Mezinárodní konference o občanském poradenství
19.9.2001
PRAHA [Asociace občanských poraden]
Autor: Vendula Kořínková
Hlavním cílem konference byla výměna názorů a zkušeností z jednotlivých zemí. Srovnání dosažených výsledků, které konference umožnila, vyznělo velice pozitivně pro Českou republiku, která postoupila ze zmíněných devíti zemí ve vývoji zřejmě nejdále, zejména díky svému systému školení poradců a rozsáhlé informační databázi. Sítě poraden dnes v podobném rozsahu jako u nás existují pouze v Polsku a v Litvě. V ostatních zemích teprve vznikají zárodky budoucích sítí, avšak prosazování základních principů občanského poradenství je zde často velmi obtížné vzhledem ke složité ekonomické a vnitropolitické situaci země. Z příspěvků zúčastněných ovšem bylo zřejmé, že o potřebnosti bezplatného poradenství v jednotlivých zemích není důvod pochybovat a o poptávka po nich je značná.
Občanské poradny bezplatně poskytují rady v mnoha oblastech lidského života /v otázkách bydlení, majetkoprávních vztahů, rodinných a mezilidských vztahů, pracovního práva, nezaměstnanosti atd./. Jejich klienty jsou zejména občané, kteří se nacházejí v obtížné životní situaci a nedokáží se s ní sami vypořádat. Často jde o lidi z okrajových či menšinových skupin společnosti. Poradny budují veškeré své aktivity na základě čtyř hlavních principů - nezávislosti, nestrannosti, diskrétnosti a bezplatnosti.
V České republice navštívilo občanské poradny v roce 2000 celkem 8059 klientů. Některým z nich poradny pomáhaly opakovaně nebo s více problémy; celkově tak řešily 11 527 dotazů. V roce 2001 očekává Asociace občanských poraden ČR vzhledem k vyššímu počtu poraden a díky pokračujícímu růstu jejich výkonů dosažení celkového počtu klientů přes 11 000, což odpovídá zhruba 40% nárůstu oproti roku 2000.