Soutěž nabízí inspiraci, jak zklidnit dopravu ve městě či obci
26. 8. 2003 - [Doprava pro 21. století / Econnect]
Pod pojmem zklidňování dopravy se rozumí soubor opatření sloužících ke zvýšení bezpečnosti zejména chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy. Zahrnuje rovněž spravedlivější přerozdělení veřejného prostoru a zlepšení estetiky veřejných prostranství. Projekty zklidnění dopravy pomáhají předcházet zejména dopravním nehodám s nejtěžšími následky, u nichž je dosud u nás trend velmi neuspokojivý.
Soutěž má dvě kategorie - "města a městské části" a "obce". Do kategorie "města a městské části" bylo přihlášeno celkem dvanáct projektů, zbylé tři projekty budou soutěžit v kategorii "obce". Stejně jako loni je tedy poměr přihlášených projektů 4:1 ve prospěch měst. Zatímco do loňského prvního ročníku soutěže byly přihlášeny především projekty z Čech, letos naopak přišlo více přihlášek z Moravy a Slezska. Nejvíce - pět přihlášek - přišlo z Moravskoslezského kraje. Pardubický, Plzeňský a Zlínský kraj jsou každý zastoupen dvěma projekty, z Hradeckého, Olomouckého, Jihomoravského a Ústeckého kraje pak přišla jedna přihláška.
Petr Šmíd z programu Doprava pro 21.století k tomu říká: "Z relativně malého počtu přihlášek podaných obcemi usuzujeme, že realizace dopravu zklidňujících opatření je pro ně výrazně obtížnější než pro města s jejich silnějším finančním i odborným zázemím. Proto by stát měl - podobně jako je tomu např. v sousedním Rakousku - tato opatření výrazněji finančně i koncepčně podporovat. Zkušenosti ze zahraničí totiž jednoznačně potvrzují jejich pozitivní vliv na snižování nehodovosti v silniční dopravě."
Členové odborné komise navštěvují během prázdninových měsíců přihlášené projekty a v září rozhodnou o vítězích. Vyhlášení výsledků soutěže proběhne na Evropský den bez aut v pondělí 22. září 2003. Mezi oceněné projekty může komise rozdělit 300.000,-Kč z prostředků programu Doprava pro 21. století.
Příklady projektů z Moravy
Dvě moravská města - Vsetín a Nový Jičín a jedna obec - Těšetice na Hané do soutěže přihlásily zajímavá řešení silničních průtahů, upravených podle zásad zklidňování dopravy.
Těšetice na Hané leží na poměrně frekventované silnici II. třídy, spojující Olomouc s Konicí. Původně byla vozovka v obci 9 - 10 metrů široká a její technický stav byl havarijní. Ve stejně špatném stavu byly i úzké chodníky. Parkování vozidel nebylo nijak organizováno a bezbariérový pohyb handicapovaných občanů byl nemožný.
Při nutné rekonstrukci komunikace se obec nespokojila s pouhou obnovou vozovky, ale zároveň dosáhla zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu a estetické úrovně celého prostoru. V rámci projektu byla vozovka zúžena na šířku 6,5 m a na uvolněném prostoru byla jednak vysazena zeleň oddělující chodníky od vozovky, jednak zde byla vytvořena parkovací místa pro potřebu obyvatel. Celkové investiční náklady na rekonstrukci a zklidnění průtahu byly zhruba stejné, jako kdyby se pouze opravovala vozovka v původních parametrech.
"Většina obyvatel se zpočátku stavěla k akci spíše odmítavě, což bylo pravděpodobně způsobeno nedůvěrou k netradičnímu řešení a narušením života v obci během stavebních prací. To se ale rychle změnilo po dokončení a zprovoznění prvního úseku. Nyní je již názor občanů jednoznačně pozitivní. Náš dopravně zklidněný průtah se dokonce stal inspirací pro další obce - podobné úpravy se nyní provádějí v Grygově", říká starostka Těšetic paní Hana Rozsypalová.
Další dva soutěžní projekty tohoto typu ze Vsetína a z Nového Jičína jsou si v lecčem podobné: v obou případech jde o poměrně rozsáhlá opatření, jejichž výsledkem má být převedení většiny automobilové dopravy mimo historické a obchodní centrum města. Obě města také objevila kouzlo malých okružních křižovatek.
Doprava pro 21. století
Program Doprava pro 21. století je společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA, který chce přispět k tomu, aby dopravní politika v ČR zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu veřejné osobní dopravy, chodců a cyklistů za současného omezování růstu dopravy automobilové. Hlavním prostředkem, který Doprava 21 využívá k naplnění svých cílů, jsou granty udělované na podporu inovativních dopravních projektů.