru u Nových Sadů
2007 (září) = multikriteriální analýza o výhodnosti nádraží v centru, než odsunutém
2007 (říjen) = kritický expertní posudek CDV o odsunutém nádraží
2007 (01.11.) = kritické prohlášení 30 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (2)

2008 (12.12.) = Krajský soud v Brně ruší územní rozhodnutí č. 1 (žalobci: 2 občanská sdružení a 13 osob)

2011 (březen) = studie proveditelnosti č. 2 pro SJ kolejový diametr
2011 (září) = urbanistická a architektonická studie o nádraží v centru
2011 (listopad) = finanční studie o modernizaci nádraží v centru v 1. etapě za 10 mld. Kč
2011 (prosinec) = studie proveditelnosti č. 4 ve prospěch odsunutého nádraží v Brně

2012 (leden) = kritické prohlášení 27 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (3)
2012 (30.09.) = termín dostavby odsunutého nádraží podle plánu Brna z dubna 2006
2012 (květen) = zahájení prací na dopracování varianty odsunuté a v centru pro studii proveditelnosti č. 5

2013 (18.09.) = vydání územního rozhodnutí č. 3
2013 (25.10.) = odvolání proti územnímu rozhodnutí č. 3, o němž má rozhodnout Magistrát města Brna

2014 (21.01.) = zahájení sběru podpisů za referendum č. 2 o nádraží
2014 (březen) = dokončení prací na dopracování varianty odsunu a v centru pro studii proveditelnosti č. 5
2014 (01.08.) = předání petice s 21.083 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (01.09.) = předání petice s dalšími 5.813 podpisy na vyhlášení referenda č. 2 s volbami do obcí v říjnu 2014
2014 (17.10.) = Krajský soud v Brně prohlašuje návrh na vyhlášení referenda č. 2 za bezvadný
2014 (22.10.) = Rada města Brna doporučuje svolat referendum č. 2 na sobotu 24. 1. 2015 od 8 do 22 hodin
2014 (25.11.) = Zastupitelstvo města Brna vyhlašuje referendum č. 2 společně s volbami do zastupitelstva JmK

2015 (20.05.) = smlouva mezi SŽDC, s. o., a firmami SUDOP Brno, s.r.o., Moravia Consult Olomouc, a.s., a AF-CityPlan, s.r.o., o vypracování studie proveditelnosti č. 5 o nádraží v Brně (vyřazenou firmou je HELIKA, a. s.)
2015 (červen) = kritické prohlášení 24 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (4)

2016 (září) = stanovisko 6 autorů varianty „Pod Petrovem“, že jde o jednu z variant nádraží v centru
2016 (04.10.) = kritické prohlášení 32 expertů k Železničnímu uzlu Brno v odsunuté variantě (5)
2016 (07.-08.10) = volby do zastupitelstva JmK společně s referendem č. 2 o poloze nádraží a o způsobu výběru varianty (24 % účast, 81 % pro nádraží v centru= 59.211 voličů)

2017 (31.10.) = SŽDC, s. p., předává studii proveditelnosti č. 5 Brnu, JmK, SFDI, MD a JASPERS k vyjádření

2018 (15.01.) = zastupitelé JmK doporučují variantu Ac za cca 45,5 mld. Kč
2018 (27.02.) = zastupitelé Brna doporučují variantu Ac s výstavbou Severojižního kolejového diametru
2018 (30.05.) = Centrální komise Ministerstva dopravy doporučuje variantu Ab záměru za cca 43 mld. Kč
2018 (10.07.) = česká vláda schvaluje odsun nádraží ve variantě Ab za cca 43 mld. Kč a bez SJKD
2018 (10.12.) = Krajský úřad JčK odvolání č. 3 zamítá, takže územní rozhodnutí se stává pravomocným

2024 (30.04.) = Centrální komise Ministerstva dopravy schvaluje zvýšení nákladů záměru na 72,9 mld. Kč
2024 (02.10.) = Ministerstvo životního prostředí zveřejňuje oznámení EIA pro záměr „Železniční uzel Brno“
2024 (18.12.) = Ministerstvo životního prostředí vydává závěry zjišťovacího řízení se 4 podmínkami, podle nichž se má vypracovat dokumentace EIA, která bude mj. obsahovat aktuální biologické hodnocení

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz