Nevídáno – hranice mezi viděním a neviděním
4. 10. 2002 - PRAHA [Econnect]
Proč v kostele musí být zvon?
Ačkoli dílo nevidomých není veřejnosti naprosto neznámé (největší galerie v Čechách řadí do programu sbírkové předměty a workshopy pro nevidomé) jedná se pravděpodobně o první celonárodní soutěž. Výstavy se účastnili dospělí i děti s různým stupněm zrakového postižení. Pro vidící mohou být díla překvapující co do množství užitých technik, tak i svým obsahem. Z velkého počtu trojrozměrných technik lze uvést koláže, sypané a paličkované struktury, ryté obrysy koňů, model letadla či figurek pro hraní šachu.
Za hranicemi našeho běžného "dívání se"
Počet technik je veliký i díky tomu, že pro nevidoucí je přirozené vnímat svět vícero smysly. To, co nelze ohmatat nemá žádnou podobu. To, co není slyšet neexistuje. Ne náhodou je na zvoničce hliněného kostela zvon. Nevidoucí umělci v díle automaticky zachycují vjemy, které jsou pro ně nejdůležitější. Nelze pochybovat, že díla vypovídají o tom, jaké je to za hranicemi našeho běžného "dívání se". Formou umění se dozvídáme více o zrakově postižených než v běžném životě. Výstavy Nevídáno je "setkáním", kde se formou uměleckých děl můžeme k nevidoucím přiblížit. Setkávání může přispět k odstranění častých předsudků a bariér.
Co je to hmatové modelování?
Na výstavě se setkáváme i s technikou hmatového modelování. Výuka hmatového modelování má u nás již desetiletou tradici. Setkat se s ní můžeme například ve škole hmatového modelování v Tasově nebo v keramické dílně Deylovy hudební konzervatoře pro zrakově postižené. Pracuje se pouze prsty a dlaněmi bez jakýchkoliv mechanických pomůcek.
Materiálem je šamotová hlína – hlína umožňuje naprosto samostatné řemeslné i výtvarné vyjádření. V České republice má hmatové modelování již desetiletou tradici. Výtvarné vyjadřování nevidomých je málo zmapovanou oblastí u nás i ve světě. Během let práce hmatového ateliéru byly prezentovány v mnoha zemích Evropy i v zemích neevropských. Odborníci z celého světa byli technikou nadšeni. Odborníci usilují o to, aby si tato technika našla své místo jako povinná součást výtvarné výuky na ZŠ pro zrakově postižené.
Výstavu je možné navštívit v galerii Oliva v Jilské ulici do 15. října 2002. Součástí výstavy je i aukce děl významných výtvarníků, jejíž výtěžek bude věnován na nápravu škod, které povodně způsobili v konzervatoři a ladičské škole Jana Deyla. Soutěž proběhla pod patronací Vysoké školy umělecko-průmyslové ve spolupráci se Sdružením Hapestetika.