Umění proti mocenským strukturám
30. 10. 2003 -, Econnect
Webové stránky Adbusters.org nám ukazují, jak lze použít umění jako součást on-line kampaní věnovaných problémům globalizovaného světa. Cílem je prostřednictvím „kulturního jammování“ rozhýbat existující mocenské struktury, a podílet se tak na změně způsobů našeho života v 21. století. Východiskem pro veškeré aktivity organizace Adbusters (krotitelé reklamy) je stejnojmenný časopis a komunita dárců a přispěvatelů, která se kolem tohoto časopisu vytváří.
„Den bez nákupů“, „TV jam – rušič televize“, „Prohráváte – vyhráváte“ jsou především názvy kampaní, zároveň to jsou i podtitulky k fotkám, fotografickým kolážím, kresbám či k obálce časopisu Adbusters. Stránkou www.adbusters.org vás provázejí obrázky zachycující např. ženu přitlačenou na sklo auta, agresivně křičícího muže, černobílou kresbu tenisky přichystané ke kroku etc. Web má charakter mozaiky, s důrazem na velkou míru bílé plochy tak, aby vynikly provokativně komponované obrazy, fotoobrazy a kresby doplněné jednoduchými poditulky. Obrazy jsou koncipovány tak, že vás nutí přemýšlet, zároveň vybízejí k dialogu.
V jednom případě se však snaha nabídnout provokativní obrazovou informaci tvůrcům poněkud vymkla z rukou - nahá žena se vztyčeným prostředníkem coby obrazový doprovod ke kampani Buy Nothing Day je zavádějící, porušuje nepsané normy genderově citlivého zobrazování ženy a může mnohé čtenáře odradit.
Naším jazykem je „kulturní jammování" (kulturní rušení)
Všechny informace na stránce se drží tohoto hesla, představují stěžejní kampaně a radí, co udělat, chcete-li se stát „culture jammer“. V rámci jednotlivých kampaní jsou vždy připraveny dostupné nástroje: „culture jammer“ si může vytisknout plakát, samolepku, vyvěsit banner nebo stáhnout MP3 rozhlasové upoutávky.
Obrazové informace webu mají mnohdy velmi blízko k absurditě surrealistických kombinací, při podrobnějším pohledu nicméně zjišťujete, že závažné skutečnosti globalizovaného světa kolem nás nahlížejí prostřednictvím tvůrčího nápadu a hry. Předkládaným faktům tak dodávají neobyčejnou razantnost.
Kampaně se věnují problematice médií, aktivitám nadnárodních korporací, konzumerismu, automobilismu a grafickému designu jako způsobu komunikace pro 21. století.
Navigace webových stránek dovoluje jednoduchý a intuitivní pohyb stránkami. Uživatelé jistě ocení možnost vyhledávání na stránkách, naopak nepohodlná, zejména u elektronické verze časopisu, je absence možnosti vytisknout jednotlivé textové strany.
Adbusters.org pomáhá utvořit na svých webových stránkách unikátní graficky a aktivistický obraz naší doby prostřednictvím umělecky zpracovaných textových a obrazových informací. Autory jsou nejen designéři či výtvarní umělci, ale i "lidé z ulice". Na práci s obrazem a informacemi na webu je poznat, že zakladatel Adbusters Foundation Kalle Lasn, původem z Estonska, pracoval v reklamní agentuře, jako filmař a dokumentarista.
Adbusters.org funguje jako platforma, kde se setkávají lidé z nejrůznějších oborů: „Jsme celosvětová síť umělců, aktivistů, spisovatelů, vtipálků, studentů, učitelů a podnikatelů, kteří chtějí v informačním věku napomáhat novému pokrokovému hnutí, jehož cílem je změnit způsoby, jimiž je v naší společnosti utvářeno mínění lidí“.