Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Ministr životního prostředí Petr Hladík zrušil nezákonné stanovisko MŽP k posouzení vlivů stavby dálnice z Jičína do Turnova na životní prostředí

14.12.2025
TURNOV [SOS Český ráj]
Autor: Jan Piňos, tel: 720 552 888

Ministr Petr Hladík zrušil závazné stanovisko MŽP z roku 2021 k posouzení vlivů uvažované dálnice z Jičína do Turnova na životní prostředí. Hospodářským novinám to sdělila tisková mluvčí MŽP Veronika Krejčí (1). K rozhodnutí ministra došlo na základě květnového podnětu koalice spolků SOS Český ráj zaslaného ministrovi (2) a říjnového doplnění podnětu (3). Písemné rozhodnutí ministra prostřednictvím svého právního zástupce JUDr. Miloše Tuháčka zatím SOS Český ráj neobdrželo. Zprávu o události přinesly poněkud nepřesně jako první Hospodářské noviny.

Investor sporné stavby, vůči níž sílí výhrady občanů i odborníků, má tak zatím splněn pouze první bod z deseti kroků nezbytných ke zprovoznění dálnice (4). Tvrzení investora, vedení Libereckého kraje a dalších zastánců dálnice Českým rájem „je rozhodnuto, nedá se už nic dělat“, je tedy mylné a manipulativní.

Ministr Petr Hladík učinil rozhodnutí v souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí (5). Dosavadní kladné stanovisko MŽP bylo nezákonné, resp. vzniklo na základě podkladů, které stály po odborné i procesní stránce mimo zákon. Podle zákona o EIA: „Účelem posuzování vlivů na životní prostředí je získat „objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí,… a přispět tak k udržitelnému rozvoji společnosti“… “Nebyly-li řádně identifikovány, popsány, posouzeny a vyhodnoceny všechny vlivy, které záměr může mít na životní prostředí, je závazné stanovisko EIA nezákonné, bez ohledu na to, kdo na nedostatečnost podkladů upozornil.“

Ministr Petr Hladík se tedy podle názoru SOS Český ráj jako strážce zákona a zájmů životního prostředí ani jinak zachovat nemohl. Titul článku HN "Ministr vyšel vstříc odpůrcům nové silnice..." je proto silně zavádějící. Ministr ve skutečnosti "vyšel vstříc" zákonu, což je jeho právo i povinnost.

Stejně tak je pochybné, resp. minimálně předčasné, co uvádí článek v HN, totiž že „proti ministrovu rozhodnutí existují opravné prostředky“ a že tedy nebude nutné nové posouzení vlivů na životní prostředí. Není dosud znám obsah rozhodnutí ministra, žadateli nebylo doručeno. Chce-li investor pokračovat v přípravě stavby, je podle odborného i právního názoru SOS Český ráj nezbytné, aby získal kvalitní podklady a řádně je projednal za účasti státních orgánů a veřejnosti podle zákona.

Právní zástupce koalice spolků SOS Český ráj JUDr. Miloš Tuháček k možnosti opravných přezkumů proti rozhodnutí ministra uvádí: „Ustálený právní výklad správního řádu a soudního řádu správního neumožňuje podat žalobu ani rozklad proti rozhodnutí ministra, kterým bylo zrušeno závazné stanovisko EIA. ŘSD tedy nebude moci dále pokračovat v procesu povolování stavby silnice I/35 Českým rájem, pokud nezíská nové závazné stanovisko EIA.”

Fakta a nezákonnost EIA

Koalice spolků SOS Český ráj zaslala letos 15. května ministru Petru Hladíkovi odborně i právně zpracovaný podnět ke zrušení závazného stanoviska EIA pro jeho nezákonnost (2). Podnět uvádí, že Dokumentace EIA a Posudek EIA jako dva pilíře zákonného procesu posuzování (6): 1) postrádají řádné posouzení vlivu záměru na ekosystémy, biodiverzitu a ekologické funkce krajiny a 2) proces projednávání Dokumentace a Posudku měl řadu zásadních právních vad.

Naprostou nedostatečnost odborných podkladů použitých pro závěrečné stanovisko MŽP vydané v roce 2021 za vrcholící covidové pandemie dále potvrdil posudek soudního znalce v oboru ochrana přírody a životního prostředí. Vznikl na základě podrobného půlročního mapování odborníků na trase zamýšlené dálnice. Koalice spolků SOS proto doplnila v říjnu svůj první podnět dalším podáním ministru Petru Hladíkovi (3).

Odborné i procesní nedostatky, jejichž výsledkem byla nezákonnost kladného stanoviska MŽP, jsou popsány v tiskových zprávách zveřejněných současně s podněty zaslanými ministru Hladíkovi (2) (3).

Komentář

Rozhodnutí ministra Petra Hladíka má řadu zcela nesporných pozitiv:

1) Občané a obce Českého ráje, Liberecký kraj i stát získávají prostor pro nalezení celospolečensky nejlepšího řešení

Rozhodnutí otevírá nové možnosti k nejlepšímu komplexnímu řešení dopravy v regionu. Je nutné kvalitně zdokumentovat a posoudit celospolečenské přínosy, náklady a rizika stavby dálnice Českým rájem i jižní variantou mimo něj. Jde o dopady na přírodu a krajinu, na životní prostředí obyvatel, na státní pokladnu, na turismus a místní ekonomiku. Jde o nejlepší řešení reálné dopravní situace i jejího vývoje, o posouzení vhodnosti terénu (7) a technické náročnosti stavby i o zapojování obyvatel a demokratičnost rozhodovacího procesu.

2) Odborné a transparentní nalezení nejlepší varianty

Dosud se jeví podle všech uvedených kritérií jako nejlepší řešení vést tranzitní automobilovou dopravu z Jičína do Liberce jižní variantou, tedy z Jičína kolem Sobotky do Mnichova Hradiště (8). Stavba dvou třetin této trasy je už v seznamu plánovaných státních dopravních staveb. Ministerstvo dopravy, ŘSD a Liberecký kraj však jižní variantu a priori odmítají. Nyní tedy vzniká prostor, aby skutečně prokázali oprávněnost svých námitek, nebo vzali jižní trasu vážně v úvahu, zvláště u vědomí rostoucího významu překážek na plánované trase Českým rájem (např. rizikový sesuvný svah na zastavěném okraji Turnova, jímž by měl procházet kilometr dlouhý tunel).

3) Šetrný postup

Rozhodnutí ministra je nejšetrnějším způsobem řešení sporu z hlediska času a vynaložených státních financí i dalších kapacit. Pokud by se odpůrci stavby dálnice domáhali zrušení nezákonného stanoviska MŽP soudem, znamenalo by to proces podstatně delší a stát by tak mezitím promarnil další prostředky na přípravu stavby. Odpůrci stavby dálnice Českým rájem by u soudu velmi pravděpodobně uspěli.

4) Řešení dopravní zátěže v obcích na silnici mezi Jičínem a Turnovem i v Turnově

Je naléhavě potřeba řešit místní dopravu a nespoléhat přitom na spornou a komplikovanou stavbu dálnice. Stát, Liberecký a Královéhradecký kraj by měly najít co nejdříve spolu s obcemi zatíženými dopravou na silnici I/35 z Jičína do Turnova řešení vhodné pro stavbu obchvatů. To stejné platí pro město Turnov, neboť dálnice by neznamenala obchvat města, ale průtah hustě obydlenými okraji města a zátěž pro tisíce tamějších obyvatel. Obchvaty jsou mnohonásobně rychlejší a levnější řešení než prosazovat dálnici Českým rájem navzdory tolika překážkám.

5) Klidné věcné řešení bez politického nátlaku

Není kam spěchat. Stát nemá prostředky ani na rozestavěné a přitom klíčové úseky dálnic. Je tedy bezdůvodné tlačit na stavbu výjimečně sporné dálnice Českým rájem, jejíž význam je i podle priorit ministerstva dopravy sotva v polovině seznamu.

6) Ministrův čin jako pozitivní příklad

Nakonec – významem však primárně: Ministr Petr Hladík prokázal pozitivní příklad respektu k právnímu řádu a právnímu státu i příklad občanské, profesní a politické statečnosti. To vše je u nás ve veřejném prostoru a zejména ve vysoké politice stále víc opomíjené.

RNDr. Jan Piňos, tiskový mluvčí koalice spolků SOS Český ráj, řekl:

„Český ráj dostal k Vánocům nejcennější dar - rozhodnutí ministra životního prostředí Petra Hladíka, jímž zrušil dosavadní nezákonné souhlasné stanovisko MŽP k posouzení vlivů stavby zamýšlené dálnice Českým rájem na přírodu, krajinu a životní prostředí. Oceňujeme, že se pan ministr zachoval jako čestný a statečný muž na svém místě, jako odborník i jako politik, jenž hájí zákon, právní stát a zájmy svěřeného rezortu. A zároveň se umí podívat na situaci z nadhledu, jen z něj je možné najít celospolečensky nejlepší řešení složité otázky podle mnoha hledisek a nikoli prosazovat úzce pojaté zájmy některé skupiny politiků, lobbistů nebo byznysmenů, jak je to dnes běžné. Jako aktivní lidé oceňujeme, že vnímá hlasy občanské veřejnosti.“

„Rozhodnutí ministra Petra Hladíka je velkým přínosem pro Český ráj i pro Liberecký kraj a stát. Dává prostor konečně odborně i demokraticky řádně posoudit spor o vedení regionální i tranzitní automobilové dopravy a najít celospolečensky nejlepší řešení podle řady kritérií. Patří k nim ochrana cenné přírody a krásné krajiny Českého ráje, životního prostředí pro 25 000 obyvatel, charakter terénu ovlivňující technickou složitost stavby i rizika problémů, náklady na stavbu, komplexní řešení regionální dopravy, zájmy turistického ruchu a místní ekonomiky. Dává také prostor konečně rychle a levně vyřešit stavbou obchvatů dopravní zátěž obcí na silnici z Jičína do Turnova.“

„Zatím nebyl prokázán žádný oprávněný veřejný zájem, který by odůvodňoval vedení tranzitní dopravy z Hradce Králové do Liberce srdcem Českého ráje, jedné z nejcennějších krajin naší země. V rozporu s principy právního státu je politickou silou prosazována nejničivější, nejsložitější a nejdražší varianta navzdory odporu občanů, přičemž existuje řešení podle všech kritérií lepší – jižní varianta z Jičína do Mnichova Hradiště.“

„Ředitelství silnic a dálnic by mělo vzít konečně vážně fakt, že se stavbou dálnice Českým rájem narazilo na velkou řadu zásadních překážek a nebagatelizovat jiná řešení. A stát, Liberecký a Královéhradecký kraj by měli řešit společně s obcemi ležícími na silnici z Jičína do Turnova obchvaty. Nemá-li stát peníze ani na dokončení klíčových rozestavěných dálnic, není nutné tolik tlačit na stavbu dálnice Českým rájem. A neústupní propagátoři dálnice by měli přestat opakovat, že se nedá už nic změnit, když v řadě deseti kroků nutných ke zprovoznění dálnice je zatím splněný jen jediný, první.


Kontakty:
RNDr. Jan Piňos, tiskový mluvčí koalice spolků SOS Český ráj, sos.cesky.raj@centrum.cz, janek.pinos@gmail.com, 720 552 888
JUDr. Miloš Tuháček, advokát, právní zástupce koalice spolků SOS Český ráj, tuhacek@akkt.cz, 606 215 619

Poznámky:
(1) https://byznys.hn.cz/c1-67824610-dalnice-i-35-pres-cesky-raj-musi-projit-novym-posouzenim-vlivu-na-zivotni-prostredi-ministr-hladik-k-nemu-zrusil-stanovisko
(2) https://www.sos-ceskyraj.cz/blog/10
(3) https://www.sos-ceskyraj.cz/blog/18
(4) schvalovací proces, https://www.sos-ceskyraj.cz/
(5) https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-100
(6) https://frankbold.org/poradna/zivotni-prostredi/zamery-ovlivnujici-zivotni-prostredi/eia/rada/co-je-eia
(7) Kilometr dlouhý tunel plánovaný okrajovou zastavěnou částí Turnova v Mašově a Pelešanech by vedl napříč sesuvným svahem. To představuje riziko pro zástavbu i tunel. Známý sesuv na dálnici D8 v Českém Středohoří znamenal zvýšení nákladů o cca miliardu korun a velké zdržení stavby.
(8) Největší výhodnost jižní trasy doložila i Studie proveditelnosti a účelnosti silnice R 35 od firmy Valbek z roku 2009, odborný podklad pro výběr trasy dálnice. Bohužel firma sama účelově zaměnila získané výsledky v závěru studie tak, aby nejlépe vyšla trasa Českým rájem. Firma Valbek to přiznala letos v září v dopisu Libereckému kraji.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz