Fronta na banány před obchodem Tesco upozorní na nedostatek etického zboží na českém trhu
11. 11. 2011 - BRNO [NaZemi – společnost pro fair trade]
82 procent českých zákazníků nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar. V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade. „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.
V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.
Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje," říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží.
„Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe.
Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.
AKCE: FRONTA NA BANÁNY
KDY A KDE: 15. listopadu, přesně 11 hodin, před nákupním centrem Nový Smíchov, z Andělu, Plzeňská 8.
Mezinárodní kampaň Za férové banány! se snaží upozornit na otřesné podmínky při produkci banánů a prosadit jejich zlepšení. Jednání s firmami probíhají především v rámci vícestranné iniciativy World Banana Forum, kde se vytvořily pracovní skupiny (jejichž členy jsou i firmy) řešící nejpalčivější problémy banánového průmyslu. Setkání pracovních skupin probíhá během roku, v únoru r. 2012 se celé fórum setká na společném jednání v Ekvádoru.
Cílem kampaně Za férové banány! je:
- pro zaměstnance banánových plantáží zajistit důstojné pracovní podmínky a zabránit porušování jejich lidských práv
- zabránit poškozování životního prostředí v místě produkce
- přimět české maloobchody, aby za rozumnou cenu nabídly banány s certifikací Fairtrade® svým zákazníkům