Festival Respect přiveze na víkend zajímavou hudbu z celého světa
29. 5. 2006 -, Econnect/Respect Music
-foto-
Zajímavý program slibuje opět pořádnou porci kvalitní hudby ze všech koutů světa. Díky svému poměrně ojedinělému dramaturgickému záběru si festival Respect získal během uplynulých let pevné místa na mapě českých hudebních festivalů.
Bohužel se neuskuteční vystoupení jedné z hvězd festivalu zpěváka Desmonda Dekkera. Ten zemřel minulý týden ve věku 64 let a vedle Boba Marleyho patřil mezi nejvýraznější představitele jamajské hudby. Desmond Dekker prorazil s jamajskou hudbou do světa už na konci šedesátých let a na konci let sedmdesátých jeho tvorba inspirovala ska revival hnutí 2-Tone.
„Na jeho počest a památku se v Praze představí sestava složená speciálně pro tuto příležitost skládající se z kapely The Aces, která Demonda Dekkera dlouhá léta doprovázela, dále ze členů skupiny The Pioneers a z „královny reggae“ Dawn Penn,“ řekl ředitel festivalu Borek Holeček.
Dawn Penn se poprvé proslavila během éry reggae a rocksteady v šedesátých letech a v devadesátých letech překvapila fanoušky reggae scény remakem svého hitu „You Don't Love Me (No No No)“, ovlivněného prvky dancehallu, který se stal okamžitě světovým hitem.
The Pioneers patří nesmazatelně do zlatého fondu jamajské hudby. Jejich začátky spadají do éry rocksteady. V jejich hudbě se mísí ska, rocksteady a reggae. Jejich popularita se z Jamajky záhy přenesla do Spojeného království a jejich hity zařadily do svého repertoáru desítky skupin mj. The Specials a UB 40.
Další lahůdkou bude také vystoupení Tony Allena, který patřil mezi členy skupiny Fely Kutiho a hrál také s Gingerem Bakerem z Cream. Ten je nejen králem afrických bubeníků, ale také geniálním hudebním katalyzátorem, který byl od šedesátých let do současnosti vždy ve správnou dobu na správném místě.
Jamajská superskupina Jamaica All Stars je odborně namíchaná kombinace veteránů jamajské hudby, včetně původního trumpetisty Skatalites Johnny Moora, legendárního zpěváka a bubeníka Noela “Scully” Simmse i Sparrowa Martina, původního Marleyho bubeníka a pozdějšího hudebního ředitele kingstonské školy Alpha Boy School, kterou prošlo několik generací muzikantů ska a reggae. Nestárnoucí jamajštší kmeti přivezou smršť karibských stylů: calypso, ska, rocksteady, reggae, kterou návštěvníci uslyší v 140% autentické podobě.
"Když jsem je uslyšel poprvé, našel jsem hudbu, kterou jsem hledal celý život," řekl Robert Plant o elektrických kočovnících ze Sahary, skupině Tinariwen. Jejich album Amassakoul bylo na 1. místě nejhranějších alb v Evropském žebříčku World Music za rok 2004, vystupovali v Glastonbury a získali cenu BBC World Music za Afriku. Letos natočili s kytaristou Roberta Planta své třetí album.
"Vyrůstali v exilu, školou jim byl konflikt, útočiště našli v undergroundu, kde získali punc legendy. Tinariwen jsou kapela, jakou se generace západních rockových skupin mohly stát leda ve svých snech,“ vyjádřil se o Tinariwen britský deník The Guardian.
Zakládající člen klezmer-superskupiny Klezmatics, virtuozní klarinetista a impozantní židovský showman David Krakauer zúročil svoji dvacetiletou dráhu v sólovém projektu. Krakauer je žádaným spoluhráčem Kronos Quartetu, Johna Zorna i světových symfonických orchestrů, jeho klarinet zpívá, křičí i skučí a zvukem se přinejmenším vyrovná ostří kytaristky jeho skupiny Klezmer Madness. Krakauerovou noblesu vyvažuje rebelanství a suchý humor druhého frontmana kapely, což je enfant terrible montrealské hudební scény, rapper, DJ a dadaista Socalled. Krakauer získal na unvierzitě Juilliard titul MA a hru na klarinet vyučuje na prestižní Manhattan School of Music.
Ojedinělou přehlídku etnické hudby a world music zahájila v roce 1998 agentura Rachot ve spolupráci s týdeníkem Respekt. Na svojí dobu to byl poměrně odvážný čin, neboť etnická hudba byla tehdy pro místní publikum spíše neznámý pojem. Nešlo však jen o další hudební festival, ale také o způsob, jak přiblížit lidem zcela odlišnou kulturu.
"Organizovat festival jsme začali v době, kdy v Čechách kulminovaly nejrůznější rasistické nálady a xenofobie. Úplně bezprostředním impulsem byla rasistická vražda súdánského studenta, ke které došlo v té době v Praze. Myslím si, že na rasismus je nejlepší odpovědí hudba, protože té se nedá odporovat," říká organizátor festivalu Bořek Holeček.