Stane se Jižní Morava křižovatkou dálnic?
4. 4. 2007 -, Veronica
Seminář s mezinárodní účastí, který probíhá ve čtvrtek 5.dubna 2007 v Brně v Historickém sále Moravského zemského muzea, uspořádala Veronica s cílem prodiskutovat aktuální stav plánovaných staveb R43, R52 (Brno – Vídeň) a R55 a navazujících komunikací za hranicí s Rakouskem. Své příspěvky zde přednesou například náměstek ministra dopravy, Ministerstvo dopravy - Ing. Petr Šlégr, poradce ministra pro dopravu, Ministerstvo životního prostředí - Mgr. Aleš Kuták nebo například dva zástupci dolnorakouských občanských iniciativ Wolfganf Rehm (WUK) a Dr. Heinz Högelsberger (GLOBAL 2000).„Řada Brňanů netuší, jaký vliv má na jejich život v Brně například obchvat Břeclavi nebo váté písky na Moravě. Pří pohledu na mapu s plány dopravních tras národní a nadnárodní úrovně zjistíme, že plány staveb dopadnou na Brno ve formě zvýšené zátěže na prostředí města ze všech stran, neboť přivedou na jih Brna kamionovou dopravu ze čtyř světových stran,“ tvrdí koorinátorka akce Hana Chalupská a doplňuje, že „v trase plánovaných staveb se bouří řada občanů i starostů, na druhou stranu některé obce vidí v dálnicích a rychlostních komunikacích vidinu rozvoje regionu.“
Seminář umožní diskusi mezi těmi, kteří se znají spíše s úředních dokumentů, které si navzájem vyměňují. A to platí jak o silnicích na Jižní Moravě, tak v Dolním Rakousku. Před deseti lety proběhla stejná konference. Setkali se na ní zástupci Jižní Moravy a Dolního Rakouska aby prodiskutovali možný vývoj dopravního spojení mezi oběma regiony.
I tentokrát budou prezentovány oficiální státní politiky, ale i alternativní návrhy řešení, která přinášejí nevládní organizace. Během posledního půl roku nechaly Ekologický právní servis, Hnutí Duha, Děti Země a Veronica zpracovat (díky podpoře fondů Evropské unie) řadu studií, které podporují názor, že řešení dopravy v regionu má i jiné varianty – šetrné ke kulturním i přírodním klenotům Jižní Moravy.
I tentokrát jsme pozvali starosty měst a obcí, občanské iniciativy, zástupce ministerstev, dopravní inženýry, zástupce ombudsmana, odborná pracoviště ochranáře. Všichni tak získají možnost z očí do očí diskutovat dopady plánovaných tras na životní prostředí jak na Jižní Moravě tak v Dolním Rakousku. „Seminář si klade za cíl rovněž navázání spolupráce na obou stranách hranice tak, aby například občanské iniciativy z obou stran hranice společně prosazovaly svoje práva vědět o všech dopadech dopravních staveb, aby se včas zapojovaly do správních řízení, lobovali nejen na státní, ale i na evropské úrovni za svoje práva za kvalitní životní prostředí pro sebe i svoje děti“ vysvětluje snahy organizátorů Miroslav Patrik.