Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - vše
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Lidé, kteří dostali v Angole pomoc před nejhorším suchem, zvládli katastrofu lépe

29.10.2025
LUANDA [Člověk v tísni]

Když se řekne humanitární pomoc, představíte si zřejmě záchranu lidských životů a podporu komunit v průběhu katastrofy nebo po ní. Pokud ale víme, že se krize blíží, proč čekat? V roce 2024 jsme pomáhali nejchudším lidem z Angoly ještě předtím, než je zasáhlo ničivé sucho. Pak jsme zkoumali, zda je taková pomoc předem skutečně efektivnější a místní lidi ochrání.

Jižní Afrika, včetně části Angoly, se potýká s nejhorším suchem za posledních více než čtyřicet let. Od počátku roku 2024 fenomén El Niño drasticky snížil srážky v provinciích Huíla, Cunene a Namibe, a zanechal tak více než 1,2 milionu lidí bez spolehlivého přístupu k pitné vodě. Odhaduje se, že 80 % vodních zdrojů napříč zasaženými provinciemi nefungovalo a rodiny musely chodit kilometry pěšky pro vodu.

Tentokrát se naše podpora od klasické humanitární pomoci lišila.

Společně s naší partnerskou organizací World Vision jsme se rozhodli jednat předem, abychom místním pomohli připravit se na nejhorší. S podporou START Network jsme opravili 18 vodních zdrojů v Humpatě a Chibii před začátkem toho největšího sucha, čímž jsme zajistili 4 100 rodinám pravidelný přístup k pitné vodě. Dalších 24 vodních zdrojů jsme opravili za podpory CERF poté, co sucho udeřilo naplno.

Když přišla nejhorší krize, vodní systémy už byly opravené – vrty byly vybavené solárními čerpadly, nádržemi a funkčními kohoutky.

Abychom rodinám pomohli bezpečně přepravovat a skladovat vodu, rozdali jsme 4 360 kanystrů a kbelíků. Každá rodina obdržela jeden kanystr na přepravu vody a jeden kbelík na skladování, což jim umožnilo vytvořit si doma zásoby. Rodiny nemusely pro vodu chodit každý den.

"Kanystr používáme k nabrání vody z řeky, k donesení domů a k uskladnění do kbelíku. Dříve jsem nabírala vodu do malého vědra nebo plechovky. Jsem za tyto věci vděčná," řekla Cunga Vuringo.


Výsledky, které dělají rozdíl

Abychom ověřili užitečnost této formy pomoci, provedli jsme komparativní studii, která hodnotila tři skupiny lidí:
1. Pomoc předem (tzv. anticipatory action): Tyto skupiny obdržely podporu před největším suchem.
2. Humanitární pomoc: Tito lidé dostali pomoc po vrcholu sucha.
3. Bez podpory: Těmto obyvatelům nebyla poskytnuta žádná forma pomoci.

Studie dospěla k závěru, že rodiny, kterým jsme pomohli před katastrofou měly:
• Vyšší odolnost: Lidé měli během sucha lepší přístup k pitné vodě, menší ztráty hospodářských zvířat a více potravin, protože mohli pokračovat v zemědělství.
• Menší problémy: Rodiny se cítily bezpečněji a měly větší kontrolu nad situací, protože nemusely chodit daleko pro vodu.
Celou studii najdete zde: https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/2676/file/start-study-report_final_july2025.pdf

„Samotní lidé oceňovali pomoc předem. Až 74 % dotázaných konzumovalo dvě nebo více jídel denně během měsíců nejhoršího sucha, ve srovnání s domácnostmi, které obdržely humanitární pomoc až v průběhu sucha (73 %) nebo těmi, které nedostaly žádnou podporu (54 %). Včasné kroky také zabránily ztrátám hospodářských zvířat," říká Pedro Mucano, jeden z autorů studie a programový ředitel Člověka v tísni v Angole.

Tento případ z Angoly ukazuje, že čekat se nevyplatí – jednat před krizí je efektivnější, méně nákladné a zachraňuje více životů.

"I když stále pomáháme těm, kteří jsou aktuálně v tíživé situaci, snažíme se zároveň pracovat tak, aby se do ní další rodiny vůbec nedostaly. Pomoc před tím, než se krize naplno rozvine, umožňuje lidem rozhodovat se o svých životech a přežít humanitární katastrofu s menším utrpením a ztrátou," vysvětluje Marcello Malavasi, ředitel Člověka v tísni v Angole.

Vzhledem k tomu, že se kvůli změně klimatu mění počasí a extrémní sucho přichází častěji, investice do systémů včasného varování a budování odolnosti jsou kroky, které dokáží skutečně pomáhat.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz